Ingelas hörna

Alla inlägg under oktober 2009

Av Ingela - 30 oktober 2009 21:28


Tänkte bara dela med mig av en väldigt bra låt så här på kvällskvisten:


http://www.youtube.com/watch?v=zpG8eq_W_Uc


Inte bandets egen video, men det får ni stå ut med. Lyssna och njut. :)


Av Ingela - 29 oktober 2009 20:53


Hm, har faktiskt tappat räkningen (inte för att det är så många, utan för att det var länge sen sist), men idag var det dags för en ny avramling. Kom galopperande lugnt och fint i en vänstersväng när hästskrället blir rädd för nåt och hoppar åt höger. Mina knäslutsreflexer har uppenbarligen blivit avtrubbade i takt med att Lidos har slutat med sina helomvändningar, för jag damp i backen direkt. Landade på baken, som vanligt, och slog mig inte alls. Pållen stod still och väntade på att jag skulle ta mig upp igen och när jag gjort det så red vi vidare. Blev dock en småstirrig ridtur och det andra galoppförsöket slutade med en tvärnit, så vi höll resten av ridturen i trav och skritt.


Lidos är jättelurvig, jag måste fråga Eva om jag får låna deras klippmaskin när de kommer hem från Tyskland igen. Medan de är bortresta så har jag och Karin stalltjänst. Vi har delat på fodringarna så Karin fixar maten på morgonen och så fodrar jag på kvällen. Deras lille gangsterkatt ska också ha mat, men han får vara innekatt undertiden, så jag har varit och busat lite med honom nu ikväll så han inte känner sig helt övergiven. Han är så söt så och spinner som ett helt sågverk. :p


Kattvakt hela helgen

En mobilbild på kissekatten

Av Ingela - 28 oktober 2009 12:21


Passar på att skriva lite mellan ritningarna på jobbet.


För er som undrar så kan jag upplysa om att det blev en ananaspaj i söndags. Så himla gott! Ikväll är det min tur att bjuda mamma och pappa på mat, blir dock ingen efterrätt. Karro kommer också. Gäller att tajma in henne när hon har tid, och när det inte serveras kött till kvällsmat. :p. Ska också köra till Kävlinge och lämna min bil på service. Den har gått 1400 mil sen förra servicen. I februari... Nackdelen med att ha flera mil till jobbet... Så Lidos får vila idag, men det hade han nog fått göra ändå. Eftersom Elin rider måndag och fredag, så passar det bra med en vilodag för Lidos på onsdagar, och så rider jag själv i mörker på tisdagar och torsdagar. Och mörkt blir det! Igår slutade jag tidigare från jobbet och ändå hann jag precis på håret rida en hel runda utan att behöva pannlampa. Reflexerna invigde dock, så vi ska banne mig synas på vägarna.


På torsdag åker stallägarna till Tyskland och Karin och jag ska passa hästarna och katterna. Får se om vi kan dela upp fodringarna lite jämnt, så ingen behöver vara i stallet mer än en gång om dagen. Sen efter helgen får hästarna börja komma in på nätterna. Ska bli skönt att veta att pållen står torrt och vindskyddat även om det spöregnar ute. Hade lite smått ångest i regnet i måndags... 

Av Ingela - 25 oktober 2009 16:01


Lite missvisande rubrik, för SÅ himla mycket har faktiskt inte hänt. Det har mest regnat och jag har mest varit inomhus förutom när jag varit i stallet. Tur man har Lidos som kan släpa upp en ur soffan när det är tradigt väder. :p


Igår var pappa och jag inne i Malmö och hämtade våra biljetter till Hellberg-spelningen. Så nu är det definitivt bestämt att vi ska gå. Sprang även mellan regnskurarna för att handla på Maxi och sen var jag hos grannen och fick låna hennes ena tvättplupp så jag kan boka fyra maskiner samtidigt. De ska vara i Norrland till den 1 december, så de lär inte sakna sin tvättplupp förrän då, och tills dess ska jag ha hunnit tvätta en del. :p


Lidos och jag tog oss ut i skogen igår, medan det var uppehåll faktiskt. Och gissa vad vi gjorde? VI hoppade! :o Letade upp ett litet lagom ponnyhinder och styrde pållen mot det, men han hade nog glömt hur man gjorde för han hoppade av alldeles förtidigt och fick sträcka ordentligt på sig för att komma över... Andra gången gick det bättre och när tredje hoppet blev ännu bättre så fortsatte vi inte mer utan red hemåt. Åååå, vad jag vill ha en ny sadel som tål att hoppas lite mer med...!


Idag lyckades vi också tajma in uppehållsvädret, men det regnade när vi red iväg så vi var utrustade med regnkläder ändå. Red till sjöarna och travade och galopperade lite runt ridspåret där. Både Lidos och jag blev helt svettiga (och ändå gjorde vi inte direkt nåt ansträngande). Får kanske börja fundera på att klippa pållen i år... Han är lurvigare än han har varit på vintrarna hos Carina, antar att det beror på att han går ute i mörkret fortfarande. Tända lampor i stallet lurar ju vinterpälsen lite. Men jag hoppas att han inte får sånt lurv som han hade i Lödde, DÅ ska han klippas!


Idag har väl inte hänt så mycket annars. Jag har gått igenom hela lägenheten och städat i förmiddags. Vaknade tidigt och kunde inte somna om. Så blir det när man får en timme extra för att man ställer om klockan. Så nu är hela stället skurat och rengjort, från toastolen till köksluckorna. Nu ska jag bara gå och duscha också, så är jag klar att köra hem till mamma och pappa och äta middag sen. Thomas och Frida kommer också dit och det blir ananaspaj till efterrätt. Om inget annat kommer ivägen den här gången...

Av Ingela - 23 oktober 2009 11:58


Får börja med att be alla trogna läsare om ursäkt för dålig uppdatering. Har varit förkyld och inte haft tid/ork att sätta mig vid datorn på kvällarna efter jobb och stall. Passar på nu när det är lunchrast istället.


I måndags red Elin Lidos och hon ska även rida idag. Känns riktigt bra och jag hoppas att hon kommer vilja fortsätta rida även om den mest motiga tiden är på väg. Har införskaffat en ny pannlampa som förmodligen kommer att invigas i nästa vecka efter att vi ställt om klockan. Som jag för övrigt tycker vi skruvar på fel håll. Hade varit mycket bättre med ljusare kvällar istället för morgnar...


I onsdags fick Lidos en liten vilodag. Jag hittade två cd/dvdhyllor på Blocket och mamma och pappa var snälla och hjälpte mig att köra hem dem. Fick ge 100 kr/styck, vilket var ett helt okej pris. Hade dock ingen tång till de där piggarna som håller upp hyllplanen så det var jag hemma och lånade av pappa igår och spenderade torsdagskvällen med att flytta runt hyllplan så det skulle se bra ut.


Träffade Karin i stallet igår förresten, hon hade ramat in och hängt upp teckningen som jag gjorde av hennes häst nu. Hon sa att hon blev alldeles rörd varje gång hon såg den. Och det känns ju lite bra för mitt ego. ^^ Har fått en beställning, eller två egentligen, till. En som ska vara till någon i julklapp, så den får jag nog fixa först. Sen kommer Mickis Faddi strax efter. Skulle bara vilja ha ut honom på papper först, det är så jobbigt att rita av ett foto från datorn. Men det ska nog gå att printa ut på nåt sätt.


Nix, tillbaka till jobbet en stund till, sen är det helg!

Av Ingela - 18 oktober 2009 19:55


Har åkt på en ordentlig förkylning med feber och hela alltet så idag har det inte hänt särskilt mycket.


Var på Maxi i förmiddags för att köpa bröd, de hade inget nybakat igår när jag handlade. Och det hade de banne mig inte idag heller. Jag var där ändå halv elva, de öppnar 8 och har haft några timmar på sig att fylla på bröden... Hittade inget av de bröden som jag ville ha som var bakat senare än i fredags. Gott liksom...  Fick ta ett annat (som var bakat igår) istället.


Resten av förmiddagen spenderades sittandes i solskenet i mitt vardagsrum och lyssnade på musik. Orkade inte lyfta ett finger typ. Men pallrade mig till Lidos efter lunch och red en barbackarunda, mest i skritt och kravlös galopp. Gick rätt bra, även om jag inte orkade göra så mycket mer än att sitta still och hänga med. Men Lidos var lika glad för det.


Jo, en sak till har jag fått gjort idag. Bokat biljetter till Nisse Hellbergspelningen i Malmö om en månad. Ska bli kul att se/höra honom igen!

Av Ingela - 17 oktober 2009 18:14


Börjar med en allvarlig fundering på vad det är för årstid egentligen. Först snövarning och sen hittar jag en fästing på Lidos. Känns ju.. normalt.


Red en härlig runda i skogen igår, med massor av galopp. Idag har Elin ridit Lidos i skogen, och hon vill fortsätta rida honom så hon får vara medryttare på prov oktober ut. så hoppas jag att Lidos och jag inte har skrämt bort henne innan dess. Men det känns riktigt bra faktiskt. Hon verkade ha en.. ödmjuk inställning (kan man säga så?) till ridningen och satt inte bara och "åkte häst". Tror det kan bli jättebra med henne och Lidos.


I förmiddags lyckades jag övertyga mig själv om att jag behövde ett nytt täcke till pållen. (Jag var inte särskilt svårövertalad.. ^^) Körde iväg till Flädie, som hade öppet hus och smockfull parkering. Upp och rota bland deras täcken, som är så många att de har fått hela ovanvåningen för sig själv. Hittade två 100 g regntäcken som jag gillade och som passade min plånbok. Är inte intresserad av nåt som kostar flera tusen spänn, kul om/när de går sönder... Så jag valde mellan ett Mark Todd och ett Shires. Fast det hette nånting-Hurricane. Mark Todd fanns inte i rätt storlek, så sen var valet inte så svårt. Provade det på pållen och det var kanske lite stort, men storleken under brukar bli för liten, så det får vara såhär. Fin blev han i alla fall, tycker jag. :)


En anings stort kanske..?



Nu ska jag hem och äta hos mamma och pappa. Får se om det blir en ananaspaj till efterrätt. Det hade inte suttit helt fel. :p

Av Ingela - 16 oktober 2009 10:49


Blää, det bara spöregnar... Hoppas min lille pålle inte fryser alltför mycket innan jag hinner till stallet. *ångest* Skönt med innejobb i alla fall, även om jag har noll fantasi när det gäller att designa ett helt nytt hus.


SMHI har utfärdat en Klass I-varning för snöoväder här idag.. Ha! Det tror jag när jag ser det.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards