Ingelas hörna

Alla inlägg under september 2011

Av Ingela - 25 september 2011 20:11


Efter en lång natts sömn var det bara att ta tag i allt som inte hanns med igår. Städa, tvätta och handla. Och emellan turerna till tvättstugan så fick jag ett infall (anfall?) och sprang en runda. Missade ju träningen igår och kände mig lite försoffad efter 5 timmar i bil. Har inte sprungit nåt sen jag slutade gymnasiet typ, så efter 2 km var mina ben rätt möra. Men kondismässigt hade jag faktiskt orkat mer - tro det eller ej!   


Eftersom den här dagen bjöd på strålande sensommarväder så blev det såklart en körtur med Lidos också. Fick ju påsvetsat en ny ring i skaklarna, så nu sitter bakselen mer ordentligt än innan. Lidos travade glatt i alla fall och var svettig när vi kom hem. Pållen har börjat bli lite lurvig i pälsen och hade väl inte väntat sig + 20 grader nåt mer i år. Det var inget som bekymrade honom när vi var ute i alla fall. 


Gräsen i hagen sjunger på sista versen nu, nu ska hästarna börja få hö som stödfoder. Det hör definitivt inte till vanligheterna att gräset räcker så här länge. Tidigare år har vi börjat stödfodra i juli. Inget ont (regn) som inte har nåt gott (gräs) med sig.



Av Ingela - 24 september 2011 19:55


Alldels för mycket folk, men roliga böcker och kändisar lite överallt.


Bokmässan 2011!


Jag och Kim Kimselius

Jag och Kim (med de två nyaste böckerna som jag kommekturläst)

Av Ingela - 23 september 2011 21:02


Jisses, vilken energi min häst har när han får dra vagn! Så fort han inte fick trava idag så skrittade han med raska steg och så fort han fick chansen så bytte han till trav igen. Och idag var det garanterat inte vindens fel, vädret var nästintill perfekt för en körtur på kvällen. Jag börjar dock förstå fördelen med stänkskärmar...   Första punkten på årets önskelista till jul!


Fick mitt körtäcke med posten idag och det låg helt perfekt på Lidos med sele och allt. Känns bra att ha ett täcke att lägga på honom om det skulle vara risk för regn när vi ger oss ut. Kom på den briljanta idén att ha ett täcke över mina ben också, så slipper jag både frysa och bli blöt om benen. Synd bara att jag hann sälja mina ridtäcken innan jag insåg att de hade varit jättebra som "benvärmare"...  


Har "kommit på" hur man direktlänkar sitt blogginlägg till Facebook och tänkte prova det ett tag. Skriver hellre här än på Facebook, så jag tänkte att detta kunde vara en bra kompromiss. Vi får väl se.  


I brist på nya bilder på pållen så bjuder jag på en gammal bild, från 1992 om jag inte minns helt fel. Vem tjejen är på bilden behöver jag nog inte förklara, hästen heter i alla fall Hans och grabben är ingen mindre än Fredrik Persson, som numera är en av Sveriges bästa fyrspannskuskar. Det ni!


Jag och Hans (och Fredrik)


Imorgon drar mamma och jag till Göteborg och årets bokmässa. Hur många böcker tror ni vi har med oss hem...?  

Av Ingela - 22 september 2011 21:36


Idag har jag äntligen fått mitt nya anställningsavtal som säger att jag är tillsvidareanställd istället för provanställd. Har bara tagit X antal veckor, chefen sade redan före semestern att jag fick stanna efter provanställningen. Men bättre sent än aldrig. Känns jättebra!  


Idag har pappa och jag varit ute med Lidos på lite nya vägar. Eller egentligen bara en, och inte ens någon lång väg. Lyckades baxa undan halva stocken som låg på stigen i skogen nedanför våra hagar och fick med ens en extra liten runda som är fullt framkomlig med vagn. Kul att kunna variera lite. Ska bara klura ut bästa vägen att ta sig igenom skogen ner till vägen också.Tror där är lite buskage ivägen på nåt ställe, men det går väl att meja ner..?  


Apropå hästar så mailade jag förresten kommunen för att fråga om en "ridning förbjuden"-skylt som jag inte ser någon mening med över huvud taget. Att det finns skyltar vid bostadsområdena kan jag förstå, men den här sitter vid en markväg på en äng - i mina ögon helt obefogat. Jag trodde knappt att jag skulle få svar ens, men det fick jag. Människan på kommunen blev helt upprörd när jag berättade hur många sådana skyltar det finns i Hofterup/Ålstorp och hon kunde inte hitta att en enda av skyltarna hade tillstånd. Hon skulle prata med gatuchefen (som inte var på kontoret idag) och ta tag i detta. Tillsvidare tyckte hon att jag kunde passera skyltarna med hästen med gott samvete och hänvisa klagande till kommunen. Får väl se vad som händer, hon lovade att hålla mig uppdaterad. Var ju inte meningen att skapa världens rabalder, men lite kul att bli tagen på allvar i alla fall.  

Av Ingela - 20 september 2011 21:11


Första förnyelsen av körkortet på gång! Hela 10 år sen jag fick mitt körkort och om man är lagd åt det hållet så hade det varit lätt att få åldersnoja av det faktumet. Tur att man inte har såna problem. Jag, liksom de flesta andra, kommer ihåg exakt vad jag gjorde den 11 september 2001, för då hade jag nämligen körlektion. Jag och körläraren trodde att journaliserna yrade och nog borde tänka lite på vad de dricker innan de ska ut och göra sitt jobb.. När plan 2 kraschade så blev det mer verkligt och radion var igång under hela körlektionen. Kommer inte ihåg var vi körde nånstans, men antar att vi irrade runt i Landskrona, som vanligt.


Idag har jag fixat nytt foto i alla fall, och med både bild och signatur inom de båda angivna rutorna så lade jag lappen på postlådan idag.Tar väl en vecka eller nåt att få det nya kortet tror jag.


Lidos har fått ta det lugnt både idag och igår. Igår var det hovslagardags och eftersom Pontus envisas med att vilja ha sina tidiga tider så ställde mamma och pappa upp som hästvakter. Pappa passade på att fråga Pontus vad han hade för belysning på sin vagn. "Stearinljus" svarade han.   Tror kanske inte att det är något alternativ för mig, ifall jag vill kunna se nånting alls av vägen framför mig i vinter. Lutar åt att det blir till att prova någon sorts cykelbelysning ändå.


Har köpt nya "ludd" att ha under selen också, det kändes lite ynkligt med bara ett blått (och Mikaelas svarta schabrak), så nu har jag utökat samlingen med ett grönt och ett rött också. I klara färger såklart! Beställda från Färjestads travshop, haha.


Har glömt att uppdatera om Silver förresten. Han var förhoppningsvis på sitt nästsista veterinärbesök i förra veckan. Alla prover som togs då var bra så nu slipper han äntligen medicinen. Har bara tagit 7 veckor... Eva vill se honom om tre veckor igen och ta ett nytt leverprov då, för att vara säker på att han klarar sig utan medicin och inte får nåt bakslag. Pigg och glad är han i alla fall. Skönt att ha "gamle" Silver tillbaka!

Av Ingela - 18 september 2011 19:29


Blev en kort vecka på jobb, bara tre dagar eftersom jag var sjuk de två första. Men resten av veckan rullade på snabbt! I fredags var det dessutom sensommarvärme och en körtur på kvällen var given. Pappa och jag bestämde oss för att testa paintballrundan. Gick inte så bra... Vägen som jag tänkt ut som alternativ till den snåriga skogsstigen (som vagnen absolut inte kommer fram på) hade en "ridning förbjuden"-skylt så det var bara att följa vägen som vi gick på istället. Blev väldigt mycket asfalt den dagen... Trist att inte ha en hel runda att köra, men inte så mycket att göra åt.


Lördagen började med träning och sen hängde Marie med till stallet efter lunch. Lite förvånande, men hon påstod att hon hade roligt och kunde tänka sig att följa med fler gånger. Haha, jag kan snart starta turkörningsverksamhet. Anyway, när jag ledde ut Lidos från stallet så är det första vi ser en lös häst som springer fram och tillbaka vid hagen, och givetvis stirrar upp Fallon till att springa med. Ställde in en smått nervig Lidos i stallet igen, tog med en grimma och gav mig ut på hästjakt. Vilket inte gick så bra, när jag kom nära så vände hästen och sprang väldigt fort och väldigt långt. Så Marie, jag och Lidos körde iväg som planerat, men tog med oss en grimma ifall vi skulle träffa på kusen igen. När vi kom ut i skogen så såg vi att en tjej hade fångat in hästen, så det behövdes ingen räddningsaktion från vår sida. Idag gick pappa och jag en runda med Lidos på släptåg, för att kolla om det gick att hitta andra körvägar. Tror vi hittade en framkomlig sträcka i skogen som vi givetvis ska prova en dag. Det var bara ett ställe som hade lite tajt mellan träden, 140 cm. Min vagn är 120. Boooorde gå.   


Datorn har idag levt sitt eget liv - eller inte. Imorse vägrade den starta, det var bara fläkten som gick igång och inget annat. Jag testade flera gånger innan jag ringde till pappa och beklagade mig. Fick till slut med mig brorsan hem för att titta på datorn - och givetvis startar den då! Självreparerande? Hmm... Hoppas den hade en dålig dag bara.


Nu hade det såklart varit bäst med ett fotobevis på Marie i stallet, men kameran låg lägligt kvar hemma på köksbordet... så ni får hålla tillgodo med nåt annat.


Av Ingela - 12 september 2011 16:54


Blev visst inte bättre, snarare tvärtom. Feber, huvudvärk, snor... Varit hemma från jobbet idag (första sjukdagen på 3 år!) och försökt kurera mig med vila. Hoppas på att ha lite mer energi imorgon.


Var nog inte så hälsosamt att sitta stilla i en vagn i ösregn igår.  

Av Ingela - 11 september 2011 20:31


...på hela dagen - och gissa var jag befann mig just då? Ute i skogen med häst och vagn så klart! Hade dessutom med mig Linda från jobbet och hennes äldsta dotter som ville åka vagn "när hästen springer". Dålig tajming, men det verkade ändå uppskattat. Lidos kinkade lite när det började spöregna från sidan och han inte riktigt lyckades vända baken till. Det mullrade lite på avstånd hela tiden, och när avståndet blev lite för litet så hoppade Lidos till så både Elin och jag höll på att kasa av sätet. Men vädret lugnade sig igen och vi kunde köra hemåt plaskblöta, men med uppehållsväder. Blev en rätt lyckad körtur trots allt.


Eftermiddagen har spenderats på 4:årskalas för Lucas och vi byggde upp hans nya Lego-polisbild med en gång. Lego är kul! Det blev inte någon jättelång stund vi stannade, men hann med att äta goda kakor, busa med barnen och prata med syrran lite. Alltid najs.  


Med förkylning och en begynnande huvudvärk ska jag nu gå och mysa ner mig i soffan med en kopp té och en bra bok, så jag är fit-for-fight imorgon igen.


Silvermånsen njuter i kvällssolen

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards