Ingelas hörna

Alla inlägg under april 2009

Av Ingela - 29 april 2009 15:26


Vad har vi lärt oss idag? Jo, stressa inte på lunchen innan en slutbesiktning. Det leder bara till:

- ont i magen

- toalett..? (Tur att avloppet var kopplat i alla fall.. :o)



Av Ingela - 28 april 2009 07:50


Äntligen! Regnat i natt och det är fortfarande blött ute. Nu kanske gräset kan växa lite (även om det inte regnade så mycket jämfört med hur torrt det var innan...), vi började bli lite oroliga för betet i år. Tänkt att hästarna ska börja gå ute dygnet runt 1:a maj. Kan ju vara bra om man slipper stödfodra redan från första dagen... Eventuellt får de börja gå i vinterhagen med hö som vanligt och så flyttar vi dem till sommarhagen när gräset har växt lite mer.


Igår var Lidos och jag duktiga och red ett pass i paddocken. Det var varmt och dammigt, men vinden svalkade lite. Travade över bomserier med upphöjda bommar och pållen lyfte fint på benen. Han gick riktigt bra fraktiskt. Lite trött mot slutet och plaskblöt, så vi skrittade en sväng i skogen efteråt. Råkade träffa på några dödliga stenar som inte låg i en hög som vanligt utan hade blivit utspridda. Hjälp...


Har bokat ett tandläkarbesök till Lidos förresten. På hans födelsedag... F'låt pållen. Blir även en kiropraktiskt genomgång då. Det är 1½ år sedan Lidos blev "rättad" så jag vill bara kolla så allt är okej och inget har smygit sig tillbaka. Gäller att passa på innan jag får min lägenhet och pengarna försvinner till annat.



Tillägg från ikväll:

Tyckte det var dags för en bild igen, så här är en på vårt plommonträd. Hoppas på många plommon i år!


Blir det några plommon i år tro?

Av Ingela - 26 april 2009 17:28


Ja, det fyller min mamma idag. Grattis, grattis! :)


Lördagen var avsedd till till öppet hus mellan 11 och 16. Systrarna och deras familjer dök upp vid 10-tiden för att hjälpa till med maten och det var väldigt bra med lite förstärkning. Vid halv tolv hade bara en enda gäst dykt upp, så då tänkte vi andra passa på att äta också. Hann knappt få ordning på alla småbarn och all mat förrän - vips - det dök upp en hel karavan med människor som ville ha mat och sittplats. Vi hade ju dukat ute på trädäcket också, men det blåste så mycket och var rätt kallt så ingen ville sitta där. Men det löste sig fint ändå. Folk kom och gick och avlöste varandra. Sista gästerna försvann vid 8 på kvällen. Då var vi andra rätt möra, och jag somnade redan vid 11.. :o Men det gick himla bra annars, maten räckte (och blev över!!) och alla fick plats att sitta och prata.


Idag blev det till att flytta runt alla bord och soffor från igår. Det krävdes lite ommöblering för att få plats med alla folk.


Lidos vilade igår. Det var Pias dag, men hon hade influensa och orkade inte rida. Men hon och hennes sambo tog sig dit för att mocka och fixa maten ändå, vilket jag är väldigt tacksam för. Jag hade haft svårt att hinna själv. Men idag blev det en ridtur med pållen! Vi red till sjöarna och travade massor. Tänkte rida runt mitten-sjön för omväxlings skull, men det visade sig ligga en sjö mitt över stigen (sabla grävmaskinsnissar...) så det var bara att vända tillbaka igen. Hästen blev aningens nervös och uppskruvad av den annorlunda ridvägen, så han stirrade en bra bit på hemvägen sen. Knas...


Pratade med stallägarna idag och de är oroliga över betet. Allting är så snustorrt och gräset växer ju inget... Så det blir till att dansa lite regndans ikväll. Vem är med..? :p

Av Ingela - 24 april 2009 15:02


Och fortfarande strålande väder. Fast lite regn hade behövts till gräset nu...


Snart färdig här på jobb, och då är det stallet som gäller. Får se vad Lidos och jag kan hitta på för roligt idag. Jag har inte varit i stallet sen i tisdags så det lär bli en skogsrunda i alla fall.


Slipper förresten avmaska i vår, både Lidos och Fallon hade 0 på träckprov. SÅ skönt att slippa allt klödd med avmaskning... :p

Av Ingela - 23 april 2009 07:37


Jag får badrummet kaklat i alla fall, och parketten bytt i vardagsrummet! Det enda som blir kvar är tapeten i vardagsrummet och kyl/frys/spis. Fast spisen ska bytas nästa år. Och vardagsrumstapeten får vi se hur vi gör med, den var lite svår att bedöma när den nuvarande hyresgästen har bokhyllor och tavlor överallt. Så kaaaaaanske blir den bytt också. Blir ju nästan en helt ny lägenhet! :D

Mys

Av Ingela - 20 april 2009 20:45


Kände mig lite "ur gängorna" idag så Lidos fick en lång ryktstund (vinterpäls, försvinn!) och sen tog vi en promenad i skogen. Ingen mening med att rida om man känner att det inte blir nåt vettigt av det. Men en halvtimmes kvällspromenad i skogen var precis vad jag behövde. Tror Lidos tyckte det kul med omväxling också.


Lidos på g

Av Ingela - 19 april 2009 19:42


Söndagen blev nästan en upprepning av lördagen, fast tvärtom. Började med att olja in trädäcket en gång till och fixade de återstående utemöblerna. Sen var det helt plötsligt dags för lunc. (Ja, jag erkänner, jag började inte med trädäcket direkt imorse. Läste ut en bok först.. :p)


Efter nån macka så körde jag i alla fall till Lidos. Han och Fallon stod och mumsade gräs i godan ro när jag kom dit. De har blivit insläppta till gräset i hagens översta del idag, för att vänja sig innan betet. Och snart är det ju dags! Stallägarna brukar släppa över hästarna till sommarhagen den 1:a maj. Ska bli skönt att slippa mocka när man kommer från jobbet. 


Det blev i alla fall en ridtur längs paintballrundan idag, med sidepull idag också. Gick nästan lika bra som igår, lite mer fart i galoppen bara. Men han lyssnar bra ändå. 


Karro kom förbi ikväll och lämnade tillbaka en bok som hon lånat av mig. Bra, för jag hade inget att läsa annars. Så nu ska jag gå och sätta tänderna i Sophie Kinsellas "Karriär och käksbesvär". Inte världens catchigaste titel, men den är väldigt bra (har läst den på engelska tidigare). Allra bäst är förstås hennes "Mina hemligheter", vill ni läsa en hejdlöst rolig bok så är detta den ni ska ha!

Av Ingela - 18 april 2009 18:56


 Började helgen med film hos Karro igårkväll. Vi (jag, Karro, Sara, Marie) skulle gått på bio egentlige, men den filmen vi ville se slutade visas på vardagar i torsdags. Typiskt... Så vi bjöd in oss själva till Karro istället och ville titta på hennes filmdebut, nämligen "Morgan Pålsson - en världsreporter" (eller nåt sånt). Och visst kände vi igen Karro. Men man fick inte nysa i början, för då missade man henne. ^^


Idag blev det stallet först och Lidos gick så jäkla bra idag. :D Red ut i skogen med sidepull och var beredd på att få rätt mycket i handen och hade handskar med mig och allt. Men han gick som en klocka. Travade massor och han böjde sig lätt i svängarna, drog inte alls i galoppen och gick allmänt kanonbra. SÅ härligt!


Efter stallet var jag en sväng på Flädie och letade stalljacka (Igen) men den hade inte kommit in än. De skulle lägga undan en åt mig så jag slipper köra fram och tillbaka hela tiden. Pratade även lite veterinärer med den ena tjejen som jobbar där. Hon funderade på att prova "min" veterinär, för hon hade hört så mycket bra om henne. Tja, jag kunde inte annat än hålla med. :) Är snart på väg dit själv för en tandkoll och ev en kiropraktisk koll av Lidos. Det är 1 ½ år sen hon "fixade" honom sist.


Sen var det bara att ta tag i trädäcket igen. Nu var det ju färdigskurat och skulle bara oljas. "Bara"... Aja, det är ju inget svårt eller jobbigt, det tar bara lite tid. Men nu är det indränkt EN gång i alla fall. Tog utemöblerna på samma gång, men bara fyra av dem. De andra fyra samt trädäckets andra strykning får bli imorgon. Det finns gränser för hur hjälpsam man känner sig på en och samma dag.  ;)


Kan man ha det skönare?

Silver får vänta lite tills han kan ligga så här igen på det oljade trädäcket

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23 24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards