Ingelas hörna

Alla inlägg under september 2008

Av Ingela - 30 september 2008 20:42


Jaha, då var bilen inlämnad på verkstaden. Vet inte när den blir klar, men den är inte hemma än i alla fall... Lämnade den redan kl 8 imorse, och eftersom mamma körde med (för att jag skulle slippa ta bussen hem) så körde vi direkt till träningen sen. Vi hade maskinerna för oss själva idag, så det blev inga väntetider emellan. Gick bra idag (jag fuskade inte ^^) men jag har träningsvärk i magen redan... :p


Hem och duscha och sen till lunch fick vi besök av syrran (den andra) och Lucas. Han har verkligen blivit stor! Springer runt hur lätt som helst, och ramlar han så bara reser han sig och springer vidare. Han har dessutom börjat prata och säger "titta" samtidigt som han pekar på vaddetnukanvaraförnåt.


Anette och Lucas på besök



Efter att ha busat en massa så lånade jag familjens bil och körde till Lidos. Herre jesus vad knepigt det kändes att köra Saaben när man är van vid golfen. :o Men till stallet kom jag. Tog ut Lidos och borstade honom och gav honom en något försenad frukost. Där är gott om bete kvar i hagen så han bekymrade sig inte så mycket. Band inte fast honom, men hängde grimskaftet över stolpen som OM han hade varit bunden. Han tyckte det var lite läskigt och tog nåt steg bakåt, lite nervöst men ändå lugnt, och jag bad honom lugnt att gå framåt igen. Inga problem alls. :D Sen fick han stå och titta på det läskiga trädäcket ett tag också. Tog nog en 10 minuter innan han vågade äta moroten som jag hade lagt på däcket. Han är så söt, min lille fegis. :p

Av Ingela - 29 september 2008 19:27


Mitt grimskaft har återuppstått! Tack vare det allvetande Bukefalos. <3 Fick lära mig att det inte skulle vara så svårt att byta ut den trasiga haken och sen splitsa (dvs fläta) ihop grimskaftet igen. Och det gick! Men för säkerhets skull så var jag och handlade två nya grimskaft i Flädie idag. Fick köpa en grimma också, eftersom Lidos Klant drog sönder spännet på sin nuvarande grimma igår... Vilket bra intryck vi har gjort i det nya stallet. :o Nu får jag ge honom frukost själv ett tag och träna på att han ska kunna stå uppbunden lugnt och fint (utomhus alltså, inomhus är inga problem). Får väl ordning på honom lagom tills de ska in. ^^¨


Annars idag då? Inte gjort så mycket. Var med mamma på Center Syd en sväng och sen har jag mest försökt luska ut hur en splitsning egentligen går till.


Å, visst ja. Pappa märkte igår att min bil läcker olja... Ska till verkstaden imorgon, hoppas det är nåt lätt och billigt fixat... :p

Av Ingela - 28 september 2008 21:50


Så var det dags för en tripp till Göteborg och Ingelas första bokmässa. Körde hemifrån kl 8 och stannade strax innan Varberg för att äta lite. Väl framme i Göteborg kom Jan ut och mötte oss i entrén för att ge oss fribiljetter. Det lönar sig att känna författare.^^ Det första vi gjorde när vi kommit in var att ställa oss i kö till signering med Tony Cronstam (han som tecknar Elvis). Tog lite tid, men två signerade böcker blev det till brorsan i julklapp. Gick sen och hälsade på Kim och Jan innan vi letade upp ett bra hörn att börja i, och sen traskade vi helt enkelt i en gång i taget. Tog längre tid än jag trodde, men vi stannade ju också och tittade lite överallt. När vi blev hungriga gick vi upp på ovanvåningen och åt nudelwok med kyckling. De hade bara Loka mineralvatten att dricka... *blörk* Lyckades klunka i mig ett glas i alla fall, det behövdes. Fortsatte gå runt och titta ch gick sen och sa hejdå till Kim och Jan innan vi körde hem strax innan kl 17, då mässan stängde. Gjorde av med alldeles för mycket pengar, men (vi) kom ändå bara hem med:

* Steven Saylors nya bok: Roma

* Jan Guillos nya bok: Men inte om det gäller din dotter

* Kims 2 nya böcker: Riddarsvärdet, Det glömda kriget

* 2 Elvis-böcker

* Mio, min mio (från antikvariat)

* Djungelboken (från antikvariat)

* Doppresent till mitt blivande fadderbarn

* Adventskalender (till mig själv :D )

* 22 julkort

* vykort

* 4 bordstabletter med julmotiv


Med oss hem hade vi även några trötta ben, så det var skönt att sätta sig i bilen igen. Stannade på samma ställe som på vägen upp, för att äta lite. Fick tanka också, men sen var det raka vägen hem. Hemma vid nio-tiden.


Nu ska jag gå och ställa i ordning alla böckerna som jag inhandlade. Hoppas de får plats i bokhyllan.. :p


Ritar Elvis på typ 10 sekunder...

Tony signerar Elvis


Fullt med folk!

Folk...


Av Ingela - 26 september 2008 18:22


Dagen började med ett träningspass på gymmet hos sjukgymnasten idag. Ja, efter att jag hittat min bil förstås. ;) Det var tjock dimma ute, som att köra i ärtsoppa. Till träningen kom jag men jag fuskade lite idag. *vissel* Annars gick det bra, det märks att man har blivit starkare på de här månaderna.


Som att köra i ärtsoppa...

 Ärtsoppa...


Hem och äta och sen iväg till stallet. Lidos och Fallon hade sina täcken på sig, det var bara 1,9 plusgrader i natt. Men för varmt för täcke på dagtid, det är riktig sensommarvärme här nu. Pratade med mannen i famljen (det är han som sköter fodringarna nu när frun är bortrest) och han berättade att Lidos hade slitit sig imorse. Förmodligen blev han rädd för baggen och hans bjällra. Men när han väl kom lös så stod han lugnt kvar och åt sin mat. Men mitt grimskaft mådde inte så bra... *snyft* När Lidos dränkte det i blod i våras så klarade det sig (efter ett antal vattenbad för att få bårt att inkletat blod i haken), men nu är det kört. Haken har gått mitt av. Mitt fina (nåja.. ^^) grimskaft.. Hur ska jag klara mig med normallånga grimskaft nu..? Måste köra till Lenas (eller Pias som det heter nu) och kolla om de har långa grimskaft imorgon.


R.I.P


R.I.P


Frågade om de ville att jag fodrade Lidos själv, om han var till extra besvär för dem, men det ville han inte alls höra talas om. Lidos är så snäll så snäll, och det har gått bra alla andra dagar. Så vi väntar och ser om han vänjer sig vid baggen snart. :p


Förresten, besöket på bokmässan blir på söndag istället. :D

Av Ingela - 25 september 2008 18:56


Kallt imorse också, men blev snabbt riktigt varmt i solen. Lidos stod nästan och somnade när jag borstade honom i solen. Tog en slapperunda i skogen sen. Blev mest skritt, men travade och galopperade på ett par ställen. När vi red förbi travbanan var där ett ekipage som tränade monté (för er som inte vet så är monté samma som trav, bara det att man rider istället för kör med sulky). Det var lite spännande tyckte Lidos och ville springa efter. Men han lugnade sig fort när vi traskade förbi några hus som var viktigare att lägga koncentrationen på. :p


Efter lunch körde jag till Flädie lantmannaaffär och köpte en säck lusernpellets (foder till hästen). Den sorten de säljer är mycket billigare och har ett högre proteininnehåll, så det lönar sig att köra dit och köpa fastän vi har en annan foderaffär "på vägen" till stallet. Säcken väger 30 kg och jag lyfte nog lite knas när jag skulle ha in den i bilen. Känns som om jag har sträckt ena sidan av ryggen eller nåt...


Strax innan klockan tre fick jag köra mamma till vårdcentralen. Hon hade nåt problem med öronen och orkade inte köra själv. Hade fått tid till kl 15 och klockan var 15.50 när läkaren kallade in henne. Kul... Ska det vara så svårt att planera patientbesök?


På hemvägen körde vi inom biblioteket och lånade fjärde boken i Steven Saylors serie om Gordianus Hittaren i antikens Rom. Rekommenderas om man gillar historia blandat med deckargåtor. =D (Eller.. ja... fjärde delen har jag ju inte läst än, men de första tre delarna kan jag rekommendera.) Så nu ska jag bara läsa ut Guillous Tempelriddaren (andra delen i serien om Arn) först. :p

Av Ingela - 24 september 2008 20:20


Lite lagom dimmigt och kallt imorse. Jag hade t.o.m vantar på mig när jag körde bil till stallet. :o Fick dock snabbt upp värmen, då jag bestämde mig för att prova paddocken i det nya stallet. Tyckte Lidos kunde få vila från ryttare en dag, så det blev ett pass för hand. Fick dock börja med att traska runt längs staketet så Lidos kunde kolla in omgivningarna. Men sen var vi duktiga kan ni tro. Gick volter, öppna, sluta och skänkelvikning i skritt, övade lite bakdelsvändningar och sen testade vi nån volt, öppna och skänkelvikning i trav. Slutade ju träna traven för hand för ett tag sen, pga hans krångliga vänstra bakben, men han går mycket bättre nu. Träningen börjar ge resultat. *wiie* Dessvärre är ju inte min kondis lika vältränad *host*, så efter lite trav så plockade jag fram longeringslinan och lät pållen stå för det mesta springandet istället. Vi övade trav-halt och att byta varv. Lite klurigt, men det ska vi nog få kläm på med tiden.


Efter att ha ätit lunch med mamma, och sen hjälpt henne att sortera lite foto, så kom mamma på att hon skulle upp till Hjulhuset och byta framdäck på Saaben. Ska ju köra till Göteborg (och Bokmässan!) på lördag, och pappa märkte igår att det ena framdäcket var helt blankslitet... Hjulhuset fixade nya däck medans mamma väntade och när hon kom hem igen så gick vi ut på en långpromenad i det fina vädret. Strålande solsken och lite svag vind. Härligt!


(Synd på lyktstolpen, men vad fasen..)



Av Ingela - 23 september 2008 21:00


Ännu en dag och ännu ett meningsfullt inlägg av mig. :p

Började dagen med obligatorisk frukost (måste ha mat!) och sen en tripp till Lidos (för er som inte har räknat ut det än, så är min blogg döpt efter pållen - Lidos Gallant). Var rädd att han hade frusit inatt, de går ju ute fortfarande och han stod utan täcke i +10 grader, lite regn och lite blåst. Men han verkade ha klarat sig. De har ju både skjul att gå in i och gott om gräs att tugga på för att hålla värmen. Nu ska det bli lite varmare igen, så jag slipper oroa mig. Det duggregnade i alla fall när jag hämtade in Ludo från hagen (och fick nääästan Fallon med mig på köpet), så jag tyckte det var läge att introducera pållen för stallets insida. Lite läskigt tyckte han, men det får han vänja sig vid. Ingen separationsångest idag och vi kunde rida en hel normallång runda i skogen utan att Lidos gnäggade efter sin kompis en enda gång. Fallon gnäggade när vi kom tillbaka, men det struntade Lidos i. Snäll han är... ^^


 Lidos tittat i nya stallet

Lidos i sitt nya stall.


Efter stallet var det hem och äta lite och sen körde mamma och jag till Eslöv. Varför då? För att hälsa på syrran och Sanna så klart. :D Plockade först upp mormor, så hon också fick ha lite roligt idag, och sen körde vi vidare till Cicci. Imorgon är det 9 månader sen Sanna föddes (och den kvicktänkte räknar då lätt ut att ungen är född på julafton) och hon är ju bara för go. Svårt att fatta att hon verkligen har varit så liten när man tittar på kort från i vintras...


Sanna 9 månader gammal


 Sanna och Cicci

Av Ingela - 22 september 2008 20:55


..att lägga in en bild också. Finns ju miljoner knappar att välja på... :o

Men som alla säkert redan vet så har min pålle flyttat till nytt stall i helgen. Från ett jättetrevligt stall med grushagar, till ett stall med gräshagar och som verkar trevligt hittills. Verkar vara vettiga människor där också, så det ska nog bli bra. Lidos trivs i alla fall redan.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26
27
28
29 30
<<<
September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards