Ingelas hörna

Alla inlägg under mars 2011

Av Ingela - 31 mars 2011 21:43


... är jag just nu. Åtminstone i 10 timmar till. För imorgon börjar mitt nya jobb i Malmö! Känns lite märkligt (och läskigt), men hoppas det ska bli bra. Vet inte om det är något bra datum att börja jobba på dock...   

Av Ingela - 28 mars 2011 22:29


Den kräsna hästskrutten har börjat vägra äta sina lusernpellets.   Han plockar fint ut mineralerna och lämnar kvar resten i krubban. Inte ens en näve torra pellets vill han ha. Jag börjar tro att de ändrat något i receptet när fodret bytte namn... Hittade ett annat foder som föll pållen bättre i smaken. Han åt med god aptit när jag sträckte fram en näve nya pellets. Bara för att testa så tog jag en näve av de förra pelletsarna sen, men det gick han inte på. Sträckte sen fram en näve av de nya igen, men då var han helt misstänksam och fick lukta lite innan han vågade smaka. Så det är väl bara att servera det nya fodret istället antar jag, han måste ju få nåt proteinrikt eftersom höet inte innehåller särskilt mycket av den varan. Kanske kan prova smuggla ner lite av det förra fodret i det nya, men om han inte äter det så har jag 40 kg lusernpellets till ingen nytta.    Men vad gör man inte för sin häst...   


Av Ingela - 27 mars 2011 21:06


Jaha, då har man tagit sig till och från Kristianstad för en musikals skull också. Jag har faktiskt aldrig varit där tidigare (vad jag minns i alla fall) och i jakt på en restaurang som öppnade tidigare än kl 18 så gick vi längs gågatorna och dess många (!) affärer. Shoppingen i Kristianstad verkar det inte vara nåt fel på! Vi stannade dock bara på Steakhouse och jag åt en väldigt god burgare innan vi traskade vidare till teatern. Jag fick ju biljett till musikalen Skönheten & Odjuret i födelsedagspresent av Karro, Sara och Marie, som så klart köpte egna biljetter också. Den var väl värd pengarna i alla fall, 2 ½ timme höll föreställningen på. Bitvis följde den Disneyfilmen exakt ner till minsta replik, men den hade också egna sidospår och sånger inblandade. Så det blev en bra present! 


Musikaldags i Kristianstad :-)

Kristiandstads teater


Idag har det blivit lek och lego-byggande med Thomas, Netta och barnen. Tror vi vuxna tyckte det var roligare än Lucas och Lowa.   Sen promenad med Lidos i solskenet, efter en välbehövlig rykt av den fällande skitgrisen som stått utan täcke hela dagen. Premiär för i år!


Ikväll blev det konsert i Landskrona med visor av min favorittrubadur Olle Adolphson. Han sjöng dock inte själv (lite svårt när man är död), men kören och mannen som sjöng var också duktiga. Alltid roligt med musik.



Tillägg: Och när man tror att man ska gå och lägga sig tidigt så ändrar alltid Mikaela planerna. Det är stört omöjligt att prata en kort stund med den människan!   

Av Ingela - 26 mars 2011 15:00


Mot Kristianstad och Skönheten & Odjuret!   

Av Ingela - 21 mars 2011 15:09


Nu är vi hemkomna från Saxtorps hästklinik igen och det var inget bortkastat besök denna gången heller. Veterinären tittade mer på Lidos idag än förra gången, han gick snett med baken redan när vi skrittade i gången så vi fick skritta fram och tillbaka några gånger innan hon tittade vidare på volt och sen böjprov. Reagerade på båda bakbenen och efter bedövning av knäna så gick han klart bättre, även i skritt. Hon trodde inte det var något problem med ryggen, det enda som hon kunde se var att han var liiiiite ojämnt musklad från korsets högsta punkt och en bit framåt på ländryggen. Men han var jämn och fin i skelettet och hon tyckte han var väldigt fint musklad i övrigt så förmodligen har han "bara" musklat sig snett för att avlasta bakknäna. Han hade mycket ledvätska i knälederna, vilket brukar vara ett tecken på inflammation, så han blev sprutad i båda knäna igen. (Efter att ha försökt döda några av tjejerna som försökte få på honom en brems... ^^ )


Pratade lite löst om Lidos framtid i största allmänhet, att jag kanske får ställa in mig på att han inte kan fortsätta ridas i samma utsträckning som hittills. Jag har ju funderat i samma banor själv, men tänker inte avliva honom bara för att han inte kan ridas. Veterinären trodde att det skulle kunna gå bra att köra, men det fick vara en lätt vagn eftersom det är bakbenen han har problem med. Jag hade ju helst velat ha en vagn att åka två i, men de kanske kan vara lätta ändå..?


Men men, för tillfället är pållen behandlad och ska tillbaka om 4½ vecka. Så får vi se hur det ser ut då och diskutera med veterinären om hur vi går vidare då. Under tiden är det skrittpromenader som gäller. Ställde hästen på vågen också och den visade 437 kg idag. Brukar väga 420-430 när han är igång, så detta var väl helt godkänt.


Så var vi här igen...

Duktig pålle på kliniken

Av Ingela - 19 mars 2011 17:40


Vilket härligt väder det har varit idag! Lite blåsigt, men mest soligt. Lidos fick stå utan täcke medan jag slet med att mocka i hagen. Han passade på att rulla sig grundligt så klart. På måndag blir det en tur till Anne för att kolla upp bakbenen igen. Pappa har fixat drag på sin bil, vilket underlättar betydligt! Det är lite bökigt att försöka låna bil, det räcker att låna släpet.


Var och hälsade på Karin idag och fick bytt till mig lite Ridsport-tidningar, så nu är det bara att sätta igång och läsa och se om där står nåt intressant.   

Av Ingela - 13 mars 2011 17:28


Ja, vad ska man säga? Som vanligt är det fel låt som vinner och i år gick turen till Danny, eh.. förlåt, Erik Saade. (Men helt ärligt, kan nån höra nån skillnad på deras två låtar??) Jag hejade på det enda bidraget som var lite roligt och som Ryssland tydligen höll med mig om (och vad gjorde deras jurygrup pegentligen i en svensk melodifestival??). För er som undrar så finns biraget här: http://www.youtube.com/watch?v=J98-P5dQxdU


Idag har jag varit på årsmöte på Vallkärra-Torns Hembygdsförening. Varför? Jo, för att de valde att köpa min bok som årsbok till sina medlemmar. Jag fick presentera mig och boken för de som var på plats och sen var det ett par som kom fram och ville prata lite mer. Det var roligt! Hoppas de gillar boken när de läser den också. När vi tryckte boken första gången så velade vi om vi skulle trycka 15 eller 20 ex. Denna gången tryckte vi 270 ex. Snacka om oväntad efterfrågan!


Böcker! =)

Böcker klara för avhämtning



Vet ni vad jag gjorde i fredags förresten? Jag var faktiskt och hälsade på på mitt NYA JOBB!   Större företag än jag är van vid, men det ska nog gå bra. Spännande är det i alla fall. Börjar den 1 april, och har inte bestämt mig för om det är ett bra datum för en första dag på nytt jobb eller inte...   


Lidos har gått skogsrundor med små inslag av skritt och lite trav på volt de senaste dagarna. Känns hackigt i höger varv... Mickis, vill du titta på oss nån dag och se om jag inbillar mig..?

Av Ingela - 8 mars 2011 19:55


Och så fort solen tittar fram och temperaturen stiger över nollan, vad gör folk då? Jo, tvättar bilen så klart.    Och det har såklart även jag gjort. När bakljusen knappt syns under det tjocka lagret av smuts, då är det definitivt läge att slabba lite med vatten trots att vinden blåste rätt kallt. Nu är bilskrutten ren(-are) igen.


Det andra som står på listan att göra när det blir soligt och lite varmt är att rida till sjöarna. Lidos och jag har inte varit där sen han blev skadad i augusti, det blir en för lång runda när man bara skrittar och sen har det varit så isigt underlag. Men idag red vi dit! Tog vägen genom mossen och när vi var nästan ända framme så låg där en jäkla träd mitt över stigen. *morr* För högt för att kliva över och för lågt att krypa under. Jag hoppade av hästen och kände på trädet och kom fram till att jag kunde trycka upp det lite så att Lidos kunde passera under. Sen var det bara att hitta nåt att klättra upp på hästryggen från igen. Väl på plats tuffade Lidos iväg, något överexalterad och det fick bli många öppnor, slutor och skänkelvikningar för att distrahera honom från att dra alltför mycket. Men det gör inget, det är roligt med en pigg och glad häst!   


Årspremiär för sjöarna!

Härligt!


Bjöd mamma och pappa på middag ikväll. Bättre att laga mat till 4 och göra slut på ingredienserna än att laga mat till 2 och få ett halvt paket krossade tomater över. Vad gör man med ett halvt paket krossade tomater liksom..? Nu blev det middag för tre och sen en matlåda över till mig. Perfekt.   


Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards