Ingelas hörna

Alla inlägg under november 2010

Av Ingela - 28 november 2010 17:08


Bara fyra veckor kvar till jul! :)


Snön ligger kvar och det är SÅ mysigt. Men eftersom hästen inte har varken broddar eller snösulor så får han vila. Går inte ens att promenera utan att han får styltor...


Och eftersom hästen ändå vilade så passade vi på att åka til Danmark igår, jag, Sara och Marie. Började med en runda på Ströget, sen en sväng bort om julmarknaden i Nyhavn. Där vräkte snön ner (eller ös-snöade ) och alla såg ut som snögubbar. Under andra vändan på Ströget så slutade det snöa igen och vi traskade vidare till Tivoli. Det var riktig julstämning med all snö och gatumusikanter som spelade julmusik och allt. Det enda jag inte begrep mig på var de personer som stod utplacerade på Ströget och höll i stora skyltar, som levande lyktstolpar ungefär. Fy sjutton vad drygt, kallt och tråkigt jobb! (Säkert inte särskilt välbetalt heller...) Inne på Tivoli tittade vi in i alla de små stugorna och efter en del irrande tror jag att vi fick täckt in de flesta delarna av parken. Lite varm choklad och Churros med kanel/socker-blandning fick frusna fingrar och magar att tina upp och när vi kände oss nöjda så gick vi till stationen och lyckades tajma in ett tåg hem efter bara 5 minuters väntetid. Men det var väl typ det ända vi hade tur med. Signalfel i tunneln gjorde att tåget fick krypa fram ett tag och det var 10 minuter sent när vi kom till Malmö. Vi tänkte åka vidare till Lund för att där byta till ett annat tåg som stannade i Kävlinge. Det var bara det att det tog en förbenat lång tid att komma till Lund ens. Tåget parkerade vid en signal och fick stå till i minst 15 minuter för att nån växel hade frusit eller blivit proppad med snö. När vi väl kom in till Lund så hade vi dock lite flyt igen och tåget som skulle gått 30 minuter tidigare var försenat och vi kunde smidigt gå ombord och åka vidare till Kävlinge. Där vräkte snön ner och där var säkert 5-6 cm mer snön än när vi åkte på morgonen. Stackars Marie skulle åka buss från Lödde till Bjärred sen och stod och väntade på bussen i en halvtimme innan den dök upp. Själv drog man på sig raggsockarna och kröp in i en fleecefilt för att få upp värmen några grader efter en hel dag ute.


Snögubbar  :-D

Två av snögubbarna i Nyhavn


Stugorna på Tivoli

Ett par av Tivolis mysiga stugor


Hur lyckas man..?

Iskonst på Tivoli



Söndagen har varit betydligt lugnare. Lite shopping på Center Syd (klarat av ytterligare 3 julklappar och även hunnit med att köpa lite till mig själv   ) och sen ut till stallet. Eftersom jag inte var hos Lidos alls igår (pappa var snäll och mockade) så fick han en lång ryktstund idag. När jag sen började klia Lidos på manken så kliade han tillbaka på min höft. En fördel med mycket vinterkläder, för det känns inte lika våldsamt då när pållen sätter tänderna i en. ^^

Av Ingela - 25 november 2010 18:06


Det är snö! I Skåne!! I november!!! Och då menar jag inte nån slaskig historia - utan snö! Ligger 1 dm nu ungefär så är SÅ vackert! Det var inte ens mörkt när jag körde hem från stallet idag. :D


Om man nu ska vara lite negativ (och till och med jag kan vara det ibland) så är det lite tråkigt när man ska ut och köra bil. Och mer än lite tråkigt att hästen inte har snösulor än... Tog en liten promenix idag, och även om det inte blir styltor på två steg så blir det för mycket för att jag ska vilja rida. Typiskt...


Men vackert är det!


Snöiga öron på pållen

Av Ingela - 22 november 2010 20:44


Snön försvann lika fort som den kom och nu bara regnar det. Ska frysa nu i veckan, vad roligt det blir då...


I helgen passade Lidos och jag på att rida i dagsljus och idag blev det den första ridturen som gick mestadels i mörker. Lidos såg spöken överallt! Själv tycker jag det går rätt bra att rida med pannlampa. Lidos gillar inte att galoppera i pannlampeskenet, men eftersom vi inte kommit så långt i träningen nu sen skadan så är det inte nåt stort problem. Reflexer har vi massor av så vi borde synas ordentligt. Till skillnad mot de två mindre begåvade människorna som jag mötte häromdagen när jag kom körandes på Furuhillsvägen. Tjejerna red i bredd på vägen, hade inga som helst reflexer (var i och för sig inte beckmörkt, men helt klart hade några reflexer varit bra!) - och verkade inte det minsta bekymrade över att möta en bil utan fortsatte rida i bredd på den smala vägen. Puckon...


De senaste dagarna har Lidos varit utrustad med ett stycke hemmagjord barbackapad under våra ridturer. Kostar ca 3000 kr att köpa en fabriksgjord, och snål som man är så tänkte jag "hur svårt kan det vara att göra en själv..?" Mja, för en som konsekvent valde bort syslöjden så var det här ett maffigt projekt. Fick hjälp av mamma, som tur var, men det mesta är sytt för hand - av mig. Och jag har definitivt kommit fram till att jag inte behöver ångra det där slöjdvalet i skolan. Jag kommer inte överens med nålar! Men resultatet lyckades ändå bli bekvämt, mjukt och varmt. Vilket inte är helt fel med tanke på årstiden. Kan visa några bilder om ni lovar att inte skratta:





Haha, jag fick plats! :p


Av Ingela - 19 november 2010 08:23


Det snöar!!


Snö!

Av Ingela - 16 november 2010 09:22


Se, vad man kan snubbla över för roliga grejer på nätet ibland:


http://illvet.se/fragesport-och-test/testa-din-iq


Lite klurigt, men blev genast roligare när man fick resultatet: 125 - hög IQ.   


Nån som vågar testa? (Länken till själva testet är i högermarginalen på sidan som kommer upp.)

Av Ingela - 14 november 2010 21:19


För det kan inte vara så svårt att spå 'övervägande soligt väder" och så visar det sig att hela dagen blir mulen och med ihållande regn... Pappa och jag hittade en lucka i regnandet (trodde vi) och började byta däck på min bil. Vi hann ETT däck, sen började det regna igen. Lite sent att ångra sig då. Nu är vinterdäcken på plats i alla fall så nu kan det börja snöa när det vill.   


Lördagen bjöd först på styrketräning och sen ytterligare träning för lårmusklerna när jag och Lidos tog en ridtur i skogen. Ökade på travsträckorna lite och det kändes rätt bra i mina ben efter 3 minuters trav med lättridning - barbacka. Lidos kunde sprungit längre och när vi blev omridna av ett annat travande ekipage så kunde pållen inte hålla sig i schack längre utan taktade även sen den andra hästen var försvunnen sen länge. Knashäst.


Glad häst. :D




Igår bjöd jag, Marie och Karro mina grannar på ofrivillig musikkväll. Vet inte hur mycket ett piano och tre skrålande människor hörs igenom väggarna här, men kan inte tänka mig att här är sååå ljudisolerat. Men ingen klagade i alla fall och vi såg till att sluta vid tiotiden.   Det är sjukt roligt att sjunga tillsammans och ännu roligare är det när vi dessutom kan ta oss igenom olika stämmor. (Det är tur att Karro är bra på att spela en sak och sjunga en annan, för det fixar inte jag.)  En av låtarna visade sig vara svårare än väntat, för mig i alla fall, så det blir till att öva.


Idag har jag, utöver däckbyte, inte gjort nåt direkt ansträngande. Var och handlade, var ute hos Lidos och red en runda i regnet och fick sen middag hos mamma och pappa. Trevlig avslutning på en lat söndag! :)

Av Ingela - 12 november 2010 17:45


Ja, då var ytterligare en vecka över och vi närmar oss advent med stormsteg. Längtar efter att alla ljusen ska plockas fram! :)


Denna veckan har jag inte varit hemma så mycket alls. Jobb på dagarna, sen stallet och sen diverse annat som hänt på kvällarna. I måndags var jag hos Marie och blev bjuden på middag. Alltid lika kul att kunna gå från massagen och veta att man slipper laga mat. I tisdags var jag och klippte mig (för håret var sååå långt...). I onsdags var jag hos Mikaela och tittade på hennes nystädade lägenhe.. nej förlåt, nyfixade fotoalbum var det. Igår var det körsång i Lund och ikväll ska jag och Marie på bio och se Cornelis. Ska bli kul!


Lidos har mest skrittat, men vi travar en sträcka var dag. Idag blev det två. Får väl öka på det lite så vi kommer nån vart. Pigg som attan är han i alla fall!



Världens motvilligaste fotomodell

Världens motvilligaste fotomodell

Av Ingela - 7 november 2010 20:16


Idag var syrran och hennes två barn och hälsade på hos mamma. Givetvis var jag där också, man vill ju inte missa Lucas och Lowa! Lucas fick syn på ett foto av Thomas och talade bestämt om att "jag gillar han". Haha, vilken tur att han fått släktingar som han kan tycka om istället för jobbiga sådana. ;) Fikade och busade en massa och Lowa såg ut att kunna somna när som helst när de lastats in i bilen för att åka hem.


Efter barninvasionen åkte jag till stallet och red en runda i solskenet. Men shit vad kallt det var. Läge att plocka fram långkalsongerna...?


Resten av dagen har ägnats åt mitt lilla hobbyprojekt - en "kameldrivarkudde" á la bukefalos.com. Kan de så kan jag. Tror jag.    Ska bli väldigt spännande att se om det funkar över huvud taget.  


Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards