Ingelas hörna

Alla inlägg under april 2012

Av Ingela - 25 april 2012 21:48


Kan man skada sig på en hovkrats? Tja, om hästen har packad lera som torkat fast i hovarna och hovkratsen slinter så kan man tydigen det. Har numera en fin bula med ett jack i mitten på smalbenet, och lite ont såklart när bulan nuddar byxbenet, vilket händer rätt ofta.   Träningsvärken från i lördags har i alla fall lagt sig. Men shit, vad ont jag hade i måndags! (Och då gjorde jag ändå inget speciellt, i princip bara åkte häst i 30 minuter.) Jag som har ridit i mer eller mindre hela mitt liv var inte helt beredd på att jag skulle få sån träningsvärk. Tror inte ens jag hade så ont efter det ofrivilliga uppehållet på några månader efter att Urban hade dött. Men men, man blir kanske klenare med åldern...  



Av Ingela - 22 april 2012 19:27


Var uppe och fodrade hästarna hyfsat tidigt idag också. Lidos hann lagom äta halva sin frukost medan jag fixade i stallet och sen körde vi ut en runda i skogen igen. Kom några små regnstänk och var lite kallt, men annars helt okej väder. Lidos var inte lika pigg som igår, om än att han travade när jag bad honom och utan större övertalning. Behövde dock inte övertalas för att skritta heller. Jag vet inte, det kanske blir för mycket för honom att dra vagn två dagar i rad..? Har han vilat en dag eller två så brukar han i alla fall ha bra med gas. Nu kommer det bli väldigt mycket vila i två veckor för honom, mer eller mindre frivilligt. Ska försöka motionera honom några dagar innan jag åker iväg (till Rom!!) i alla fall, sen får han ta det lite lugnt när jag är borta och sen även när det är generalrepetition och konsert med kören.


Lagom tills jag körde hem från stallet så började det regna lite mer. Tur att jag lät hästarna ha sina täcken på! Och vad roar man sig med när det regnar så då? Jo, shopping så klart. (Fast det där med "roa" vete tusan...) Mamma och jag körde upp till Center Syd och gjorde lite fynd och några nödvändiga inköp. Till fynden hörde t-shirt 40 kr och pikétröja 60 kr. Till det nödvändiga hörde "mörk underdel och vit överdel" till konserten. (Och nej, pappas förslag på svarta trosor blir nog inte så bra ) Slutade med ett par mörkblåa capribyxor och en vit topp + ett par ballerinaskor att ha till. Avslutade det hela med en nödvändig runda på ica också, och efter 3 timmar var det gott med hembakade muffins hos mamma och pappa.


Efter kvällsmaten blev det dags att flänga lite fram och tillbaka till tvättstlugan, vilket är vad jag pysslar med just nu. Mellan turerna hinner man ju laga lite mat till imorgon och - förhoppningsvis - rita vidare på min teckning som påbörjades för två veckor sedan. Kommer ju aldrig att bli klar annars...


(Och ja, jag har träningsvärk efter gårdagen! )

Av Ingela - 21 april 2012 21:20


Idag har det blivit en heldag i stallet, så gott som. Hegers var borta igår och idag, så jag tog in hästarna igår och fick snällt fodra och släppa ut dem imorse. Ingen sovemorgon här inte... Släppte ut hästarna strax innan åtta och fixade stallet medan de åt halva sin frukost. Sen fick Lidos en efterlängtad körtur i skogen. Pigg som attan, men drog inte så mycket utan tyckte bara det var onödigt att skritta. Så det blev en rolig travrunda! Dammade av hästen en massa vinterpäls både före och efter körningen, det fullkomligt dröste av honom idag. Sommarpälsen börjar skymta fram på sina ställen nu.


Hem och ladda batterierna med lite lunch, sen var det dags att följa med Mikaela till sitt stall. Hon tyckte att jag behövde rida Faddi lite. Och bortsett från en turridning på islandshäst i höstas så var det snart 2 år sen jag red senast, så jag protesterade inte direkt. Mickis red den första halvtimmen och värmde upp ponnyn innan jag blev uppslängd. Kändes lite vinglgt i början, men tog sig efterhand. Tur ponnyn kan tänka lite på egen hand, för själv hade jag inte så bra koll. Men vi överlevde båda två i alla fall. Tack för att jag fick låna din fina ponny, Mickis!


Ser inte helt missöjd ut, häststackaren :p

Hur var det nu det här gick till..?


Galopp!

Galopp!


Fina Faddi! :)

Fina Faddi!


Mamma bjöd på smarrig lasagne till kvällsmat och sen var det dags att köra ut till stallet för att ta in hästarna. De fick stå ute lite längre i det fina vädret, så blir inte natten inne så lång. Det är ju jag som fodrar imorgon också.  

Av Ingela - 17 april 2012 21:47


Äntligen dags för sång med Tonoptimisterna igen! Tyckte det gick riktigt bra, åtminstone med tanke på att det varit uppehåll i tre veckor. Fick tryckta reklamlappar för konserten också, och en tävling om vem som sätter upp flest. så vet ni nåt bra ställe som behöver lite reklam för en konsert så säg till!


 

 

Av Ingela - 16 april 2012 20:27


Strålande fint väder idag och hästarna fick kvällsmat ute för att kunna gå ute till senare ikväll. Skönt med mindre att mocka. Lidos fick vila idag och jag lade lite tid på att gno av vinterpäls istället. Lite smådeprimerande att stallkamraten, som inte borstas alls, fäller fortare... Hittade förresten årets första fästing på Lidos idag. Blörk!


Glad passagerare!

Lidos och Caroline

Av Ingela - 15 april 2012 20:28


...får man väl ändå kalla Caroline för nuförtiden. Förvisso fortfarande en Lundatjej, men numera bosatt i Nice i Frankrike. Hemma på Lundabesök denna veckan och passade då på att hälsa på mig och Lidos. Vilket såklart var välkommet! Caroline fick pyssla om hästen medan jag pysslade om stallet och sen körde vi en tur i skogen och underbart strålande solsken. Kul att träffas i alla fall, det blir inte så ofta som när hon hade sin häst i Lödde. Ninni bor numera i Småland och har det hur bra som helst. Jag fick låna lite foton av Caroline och ska försöka knåpa ihop en teckning till henne så småningom. Ska bara göra klart den jag håller på med först.


Söndagen bjöd på en joggingtur på morgonen (tränade ju igår, så jag skyller på det för att jag inte orkade mer än 20 minuter idag)  . Sen kom syster på besök med sina två barn. Vi dumpade Lucas hemma hos pappa och så åkte tjejerna upp till Center Syd för lite shopping. Netta handlade kläder till barnen och jag letade ett par gåvänliga sandaler. Resultatet blev ett par ecco-sandaler som kändes riktig sköna att gå med.


 

Hittade även ett par "finare" sandaler, men drog mig lite för att handla två par ecco-skor på samma dag. Inte direkt billigt... Där var lite skav på de andra sandalerna, och eftersom de inte hade fler i samma storlek så kunde de sätta ner priset till mig. 50 kr. Hallå, liksom... 50 spänn på 950 gör ju varken till eller från. Glöm det (eller egentligen: tack, men nejtack) sa jag och åkte hem och fikade tillsammans med föräldrar, syster och syskonbarn.


När barnen blivit trötta och åkt hem så åkte pappa och jag till Lidos. Körde till sjöarna idag och pållen var pigg! Han blev rätt trött också, vissa bitar av vägen är riktigt sandiga nu och att dra vagn där är nog inte så enkelt. För att inte tala om några av backarna vid sjöarna. Han fick kämpa ordentlgt men verkade lika glad för det. Hemkomna från stallet väntade nästa barnskara - min kusin Rubi och hennes sambo Johannes och två bonusbarn hade varit på Center Syd och passade på med ett besök hos mamma samtidigt. Inte så ofta man träffar dem heller så det var kul!


Nu är det dags att varva ner så man orkar jobba imorgon. Bara två veckor kvar till Rom...   

Av Ingela - 15 april 2012 20:17


Idag är det ganska exakt 100 år sedan världens lyxigaste, osänkbara skepp gick under ute på Atlanten. Krockade med ett isberg strax före midnatt den 14:e april och ett par timmar senare uppslukat av havet. Och lämnade 2000 människor efter sig i det iskalla vattnet. (En annan badkruka tycker det är kallt om det är under +20.  ) En mängd felaktiga beslut kombinerat med en stor dos övermod ledde till katastrof och 1500 människors död. Att någon överlevde alls, under de förhållandena, måste räknas som ett stort under.

Av Ingela - 9 april 2012 19:41


Vilket skitväder det varit idag. Föredrar alla gånger snö framför regn... Pållen fick vila och mumsa lite hö medan jag mockade. Sen gav jag mig på hans päls med gummiskrapan igen. NÅN gång slutar han väl fälla... 


Annars har det inte gjorts så mycket idag. Veckohandel på Maxi, lite shopping på Apoteket inför resan (det är mindre än tre veckor kvar nu!!) och ett inköp av nya skor har hunnits med. Det är ett helt företag att hitta skor som passar med inläggssulor, men eftersom jag går mycket bättre med sulorna så är det bara att leta skor. Hittade ett par på Eurosko som jag tyckte kändes helt okej, så de fick följa med hem.


  Skor


    

Inte så ofta som man är ledig en måndag, så jag passade på att titta på en av mina favoritserier på tv igårkväll. Sjukt störigt att de har flyttat sändningstiden till sen söndagkväll, jag behöver mina 7 timmars sömn för att vara människa på jobbet - framförallt på måndagmorgnar. Får väl samla på mig avsnitten på dvd såsmåningom istället...   

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards