Ingelas hörna

Alla inlägg under mars 2013

Av Ingela - 30 mars 2013 21:50


Systrarna med barn bestämde sig för att överraska med ett besök i Lödde och givetvis var jag och brorsan invigda i överraskningen, så det blev fullt hus hos mamma och pappa. Började med att kolla om påskharen gömt några påskägg i trädgården (det hade han såklart!) och sen blev det fika, kortspel och stoj och stim. Lite senare anslöt Micke också och till eftermiddagsfikan blev det kladdkaka - mums! När kalabaliken lagt sig så åkte jag och pappa ut till Lidos för att köra en runda med honom. Han var inte jättepigg, men travade glatt i alla fall. Tog in hästarna när vi var klara, kändes inte lönt att slänga ut hästen i hagen bara för att Eva skulle ta in dem en halvtimme senare. De verkade inte misstycka i alla fall.   Tillbaka till mamma och pappa för påskmiddag, brorsan och mormor var också på plats. Det är god mat, men det är ändå tur att man inte äter det så ofta. Räcker med sill till jul, påsk och midsommar. Men nu är det ett tag till nästa gång..!


 

Påskkärringar och påskhare på jakt efter påskägg

 



 

Påskfika

 


 

Morbror Thomas - klätterställningen



Av Ingela - 28 mars 2013 20:30


Två dagar extra helg tackar man inte nej till.  Förkylningen börjar kännas bättre, men var tvungen att hoppa över min massage i måndags. Och det är inte helt lätt att få nya tider sådär huxflux... Nästa tid inbokad blir den 15 april, då har det gått 6 veckor sen förra massagen. Blir nog en trevlig omgång då... eller inte.   


Lidos har känts bra de senaste dagarna och har kunnat springa på lite mjukare underlag tack vare solen som värmt om dagarna. Härligt! 


Istället har Silverkatten varit dålig igen, men har fått dropp och medicin och klarade sig undan med två dagar hos veterinären. Han har piggat på sig en del i alla fall, så vi hoppas det fortsätter på den vägen. Dessa djur...

Av Ingela - 24 mars 2013 19:24


...prosit... Förkylningen är i alla fall på topp.. Ingen träning för mig den här helgen. Passade på att köra till Staffanstorp och inhandla lite mat till hästen och körde hem brorsan (som hade landat i Lödde efter en kväll i Malmö) på samma gång. Ut till hästen och pyssla om honom i lugn och ro för en gångs skull och åkte sen in till Malmö för att gå på bio på Entré tillsammans med Marie. Fick äntligen sett Les Misérables. Den var helt okej, bra skådespelare som dessutom sjöng låtarna själva, och filmen var klart värt sitt biljettpris. Sen var jag kanske inte riktigt lika lyrisk som Marie, men det spelar ju mindre roll. 


Idag har förkylningen slagit till ordentligt och all energi är som bortblåst. Åkte ut till stallet efter lunch där Lidos stod i skjulet när de andra två gick nere i hagen. Hittade ett lite svullet bakben och ett svullet framben. Svullnaden på bakbenet fanns redan i lördags, så jag gissar att frambenet är en galla som kommit som följd av bakbenet. Men hästen är inte varm eller öm och varken haltar eller rör sig ovilligt, så jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Blir till att avvakta och se om det blir någon förändring i veckan.


Själv kraschade jag på soffan när jag kom hem från stallet. Nästan tre slöa timmar innan det blev dags för mat och tvätt. Förutspår soffläge resten av kvällen också.


Ett stort plus den här helgen är i alla fall solen! Visst, kallt och lite blåsigt, men SOL!


 

Längtar till våren


Av Ingela - 21 mars 2013 21:45


Blev visserligen aldrig någon snöstorm, men snön kom ändå. Ligger ett par cm nu och är kallt, så den verkar inte vara på väg bort direkt. Suck... Lidos fick springa så gott det gick idag, utan både snösulor och broddar. Höll oss på asfalten så dt gick ganska bra.


Och som vanligt när det är lite snö och kallt så duggar olyckorna tätt på motorvägen. Igår hamnade bussen i en kö ganska direkt utanför Malmö. Vägen stängdes av och bussen stod still i nästan en hel timme. Där rök mina chanser att hinna till kören... Så typiskt, nu är det uppehåll i ett par veckor så denna gången hade jag helst inte missat, men inte så mycket att göra åt det. Får sjunga en massa hemma istället. 


Till på köpet har halsen börjat göra ont också - vill inte bli förkyld igen...



Av Ingela - 18 mars 2013 20:59


...kommer sandstorm..? Såg ut så när jag körde till stallet i alla fall. Det blåste massor med sand från åkrarna och över vägarna. Hästarna var redan inne och Linn hade mockat och fixat mat till Lidos. Jag kunde nöja mig med en borststund innan jag blåste ut till bilen och körde hem igen. Återstår att se om det blir så mycket snö som förutspått, men om det ska blåsa så här så spelar nog mängden mindre roll när det gäller att skapa kaos i trafiken...


 

Sand...


Helgen annars bjöd på löprunda i fredagskväll, styrketräning i lördags (har fortfarande träningsvärk) och sen ett besök av Caroline som är hemma från Frankrike för tillfället. Lidos och jag bjöd henne på en blåsig körtur i solskenet. I söndags fick vi besök av syrran och hennes två yväder till barn. Lucas stod för den bästa kommentaren: "Titta på mig när jag kör bil!" sa han, varpå han satte en korg full med bollar på huvudet och sprang iväg.  


På kvällen firade vi St Patrick's Day (Irlands nationaldag) med keltisk mässa och irländs musik i Höör. Oats & Barley stod för musiken - lika bra som vanligt. Jag gillar verkligen deras folkmusik, det är helt omöjligt att sitta still till..! Avslutade kvällen och helgen med ett Mikaela-besök och en kopp té framför hästhoppningen på tv. Inte helt fel!

Av Ingela - 15 mars 2013 21:57


Och så kom snön tillbaka också... Inte ens JAG vill ha snö i mitten på mars - försvinn! (Fast jag måste erkänna att det var lite mysigt att vara ute med hästen igårkväll ändå, om man lyckades glömma att det faktiskt var mars vill säga.) 


Lidos fick röra på sig igår i alla fall, trots det något felaktiga vädret. Vet inte om han hade förtryckta vårkänslor ändå, för han låg på som jag vet inte vad. Jag fick kramp i armarna (för att inte tala om fingrarna..) av att hålla igen honom och minsta lilla jag släppte efter på tömmarna så ökade han farten direkt. Tokstolle... Idag fick han nöja sig med en borstning innan insläpp. Det trillar en hel del vinterpäls nu, så jag gör allt jag kan för att hjälpa den att trilla av lite fortare.   


 

Liten pappa i stora, vita världen






Tonoptimisternas vårkonsert förresten bestämd och förlagd till fredagen den 31 maj. Boka in datumet redan nu!   

Av Ingela - 12 mars 2013 21:29


Vem fasen beställde -10 grader i mitten på mars?? Det är banne mig tur att det är soligt och åtminstone ser vårligt UT när man sitter inomhus och inte kan känna hur kallt det är...


Igår var det till och med sol när jag kom till stallet och jag bestämde mig för att rida en runda istället för att släpa fram vagnen. Lidos var med på noterna (när han fått trava lite, att bara skritta är tråååkigt) och kom till och med ihåg hur man gick i sluta. Det är inte meningen att vi ska göra såna övningar egentligen, jag var bara tvungen att testa. Och bästa hästen svarade direkt när jag flyttade över vikten på ett sittben och vinklade om höfterna. Var ute i 30 minuter, jag tyckte det räckte när vi inte ridit sen i höstas. Hoppas på att kunna lägga in lite mer av den varan nu till våren i alla fall!


 

Solnedgång i stallet

 



Av Ingela - 10 mars 2013 20:51


En sanslöst blåsig helg är över och Lidos har inte fått springa med vagnen en enda dag. Jag har lite fler gränser nuförtiden än för 15 år sedan...  Blev två pysseldagar istället och hästen har blivit välborstad och putsad. Fäller en del, men det minskade nu när det blev kallt igen. Aja, det blir väl vår nångång...


     

Blåsig runda i fredags

 


Igår var det i alla fall dags för träning, för första gången på en hel månad - och det kändes. Blev inte riktigt samma vikter som sist, nån måtta får det vara, men det ska vi nog kunna jobba tillbaka till igen! Jag lyckades i alla fall trotsa vinden idag och springa 5 km. Jag försökte undvika motvind så långt jag kunde, men nån gång fick jag ju vända hemåt igen.  Kändes bra i alla fall, även om orken tog totalt slut.


I övrigt då? Melodifestivalen igår, även om jag bojkottat deltävlingarna så fick man ju se finalen. Ingen höjdarlåt direkt, men det brukar det ju aldrig vara i mina ögon.


 

Kissekatt tittar på solmedgången

 



Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards