Ingelas hörna

Alla inlägg under juni 2009

Av Ingela - 30 juni 2009 19:49


Synd bara att tajmingen var rätt så usel. Vi skulle fått hem hö till stallet idag, men när det började närma sig den bestämda tiden så mulnade det i krokarna och började åska. Vi avvaktar lite, sa bonden, så jag körde hem från stallet så länge. Hann knappt mer än hem förrän det började ösregna. Strax efter ringde Eva och sa att vi skippar höet idag och provar imorgon istället. Hoppas på bättre väder då, och inte så förbannat varmt! (Hur folk ärligt kan påstå att sommaren är den bästa tiden på året, det kommer jag aldrig att begripa...)


Varmt var alltså ordet (innan det började regna). Jobbet går lite på halvfart när man sitter och jobbar i värmen, vi har varit ute och kollat på lite nya projekt idag. Tack för AC i bilen. ^^ Lidos var svettig när jag tog in honom från hagen, så vi stod inne i det något svalare stallet och ryktade idag. Red en skrittrunda i skogen bara, vi orkade inget annat. Broms, mygg och annat skit var där tyvärr gott om. Det där UltraShield-medlet som folk tycker funkar så bra, det verkar inte funka lika bra på Lidos tyvärr... Tappade räkningen på hur många mygg och koflugor jag smällde på pållen idag, och fästingar har jag plockat flera stycken (dock ingen idag).


Stackars fåret som blev sjuk i lördags är fortfarande inte bra. Bättre, men inte bra. Han äter, dricker och ser allmänt pigg ut, men kan inte stå på sina ben. Stackare.


Får väl nämna att Lidos hade besök av en sadelutprovare igår också. Fick prova massor av olika sadlar och provred nästan i allihopa. Förutom Stübben, min bakdel klarade bara knappt ett varv i den sadeln... Wintecen var klart skönast att sitta i. Men jag vet inte... Jag är lite skeptiskt (kalla det nojjig om du vill), jag tyckte många av sadlarna var lite i smalaste laget. Utprovaren var dock nöjd, men jag är så rädd att det ska bli för smalt. Vi har provat det förr, det är inget bra. Men äsch, jag vet inte, får fundera lite till i alla fall. :p



Måste också berätta att Lucas lillasyster har fått ett namn nu (inte döpt än dock). Så här är hon: Lowa Malwina Larsson. (Ska kallas för Lowa.)


Foto: Anette Larsson

Av Ingela - 28 juni 2009 18:01



...badat för första gången i år! Och jo, det var i havet. Och jo, det var kallt. :p Träffade ett par grannar på stranden och de gissade på 17, max 18 grader. De är vana badare så jag litar på deras omdöme, och är inte så lite förvånad över att jag faktiskt simmade i detta kalla vatten.Blev inte ås många simtag visserligen, men ändå. Var dessutom i ytterligare en gång efter att ha torkat i solen på stranden.


Lidos har fått det rätt slappigt i helgen. Igår red vi en barbackarunda i skogen. Började med några varv på ridvolten, men eftersom Anna red i paddocken i fredags så tragglade vi inte så länge på volten utan red en sväng i skogen istället. Pigg pålle! När jag skulle hämta Lidos i hagen i lördags så höll jag på att snubbla över ett av fåren som låg helt utsträckt mitt i hagen. Rörde sig inte mer än att han andades och blinkade. Jag hämtade stallägaren som lastade fåret (bagge-lammet) i rullebören och lade honom i en box. (Som pappa sa, kunde de lasta honom i en rullebör så där, ja då kan han inte ha mått bra...) Båda stallägarna är ju veterinärer, men kunde inte komma på något vettigare än förgiftning. Vi har ju fortfarande ingen ström i staketet efter blixtnedslaget så i fredags hade just det här fåret rymt och kanske då fått i sig nån olämplig växt eller nåt bekämpningsmedel från åkrarna vid sidan om eller nåt. De gav honom dropp i alla fall och pallade upp honom så han låg mer på mage än sidan. (Fick lära mig idag att det inte är bra om de ligger på sidan. De inre organen kan svälla upp då, om inte fåret kan "idissla"/rapa ordentligt.) Han såg lite piggare ut idag, men dricker fortfarande inget och kan inte resa på sig. Hoppas han klarar sig!


Nu kom jag ifrån Lidos lite, men vad han hade för sig idag kommer här. Vi red nämligen till sjöarna och hade med oss mamma och pappa för att ta lite kort och för att hjälpa mig upp på hästryggen efter att jag lagt ifrån mig sadel, benskydd och mina skor och strumpor. Tänkte se om vi kunde ridit över till ön som finns en bit ifrån ena strandkanten, men Lidos sade stopp när vattnet gick över hans knän. Tror inte han brytt sig så mycket om vi hade varit i havet där det blir djupt gradvis, men här råkade vara en liten kant i bottnen som gjorde att vattennivån höjdes en decimeter eller två på en gång. Läskigt tyckte Lidos i alla fall, så vi nöjde oss med att plaska omkring på grundare vatten. Red sen hem barbacka, mamma och pappa fick ta sadel och benskydd i bilen för jag ville inte sätta på dem när han fortfarande var så blöt. Det gick faktiskt kanon att rida barbacka, Lidos rygg var faktiskt rätt bekväm att sitta på även utan fuskschabrak. Det var den INTE när jag provade sist (vilket kanske var år 2004 eller nåt). Naturligtvis tappade jag mitt ridspö på grusvägen... Bara att hoppa av och plocka upp det, och jag lyckades faktiskt ta mig tillbaka upp på hästryggen igen. Gräskanten längs vägen var lite högre just där jag hoppade av. Ibland ska man ha tur i oturen. :p


Plask, plask

Här plaskar vi på gränsen till "stupet"


Se, det ÄR ju inget farligt

Titta, vågorna är inte farliga...


Så, nu går vi hem!

På väg hemåt


Borta bra, hemma bäst?

Skönt att vara hemma igen!


När jag varit hemma och ätit så fick jag som sagt ett ryck och drog med mig Marie till Vikhög. Där var många bilar, men inte så mycket folk (?). Badade och solade i två timmar ungefär, helt lagom.

Av Ingela - 27 juni 2009 20:03


Idag var det dags för årets första visor i byn i Barsebäcks by. "Vår" trubadur Berndth Hammarlund hade med sig en gäst, Staffan Percy, och de spelade visor i 1½ - 2 timmar på gröningen utanför kyrkan. Har aldrig hört Percy förr, jag hänger mest med för att lyssna på Hammarlund. :p Medelåldern på publiken är nu något äldre än jag, men so what? Visor av Evert Taube, Cornelis Vreeswijk, Dan Andersson och resten är aldrig fel att lyssna på. för en gångs skull så var det nån annan än vi som önskade Svart och vitt idag. Men det är i och för sig bra, då kan jag rikta in mig på att önska den andra favoriten istället: Brooklandsvägen. :p Nästa gång är det Stenbockvallar som är spelplats, den 7:e augusti. Den kvällen har jag bokat in sen länge. Sä jäkla härligt att sitta ute vid havet, ha med picknick (mat, godis, chips, whatever) och lyssna på musik i flera timmar tills solen går ner.


Sommar, sommar, sommar

Av Ingela - 25 juni 2009 19:18


Efter en hel dag ute på jobbet (har varit på byggen både i Bjuv, Helsingborg och Landskrona. Man blir välberest i det här jobbet. :p ) var det skönt att komma till stallet. Saknar ju pållen när jag inte ser honom varje dag längre. Blev bara en skrittrunda i skogen idag, barbacka och med sidepull. Skrittade på långa tyglar nästan hela rundan, fast pållen var tittig och allt var farligt i blåsten. Knäpphäst.


Pratade med Karro och hon hade tråkiga nyheter. Farsa, en av hästarna i "gänget" från Löddestallet ska avlivas nu. Hon får inte i sig en bråkdel av den näringsmängd som hon skulle behöva och är mager som en sticka trots bete och extra kraftfoder. Tror det är rätt beslut som ägarna har tagit. Lite tråkigt för Grevis bara, som blir tvungen att flytta igen, visserligen hem till Löddestallet igen och det är ju välkänt för henne, men att bli utan Farsa. De har verkligen blivit oskiljaktiga sen de flyttade till det nuvarande stallet för knappt ett år sedan. Får hoppas att glädjen över att komma "hem" överstiger saknaden efter Farsa lite.


Hela stallgänget samlat för sista gången.

Gamla gänget innan jag och Lidos flyttade till Hofterup.

Lidos till vänster, Grevis i mitten och Farsa till höger.


Fick förresten reda på idag att blixten slog ner i stallet på midsommarafton! :o Ja, inte i byggnaden direkt, men i nån ledning som korsar ena sommarhagen (inte den som hästarna gick i). Elen försvann och pumpen till brunnen slutade fungera så stallet var utan vatten ett tag innan den kom igång igen. Fortfarande ingen telefon och deras alldeles nya dator har kraschat. Lite läskigt att det slog ner så nära, men hästarna var ute och verkade ha tagit det lugnt. Känns som att välja mellan pest och kolera om man ska hästarna ute eller inne, men jag tror att de är lugnare ute där de kan se vad som händer.

Av Ingela - 24 juni 2009 15:55


Nu är det väl ändå sommar! Riktigt varmt hela veckan, tur man har kontorsjobb så man slipper vara ute.. ;) Lite lugnare på jobbet nu, även om telefonen kan ringa stup i kvarten i perioder. Och så är det (snart) bara tre veckor kvar till min semester.


Lidos har fått lulla i skogen i två dagar (gissar att Pia också väljer en runda i skogen idag), orka rida på ridbanan när det är så varmt... Igår galopperade vi massor och det slog mig hur mycket Lidos faktiskt har ändrats på de här åren. Hittade en gammal riddagbom i helgen och jag kommer knappt ihåg hur Lidos var då. Men jag vet att jag nästan inte vågade galoppera ute i skogen och att man nästan fick bromsa direkt efter fattningarna pga de långa bromssträckorna. Och den dagen som hästen kunde trava lugnt efter en galopp (med 5-10 minuters skritt emellan) var jag hur lycklig som helst. Haha, tur att han har lärt sig en del sen dess. :p Igår fick han sträcka lite extra på sig på vissa sträckor, men det var inga problem att korta galoppen igen. Plaskblöt var pållen när vi kom tillbaka till stallet, så efter att Lidos blivit beundrade av stallägarnas gäster (som fött upp travhästar själv), så fick han en välförtjänt dusch. Sen gick han rakt ut och rullade sig grundligt. Lycka för en häst. :)

Av Ingela - 21 juni 2009 17:27


Dags att summera helgen lite nu då.


Midsommarafton började med en ridtur i solsken, men när vi var på väg till Södra Rörum så började det spöregna. Slutade lagom tills dansen kring midsommarstången och sen var det fint ända till kvällen då det kom ytterligare nån skur blandat med lite åska. Jag följde med mamma och pappa till Roland och Anja för ett midsommarfirande á la förr i tiden. Vi var alltid där förr när vi kusiner var små. Och eftersom inga kompisar hittade på nåt roligt så tänkte jag att jag lika gärna kunde följa med. Det blir mest att man sitter och äter ändå. :p



På lördagsförmiddagen red jag och Lidos en runda tillsammans med Karin och Fallon. Vi tog det rätt så lugnt och Lidos hade inga som helst problem att hänga med i Fallons tempo, varken i trav eller galopp. Karin är inte lika pigg som Katja på att släppa iväg Fallon hur som helst, och det passade Lidos perfekt. Även om han visst fick sträcka på sig lite.


Eftermiddagen spenderade jag med att tvätta min bil grundligt både in- och utvändigt. Det behövdes! Den har nog aldrig varit så ren i min ägo förr. :p Full tank bensin och full dunk med spolarvätska fick den också, så nu är den redo för en ny veckas jobb.


På kvällen letade mamma och jag upp en gammal komedi som vi tittade på. Den var nästan roligare än jag mindes den faktiskt. ^^ Tänkte det kunde vara läge att sortera lite i filmhyllan nu när jag ska flytta. Mamma och pappa lär ju inte vilja ha några av filmerna kvar, och jag vill inte ha några gamla videoband med mig. Så jag tänkte helt enkelt att de filmerna som jag (eller Thomas) vill spara får vi leta upp på dvd istället. Förutom vissa guldkorn som jag inte gör mig av med. :p


Söndagen var Pias dag med Lidos så jag, mamma och pappa inledde dagen med en tur till Gårdstånga. Syrran fyllde ju år i tisdags, men kom av sig i födelsedagsplanerandet i och med att Busan föddes. Så det blev en lite mysigt lunchfikaute på deras trädäck idag. Cicci, Micke, Sanna och mormor var också där. Och Thomas såklart. Blåste en massa såpbubblor och sparkade boll med barnen innan vi gick en liten runda ner till ån. Sen skulle Lucas och Sanna nanna, så då körde vi hem igen. Busan sov lite när hon ville. :p


Wohoo! Skoj att bubbla på mormor

Sanna


Tittut, mormor!

Lucas


Busan bara sov

Busan


På eftermiddagen fick jag ett infall och begav mig bort till Vikingatider för att kolla vad de egentligen har där. Svaret var: inte så mycket. Mamma och pappa hängde med på cykeltur och vi cyklade vidare till gamla Vikingabyn i Hög istället för att kolla hur där såg ut. Där var lite mer att titta på. Själva byn är ju stängd, men där var dels Pegasus trädgård och dels ån att titta på. Jag har ju paddlat i ån för ett par år sedan (årets underdrift.. ^^)men jag föredrar helt klart att titta på den från åkanten istället.



Av Ingela - 18 juni 2009 19:17


Har jobbat hemmifrån idag. Himla bra med ett jobb som funkar så, "bara" att ta med ritningar och hårddisk hem så har man att göra. Och idag var det besiktning på min lägenhet kl 11, så det var knappt lönt att köra till kontoret varken före eller efter. För att sammanfatta: golv och tapet byts i hall, sovrum och kök. Parketten byts i vardagsrummet. Badrummet blir kaklat och får ny toastol och nyy badrumsskåp. Köksskåpen blir målade och bänksikvan byts. Klädkammaren blir målad. Vad blir kvar? Tapeterna i vardagsrummet får jag byta själv om jag tvunget vill ha nya, de är bara ett år gamla nämligen. Jag funderar allvarligt på det i alla fall, när precis allt annat i lägenheten kommer att bytas så hade det varit kul med en ny tapet i vardagsrummet också. Framförallt eftersom det är lite... rökigt som det är nu... Men vi får se, får studera tapeten bättre när nuvarande hyresgäst har flyttat. Och just det, spisen byts nsäta år också. :D


Hemkommen från besiktningen så tog jag tag i att ringa E-on och anmäla inflyttningen. Så är det gjort i alla fall. Stackars grabben som jag pratade med blev lite förvirrad när jag inte ville ha avtalet hemskickat till lägenhetsadressen. Men jag kommer ju inte flytta in förrän renoveringen är klar, känns lite dumt att få post dit innan då. Förhoppningsvis fick han rätt på alla adresser som han skulle. ("Löddeköpinge? Har jag aldrig hört talas om..")


Lidos var ute på ridtur med Anna i tisdags och Pia i onsdags, så idag blev det äntligen min tur. Red en sväng barbacka och tränade lite på ridvolten i trav och galopp. Han börjar kvickna till lite nu i alla fall, även om det är lite segt på ridbanan fortfarande. Pia hade fått hålla in honom en del igår. Bättre kondis eller bara roligare att springa i skogen? Men som sagt, ridningen ska ju vara rolig så imorgon blir det en tur till sjöarna eller nåt eftersom han dressyrade duktigt idag.


Årets första smultron plockade idag. Blev rätt många ändå. Och goda är de!

Årets första skörd!

Av Ingela - 17 juni 2009 07:53


Fler mess av Stina: "Waaa! De spelade Alderland som födelsedagspresent." (Även här med reservation för felcitering... :p ) Haha, jag hoppas verkligen att hon uppskattar tanken, innan hon stryper mig och Elina. ^^

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27 28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards