Ingelas hörna

Alla inlägg under juni 2013

Av Ingela - 30 juni 2013 20:26


Skitväder, kallt och blåsigt i kombination med regn. Ingen jättebra prognos för min frusna pålle som dessutom saknar fungerande regntäcke. Löste det senare genom att köra inom Skånsk Hästutrustning och köpa ett Amigo-regntäcke till hästskrutten. Det är ju ett bra märke, så det ska väl för tusan lyckas hålla tätt..?! 


Lidos var ganska frusen när jag hämtade honom i hagen och ömmade rätt bra i ryggen. Fick upp värmen lite i stallet när han blev av torkad och fick mumsa lite hö. Tänkte köra en runda så han fick upp värmen lite bättre, men det gick ju lite sådär. När vi svängde ut på Galoppvägen så gnisslade det lite märkligt om ena hjulet. Tittade ner - jomenvisst - punktering... Inte samma hjul som sist och inte helt oväntat med tanke på hur snett ventilen har lyckats bli skruvad. Men men, bara att hoppa av vagnen och traska hem igen. Pållen torkade i alla fall rätt bra och fick täcke på sig när jag släppte ut honom.


 


Blev han inte fin?   (Nej, det är inte rosa, det är vinrött..!)

Av Ingela - 30 juni 2013 20:16


En fredagkväll tillsammans med Marie, Karro och ett Wii kan inte bli mer än lyckat. Åt middag på Vespa på Bjärred centrum och snackade lite skit innan vi drog igång spelet. Herre jisses vad roligt det var. Ett egentligen ganska löjligt spel, men är man några stycken (gärna trötta människor) så kan det bli vansinnigt roligt. Skrattade så vi grät flera gånger.  


Dagen efter var det dags för årets sommarfest med jobbet. Den här gången på Boulebar i Malmö, dvs på drottningtorget. Vi har gjort både A, K och haft projektledning och besiktning på ombyggnaden av det gamla vagnsmuseet. Kvällen bjöd på bouleturnering, vilket var väldigt roligt. Jag och Peter vann vår första match men sen gick det lite sämre. Inte så lätt som det ser ut! Efter spelandet så fick vi mat med franskt tema. Baguette med olika tllbehör, pommes frites, oxkött, diverse röror och såser och massa annat gott. Allt serverades på en stor bricka som ställdes mitt på bordet, så fick man plocka själv vad man ville ha. Jättetrevligt och gott! Tror nog det kommer bli någon After Work där nån gång sen, det ligger ju ganska nära vårt kontor också.

Av Ingela - 26 juni 2013 20:42


Har fått massor att göra på jobbet, en hel hög med grejer som ska vara klara innan semestern, så idag när det regnade så passade jag på att slappa hemma i tv-soffan efter att jag varit hos Lidos. Han fick vila. Eftersom det har blåst ordentligt och smhi hotade med mycket regn så fick pållen sitt täcke på sig igår. Vet inte om det hjälpte honom så mycket dock, för när jag kom till stallet idag så var täcket vått igenom. Yay... Är väl bara att impregnera det då, antar jag. Men jag tycker det är rätt kasst, täcket är 1 år gammalt och blev nyss tvättat för första gången. De måste ju tåla att göras rena - kan man tycka... 


Igår regnade det lite lagom på kvällen, så jag gav mig ut på en joggingrunda på kvällen. Skönt att springa när det inte är så varmt. Blev hela 7 km den här gången, det längsta jag sprungit någonsin. Jag är nöjd.


Försökte fota de söta ankungarna som vilade i en klunga vid kanalen i när jag gick hem igår, men så fort jag satte mig ner så kom de springade för att få nåt att äta. En av dem lyckades fastna på bild i alla fall:



Av Ingela - 23 juni 2013 19:57


Idag har vi haft besök av syster och två busfrön. Blev en tur till lekplatsen bakom Nyvång, där brorsan tyckte att vi skulle ta oss an den stora snurregungan. Det gick bra ett tag (även om bror gjorde sitt bästa för att få in oss i ställningen...), men sen mådde jag för fasen illa... Har aldrig haft problem med snurrande karuseller och grejer förr - jag måste börja bli gammal..!  Lekte en stund bland klätterställningar och (icke-snurriga) gungor, innan jag körde vidare ut till Lidos. På cykel minsann! Gick med en väldans fart dit och hade motvind hem, men skilde bara 4 minuter på sträckorna. 1,9 mil på totalt 56 minuter (med paus i stallet såklart). Och benen blev rätt trötta.  


 

Galenpannan får gunga själv


Av Ingela - 22 juni 2013 22:10


Midsommar kom och gick med typiskt midsommarväder. Mulet och såg hotfullt regnigt ut emellanåt, men inte en enda droppe föll i Södra Rörum där vi befann oss. När solen visade sig så var det jättevarmt, men det blåste rätt bra också.


I år blev det traditionellt firande med släkten: midsommarstång, dans, lekar, allsång, mat i mängder, nubbevisor och jordgubbar. Gott!


 

Ingela och bror på ingång



 

Mätta och glada!


 

Men man är aldrig för mätt för jordgubbar!



Midsommardagen började med sovemorgon och för att vara lite nyttig och utnyttja den svala, molniga dagen så blev det en joggingrunda. 6,5 km minsann.  Eftersom solen inte visade någon tendens att dyka upp inom den närmaste framtiden så passade pappa och jag på att köra en runda med Lidos sen. En relativt pigg pålle fick trava en hel del, i ett lagom tempo. Han var inte så pigg på att öka och bensinen tog slut lite på hemvägen, men annars kändes han rätt okej och började trava självmant på flera ställen. Han tyckte nog det var skönt med en sval dag där insekterna blåste bort i vinden.  


Av Ingela - 19 juni 2013 21:06


Ibland undrar man om det egentligen inte är ett mirakel att man faktiskt kommer hem varje dag när man åker buss. Idag till exemel - olycka på motorvägen precis vid nu-är-det-dags-att-åka-hem-efter-jobb-tiden. En av mina medpassagerare upplyste busschauffören om detta medan vi fortfarande var kvar inne i Malmö, och inbillade sig nog att chauffören istället skulle köra 132:ans rutt hem. Men tji fick hon. Chauffören valde att köra ut från Malmö det vanliga hållet och sen svänga av vid Kronetorp där köerna (tursamt nog) började. Sen svängde han märkigt nog vänster istället för att fortsätta mot Lund. Ner mot Arlöv, upp mot Staffanstorp, bort om Lund och sen mot Bjärred och motorvägspåfarten. Det var visserligen kö där också, men det rörde i alla fall på sig. Så efter en sightseeingtur var man hemma drygt 35 minuter för sent. Kunde varit mycket värre om vi fastnat i trafikstoppet, men kunde också varit mycket tidigare om chauffören kört 132:ans rutt. Men han kanske inte hittade där.


Och inte en enda gång talade chauffören i högtalarna och berättade varför han körde ett annat håll än det vanliga. 


Bra att resegarantin gäller även med sommarkort i alla fall.





Av Ingela - 16 juni 2013 19:15


Då var helgen slut igen. Var tar tiden egentligen vägen..?? 


Lördagen gick åt till att bocka av lite sysslor på att-göra-listan: tränade, tvättade bilen, pysslade om Lidos och meckade dator tillsammans med bror. Eller rättare sagt, bror meckade medan han gnällde på sin inkompetenta syster. Men vad fasen, datorer ska bara fungera, helt enkelt. På kvällen blev det sång och musik med Marie. Det är kul att sjunga annat än körsånger ibland och slippa bekymra sig för stämmor, den här gången blev det roliga visor (eller vad sägs om "alla kan ju inte älska alla här i världen, bland andra har jag väldigt svårt att älska er/.../åsynen av eder den är ingalunda kär den, jag vill i själva verket inte ser er mer" - av allas vår Hasse&Tage)


Idag var första söndagen på länge som jag har hoppat över min joggingrunda. Jag lyckades få med mig Karro till stallet och hoppades hinna köra en runda innan det blev regn. Det gick inte så bra... Fast det regnade egentligen bara den sista lilla biten hem, men vi lyckades bli rätt så dränkta ändå. Körde bort till Rånlunds travslinga och lät pållen springa lite fortare, till Karros stora fasa. Men hon höll sig kvar i vagnen i alla fall och Lidos förbarmade sig över henne och saktade ner efter halva sträckan. Vill inte pressa honom till att springa fortare än han orkar, så han fick jogga resten av vägen. Både häst och människor var dock nöjda när de kunde gå in i stallet och komma undan regnet för en stund.


Just nu skiner solen, så med facit i hand hade det varit bättre att spara körturen till kvällen. Men å andra sidan hade det säkert fortsatt regna i så fall.   


 

Tjockishästen

 

Av Ingela - 14 juni 2013 21:01


Gårdagen bjöd på massa regn (bl.a. när jag var ute och sprang...) och Lidos fick vila i väntan på bättre väder idag. Det var till och med vattenpölar på en del ställen. Bra, nu kanske gräset kan växa lite..! Körturen blev hyfsat lugn, pållen sprang när man sa till honom och gick fint hela vägen (efter att han snubblat ner på knä efter första travsträckan. Klant...). Lite delade meningar om vem som bestämde var på vägen han skulle gå, vid sidan eller i mitten, men jag tror vi kom fram till att det var jag som fick sista ordet.   


 

Let's go


Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards