Ingelas hörna

Alla inlägg under juli 2010

Av Ingela - 30 juli 2010 17:55


...kändes det att ha långbyxor på sig igen. Men det behövdes idag. +17 grader och regn hela förmiddagen. SÅ skönt med lite svalare väder. Lidos fick vila idag, men det gjorde inte så mycket. Själv har jag bara slappat med hemmadagar både igår och idag. Det är skönt det också, man har ju semester. :)

Av Ingela - 28 juli 2010 22:11


Ni får stå ut med varannandagsinlägg, orkar inte sätta mig vid datorn varje kväll. ;-)


Tisdagen bjöd i alla fall på, förutom en mysig ridtur med Lidos, en pianostämning. Det var några år sedan det blev gjort senast och nu har mitt piano dessutom flyttat, vilket såklart påverkar ljudet. En stämning var välbehövlig och nu klingar det så fint igen. Eller ja, så fint det kan. Där är nåt glapp som skulle behöva fixas också. Enligt pianostämmaren så kan man få ut väldigt mycket mer av mitt piano än vad det visar nu. Frågan är väl bara hur mycket jag själv kommer kunna utnyttja ett ännu bättre piano och om det är värt pengarna.


Nystämt




På kvällen åkte pappa och jag traditionsenligt in till Jägersro för att se på Hugo Åbergs Memorial. Det är 15:e året i rad som vi är där, och det har inte regnat en enda gång (vad jag kan minnas). Hur som helst, det var en kväll med massor av folk och stämningen på topp. (Det enda jag inte kunde förlika mig med var den sabla speakern...) Tyvärr höll inte min favorit i Åbergs, jag hade hoppats att Torvald Palema skulle kunna upprepa sin vinst. Men en hemmaseger är inte fy skam det heller! Lavec Kronos gjorde ett kanonbra lopp och var helt klart en värdig vinnare. (Jag glömde låna mammas kamera, så det blev inga bra bilder. Min är inte så bra när det är mörkt och full rörelse.)





Idag då? En betydligt slappare dag. Började med att leka lite med Lidos i paddocken och efter ett litet snack med Mikaela häromdagen så var jag tvungen att testa galoppera med enbart halsring också. ;-) Jag tror jag ska vara glad att Lidos är lite seg just nu, för det gick fint att galoppera också. Svängarna var det lite sådär med, men vad tusan? Vem behöver svänga när man bara kan följa spåret..? ^^


Resten av dagen har spenderats i solen hemma hos mamma och mormor. Tror jag brände mina lår lite...

Av Ingela - 26 juli 2010 20:15


Heidi, Matrin och jag

Heidi och Martin i Lödde för tredje gången

Av Ingela - 26 juli 2010 17:28


Kom visst av mig i räkningen av dagar... Just nu nöjer jag mig med att veta om det är söndag eller torsag helt enkelt.


Helgen började i alla fall bra. Febern var borta och bara lite ont i halsen kvar. Lidos fick vila för säkerhets skull. Cicci, Micke och Sanna kom till Lödde för att fika och hälsa på. Thomas och jag var ute på ängen och sparkade fotboll med Sanna. Sen ville hon visa vad de hade med sig i bilen, och - tadaaa:


Sanna med sin nya cykel



Igår vaknade jag till härligt väder - mulet och blåsigt. Och vad gjode jag då? Körde till stallet så klart! Helt lagom väder att rida i. Alla insekter var som bortblåsta (haha) och Lidos och jag fick en helt underbar ridtur längs paintballrundan. Sprayade på flugmedel av ren vana innan jag släppte ut honom i hagen. Lite slöseri faktiskt. På eftermiddagen blev jag kidnappad av Mikaela igen och fick följa med ut och se hur hennes Faddi har det i sitt nya stall. Verkade jättemysigt i alla fall, så jag förstår att ni trivs. :)


Idag är det inte mulet och blåsigt, men ändå inte så rysligt varmt. Eller det var inte det imorse i alla fall. Liods fick en barbackaridtur och lite övningar på ridbanan innan vi red vidare ut i skogen. Och eftersom vi red barbacka så blir det en del galopper. Lidos börjar verkligen bli bra på det där med vänstergalopp på raksträcka nu.


Nu sitter jag och inväntar Heidi och Martin igen. De stannar till i Lödde igen på sin väg hem från Tyskland. Skoj!


Har förresten varit och tittat på cykel idag också. Min cykel börjar bli lite skruttig och jag misstänker att det kanske skulle kosta en del att få den i trim igen... Det farliga med att prova cyklar är ju att man vill ha dem sen. ;-) Svårt val när man inte har så mycket pengar, men desto mera man vill lägga dem på. Cykel - sadel till hästen - bil => svårt val...   

Av Ingela - 23 juli 2010 13:34


Gårdagen började lovande med mulet och regn. Tänkte att Lidos och jag kanske kunde få en svalare tur i skogen då - men icke. Naturligtvis tittade solen fram igen och det blev skitvarmt och äckligt klibbigt.


Resten av dagen var mest mellanspel tills Heidi och Martin dök upp vid halv sju-tiden. Jättekul att träffas igen, det är två år sen sist. Fast när jag lärde känna Heidi (via.. öh.. bukefalos..? Eller Stina..?) så bodde hon i Råneå, dvs 165 mil norrut och jag hade väl inte direkt några höga förväntningar om att vi skulle ses "på riktigt". Men jodå! Ska man på bilresa til Tyskland så passar det liksom bra att övernatta i Lödde. Denna gången stannar de dessutom till här på hemvägen också, så på måndag dyker de upp igen.


Eftersom Heidi och Martin skulle köra tidigt imorse, så kom jag iväg tidigt till stallet också. Red iväg kl 8 - och det var alldeles lagom varmt! +17-18 grader tror jag. Lidos och jag red till sjöarna och travade och galopperade massor. Inget jätteseriöst, för jag kände mig inte riktigt bra. Men Lidos sprang som han skulle och tyckte nog också om den lite svalare luften.


Och nu sitter jag här och slösar bort en semesterdag med att ha feber och svinont i halsen. Suck...

Av Ingela - 21 juli 2010 19:51


Här försvinner dagarna på löpande band. Jag som trodde att jag skulle få lite lata dagar när man kan sitta och rulla tummarna lite, men det har inte hänt än i alla fall!   


Igår blev det först en morgontur till stallet. Det var varmt och vi skippade ridturen och lekte lite i paddocken istället. Red barbacka och med endast en rem om halsen på Lidos. Remmen behövde jag inte hålla i, vi red fina (nåja..) volter och serpentiner. Gjorde halt och ryggade och även nån framdelsvändning (tror jag... jag lär mig aldrig att skilja på dem...). Testade faktiskt att trava också, men för att få pållen på volt så fick jag hålla lite i halsremmen. Kan bero på att jag inte sitter så stabilt så stackars Lidos blir lite förvirrad. ^^ Hur som helst så var det jättekul att det faktiskt gick så bra. Förra gången jag red såhär så hade vi lite problem med svängarna, men det gick finfint idag. Han är duktig, min lille häst!


Efter lunch åkte jag med föräldrar och faster till nordvästra Skåne. Vi spatserade runt i Mölle (vad det är som lockar alla badgäster till berömda Mölle vet jag inte, vi har ju finare strand i Barsebäck!), klättrade upp till Kullens fyr och avslutade med promenad i lite backar i Arild. Många av husen är så små och söta i de gamla fiskelägena. Jag är väl lite yrkesskadad som tycker hus är roligt att titta på. ;) En helt okej dag blev det i alla fall, trots värmen. Men med vatten att dricka och AC i bilen kommer man långt. ;-)


Vem sa att Skåne var platt..?

Vem sa att Skåne var platt?


Båtar fanns det gott om

Båtar finns det överallt


Ett mysigt fönster i Mölle


Lilla huset på berget?

Utsikt från Kullaberg


Fler bilder finns på pixbox. Titta och kommentera gärna!



Idag fick Lidos en ordentlig ridtur i skogen, fortfarande barbacka. Det var varmt men blåste lite i alla fall. En hel del trav och galopp och pålle blev svettig. Fick en dusch innan jag släppte ut i hagen och mutade hästarna med lite hö så Lidos ”glömde bort” att rulla sig i sanden. Själv greppade jag rullebören och grepen och började mocka i hagen. Klar nackdel med att ha hästarna i vinterhagen (sommarhagarna mockar vi inte, men där är ju inget gräs kvar!).


Efter lunch hängde jag med Karro för att hämta en lånad ponny som ska hålla Grevis sällskap när islandshästarna är i sin sommarstuga. Inga problem att hämta Daisy (ponnyn, alltså) och Grevis blev nog glad över att slippa stå själv. Även om hon nog hellre skulle haft sina islandsvänner kvar. Fick trixa lite med att säkna frambommen. Ponnyskrutten tycker det är bättre att traska under bommen och ut genom skötardörren än att backa ut på rampen. :p


Avslutade dagens flängande med en tur till Center Syd. Behövde lite tillbehör för att kunna fixa till min vägg i köket lite. Hur? Ja, det får ni se... ;)

Av Ingela - 19 juli 2010 14:10


Inledde ledigheten med en välförtjänt ridtur. Kockan halv nio hade det inte hunnit bli så varmt och varken jag eller Lidos blev särskilt svettiga faktiskt. Och då travade och galopperade vi ändå en del. Härligt! Lidos luva som mamma sytt om lite här och där satt fortfarande på plats, tredje dagen idag. Kanske äntligen kan hoppas på att den sitter så bra som den bara kan nu.


Igår var vi i Gnosjö och firade Olivers 2:årsdag. Bilresan är lite dryg, men det var kul att träffas i alla fall. Foton kommer eventuellt senare, det var mamma som tog korten och hennes kamera är på annat  håll idag.


Nu har jag ägnat första semesterdagen till att tvätta och städa lite, så det tråkiga är avklarat (för den här gången). Ikväll väntar pappa på att bli bjuden på middag och så ska vi kolla vad cykelhandlaren här har att erbjuda. Sen får vi se vad semestern kan bjuda på i fortsättningen!


Paprika!

Min paprika verkar trivas på balkongen

Av Ingela - 15 juli 2010 19:09


...till semestern!!!



Hoppas på lite svalare väder så man kan njuta av sin ledighet också...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards