Ingelas hörna

Alla inlägg under december 2008

Av Ingela - 30 december 2008 20:34


Hoho? Hovis? Var är du..?


Nej,så farligt är det faktiskt inte, men klart tråkigt att pållen fortfarande är utan en sko. Hovis skulle försöka klämma in oss nån stans i schemat idag, men lyckades uppenbarligen inte så bra eftersom jag inte har hört nåt ifrån honom. Han ska på semester i två veckor snart, så jag har full förståelse för att han har mycket att göra. Han vet i alla fall om att Lidos har en tappsko, så han ringer när han har tid att fixa det. Får hoppas att han kan tänka sig köra ut nån dag snart, fastän det är helg och grejer. Men det ger sig.


Pratade med Katja idag och hon ville gärna rida ut en sväng med min potentiella medryttare. Gärna nu på jullovet innan hon får läxor igen. Bara att hålla tummarna för att skon kommer på plats snart då.


God jul, matte...

 Saknad...

Av Ingela - 29 december 2008 20:09


 Kan börja med att berätta att det gick jättebra med Lidos och tjejen som provred igår. Hon hade inte ridit på några år nu, men klarade Lidos finfint i paddocken. Och Lidos skötte sig kanon, ville inte riktigt lägga vikten på den skolösa hoven, men det var ju förståeligt när underlaget inte var supermjukt. Både Lidos och tjejen verkade nöjda i alla fall, så hon ska få prova honom i skogen också. Pontus kommer imorgon och slår på skon igen, så sen är det fritt fram att rida. Jag ska ju då jobba imorgon, men pappa har lovat att hjälpa Pontus med Lidos. Tack pappa!


Blev lite nervös igår när jag mockade till Lidos, för jag hittade bara en bajshög i boxen.Men han åt och såg  ut som vanligt, så jag tänkte att jag kunde hålla lite koll nu när jag fodrar både frukost och kväll själv (stallfamiljen är på semester i tre dagar, kommer hem imorgon).Idag pratade jag dock med stall-morfar och då sa han att han hade mockat lite i Lidos box också. Så var det mysteriet löst. Väldigt snällt av honom i alla fall. :)


Efter frukostfodringen i stallet idag så var jag och tränade.Kändes att det var ett tag sen (typ två förkylningar och lite till), men det var kul att vara "tillbaka". Kommer att få träningskort genom friskvården på företaget sen, så jag ska helt klart fortsätta träna. Blir lite lättare när (om) jag får lite avlastning med Lidos också.


Sen var det bara att vänta på tandläkarbesöket... jag har värsta nojjan för sånt här... Lyckades distrahera mig ett tag med att ladda upp bilder för framkallning på nätet. Datorn bråkade med mig så det tog sin lilla tid. Men sen var det bara att traska bort till tortyrkammaren - nej förlåt, tandläkaren.Extrakontroll av visdomstand och misstänkt hål på tanden intill....Röntgenbilderna är väl helt okej, men sen ska de ju alltid in och pilla på tänderna med en sån där sabla metallkrok och hålla på och dra i alla lagningar och kanter som kan tänkas sitta fast. Som tur var så var där inget hål och allt såg bra ut. Och jag fick stanna kvar i premiegrupp 1 i frisktandvården, trots min rotfyllning. Gränsfall sa tandläkaren, men så länge jag kan vara kvar i grupp 1 så är det bra. :p Tackade och gick hem illa kvickt innan de han ångra sig. Och så har man haft ont i magen hela dagen helt i onödan. ^^


Var i stallet lite tidigare och fixade mockning och sånt innan insläpp. Lidos fick vila idag för att inte slita ner sin nyverkadehov alltför mycket. han såg inte direkt missnöjd ut. Hästarna hade förresten ätit lite av halmen som jag lade ut i hagen åt dem. Tyckte det såg lite knapert ut med gräs nu när det var fruset.Annars har allt gått bra de här dagarna som jag hjälpt till. Pappa har fått hjälpa mig vid inläppet bara, för jag når banne mig inte längre än till Fallons mule när jag ska sätta på honom grimman. Han är enorm! Imorgon är stallfamiljen hemma igen och ordningen återställd. Och jag ska jobba... Men först ska jag fodra frukost i stallet, så det blir till att gå upp tidigt imorgon. Skönt med lite mer ledigt sen igen. ^^

Av Ingela - 28 december 2008 09:36


Dags att sammanfatta julfirandet nu då. :)


Julafton började med en tur till stallet. Det duggregnade och jag vägrade rida en julridtur i regn, så Lidos fick vila. Blev en pysselstund i stallet istället. När vi packat in alla människor i bilen och körde mot Södra Rörum så hade regnet slutat men det var rejält dimmigt. Inget julväder precis... Men vi drack glögg och ät lussebullar och pepparkakor till Kalle Anka på tv. Efteråt öppnade kusineras familj sina julklappar (vi sparade våra till juldagen) och vi högg in på julmaten. Gott! Av någon anledning fastnade sen alla framför tv:n igen och vi tittade på "Ett päron till farsa firar jul". Knäpp film, men rätt rolig. Julgröten med mandel (som ingen hittade, fastän vi lagt i två för säkerhets skull), mjölk och kanel fick avsluta kvällen och vi körde hem vid niotiden.


 Pyntat och fint

Julbordet i Södra Rörum


Tomten? Nej, min morbror!

Jultomten..?


Jag och brorsan

Jag och bror ser hyfsat normala ut, för en gångs skull.


juldagen var det full fart igen. Mamma var uppe tidigt och fixade julskinkan och jag smet iväg till stallet. Lidos hade en överaskning på lager: tappsko... Men vädret var härligt, så vi red iväg på en tur ändå. Undvek grusvägar och asfalt och det gick fint. Red barbacka och galopperade massor. Lidos gick kalasbra. :D Började nalla på julgodiset i stallet idag. Knäckebröden blir så äckliga när de har hängt för länge.


Hem och äta och sen iväg och hämta faster (som inte har körkort) och vid två så kom andra halvan av släkten och invaderade. Julfika, julbord och julklappar delades ut. Brorsan ville vara tomte, men han hittade bara paket som var till honom själv, så äldsta syrran tog över istället. Sanna och Lucas hjälpte till att slita pappret av julklapparna och katten var också med på ett hörn. Full rulle med andra ord. Sanna kan gå själv nu och både hon och Lucas hade energi för tre. Och stackars kissen tyckte det var jätteläskigt med småmänniskor som var överallt.


Fyra generationer!

Fyra generationer gånger två.


annandagen blev vi bjudna på fika hos faster. Det var -5 grader på morgonen och Lidos och jag tog en skrittrunda i skogen på morgonen. Det var hårt och knöligt överallt och Lidos ömmade lite på sin barfotahov när det blev fööör knöligt. Efter lunch körde vi till faster och på kvällen åt vi julmat igen. Det är väldigt gott, men man blir trött på det efter ett par dagar i rad. Men det är ju bara jul en gång om året. Var jättetrött på kvällen och somnade nästan framför tv:n.


Igår fick Lidos vila, för det var lika fruset och hårt i marken. Istället blev det en frisering i stallgången. Pållen tyckte det var tråkigt att stå still så länge, men han var duktig ändå. Första gången jag rycker manen själv (med trimkniv), så den ser ut lite sådär. Ska fixa till den efter hand nu de närmaste dagarna. På eftermiddagen körde pappa och jag till Net on Net. De hade ingen mellandagsrea så vi trodde att där kanske inte var fullt så mycket folk då. Vi hade fel... Men det är en stor lokal och det märktes inte så mycket. Fick inhandlat en ny stereo för julklappspengarna i alla fall. :D


Idag ska en tjej komma och provrida Lidos för att ev. bli medryttare. Fin tajming med tappsko... Får se hur det går att rida i paddocken i alla fall. Så får hon komma tillbaka och prova honom i skogen när han fått på sig skon igen. Håll tummarna för att det går bra idag!



 God jul och gott nytt år på er allihopa!


Av Ingela - 23 december 2008 18:36


Nu är allt fixat för imorgon! Gran, godis, pynt, paket, you name it. Bara lite kallt och snö som saknas. :D


             Fallons julgodis (Lidos fick likadant)

 Hästarnas julgodis


Lidos julfin

 Lidos klädd i julrött





(Och jag fick en kallelse till tandläkaren till på måndag... Snacka om att förstöra hela julen... *ryser* )

Av Ingela - 22 december 2008 20:23


Ja, så var sista arbetsdagen före jul avklarad. Jobbade bara fram till lunch, åt en julsmörgås tillsammans med de andra på kontoret och så fick jag en julklapp innan jag körde hem. Så snällt. :)


Körde direkt till stallet, men det blåste nästan orkan så ridningen blev inställd. (Fick knappt ut hästen ur hagen. Grindar kan ju vara farliga när det blåser så mycket...) Så det blev en rykt- och pysselstund i stallet istället, när djuret lugnat ner sig och kunde gå ordentligt. :p


Så för ovanlighetens skull så var jag hemma redan vid tre. Körde upp till Center Syd senare. Gjorde som igår och parkerade på Bauhaus parkering och gick över till CS. Det var proppfullt med bilar både på parkeringen och utfarten till CS. Blev bara ett snabbesök, men fick bestämt att jag ska komma in med mina glasögon på trettondagen, så de kan beställa nya glas till mig. De har blivit repiga... Får nya på garantin. :p


Nu ikväll har jag fixat en blomma till stallägarna och en massa julgodis till hästarna. Ska försöka komma ihåg att ta en bild på det imorgon när jag har hängt upp det. Så länge får ni nöja er med en bild på min julklapp från jobb:


                 


Choklad i stora lass...

Av Ingela - 21 december 2008 17:25


Kör en sammanslagen redovisning av hela helgen, det blir nog lättast så. :p


Hände inte så mycket i fredags, det var jobb och sen stallet. Lidos och jag red en plaskig runda i mörker, men han behöver röra på sig. Körde inom förra stallet och önskade god jul på hemvägen. Blev kvar i en hel timme... Det gåååår inte att prata kort med Birgitta, så är det bara.


I lördags så red vi paintballrundan. Har undvikit den eftersom stora delar bara är lera och sump när det regnar, men nu är mer eller mindre hela skogen likadan, så what the hell... Lidos gick jättebra i alla fall och vi hittade lite torra sträckor som vi kunde galoppera på.


På eftermiddagen beslöt sig Thomas och jag för att våga oss upp till Center Syd. Behövde handla julklapp till pappa. Parkeringen var dock smockfull (och hur lång kö på utfarten där var ska vi inte prata om..) så vi parkerade helt enkelt på Bauhaus parkering och gick över till Center Syd. Systembolaget blev första anhalten och sen var vi i sportbutikerna också.


Det blev en tidig kvällsmat för min del, för vid femtiden kom Karro och Marie och tänkte ta med mig ut på överaskning. (Som jag redan hade en rätt så säker gissning på. ;) ) Vi hamnade i Lund och på... showen 500. Så jäkla bra var den. :D Alla i publiken blev tilldelade ett kort med fakta om en historisk person. Och av alla 500 som fanns, så fick jag Prins Bertil... Haha, jippie liksom. Karro och Marie fick mycket roligare figurer, Rasputin och Djingis Khan. Men men. Vi blev inte utpekade och behövde inte säga nåt i nån mikrofon eller så. Men det var nog rena turen, vissa andra hade inte lika stor tur. ^^ Jätteroligt var det i alla fall, en väldigt bra julklapp! Efter showen så åkte vi hem till Marie och satt och pratade lite om allt möjligt innan Karro och jag körde hem i stormvindarna. Den upplysta julgranen på parkeringen hade ramlat då...


Söndag då. Började med att tvätta min grymt skitiga bil i solskenet i förmiddags. Den blev knappt ren fastän jag gått över den med borsten och schampo två gånger... :o Ska i och för sig köra till jobbet imorgon så den blir säkert smutsig igen då (brukar möta en hel del lastbilar på den sträckan...)  så jag får väl tvätta av den i början på julledigheten igen.


Efter lunch så var det meningen att en tjej skulle varit och provridit Lidos för att eventuellt bli medryttare, men hon ringde och frågade om vi kunde skjuta på det en vecka. Fine by me. Så Lidos och jag red till sjöarna istället. DÄR är det i alla fall torra stigar att rida på. Vi både travade och galopperade i början, men sen flippade Lidos ut och då blev det mest spänd skritt eller trippig trav. Suck... Aja, vi red hela rundan runt sjön i alla fall och pållen lugnade sig mot slutet igen. Nu när jag är lite ledig ska jag banne mig rida i dagsljus i alla fall, så vi kan rida lite mer ordentligt.

Av Ingela - 18 december 2008 19:24


Torsdag på jobbet och fullt upp att göra. Roligt är det iaf! När jag kom till kontoret imorse så hade någon ställt en gran utanför ingången och fikarummet hade en klädd julgran och annat mysigt julpynt på borden. Nu är det inte många dagar kvar...


Pållen vinterutrustades igår med snösulor, så nu kan vintern komma när som helst! Idag blev det en ridtur i en mörk skog. Inte så plaskig dock, och det är skönt. Har inte ridit sen i söndags, så jag måste ta tag i det där med medryttare nu känner jag...

Av Ingela - 16 december 2008 12:37


Hann knappt börja äta frukost imorse förrän golvet (och hela huset) skakade till och fönsterrutorna skallrade i ett par sekunder. Vad tusan var det??  Visst, katterna brukar busa rätt våldsamt på morgonen, men så här..? :p  Var ute och kollade om man kunde se nåt utomhus, gasledningsexplosion kanske? Såg inget ovanligt (ringde grannen och han hade heller ingen aning om vad det kunde vara), när vi kom in igen så började de prata om jordskalv på radion. Här?! Efterhand så kom radion fram till att det var ett skalv, 4.7 på Richterskalan, och med epicentrum utanför Sjöbo, Trelleborg, Tomelilla därnånstans. Läskigt... Fick ett sms från Nyköping strax efter. Gulligt att du blev orolig, sötvännen. <3


På jobb hade chefen inte märkt ett dugg (hallå..? Var befann du dig egentligen?) men hans fru hade vaknat av skalvet. Tittade runt lite på internet och fick fram nåt om "Tornqvistzonen". Tydligen sträcker sig en gräns mellan uralberget i norr och sedimentära jordarter i söder rakt över skåne (nordväst till sydost). Det hade jag ingen aning om faktiskt, tänk vad man lär sig. Det här skalvet hade tydligen känts av långt upp i landet, Uddevalla är det nordligaste jag har hört hittills. Såg även nånstans att vi tydligen brukar ha en 10 skalv om året i Sverige, men inte så här kraftiga så de flesta passerar obemärkta av allmänheten. Läskigt... (men lite spännande att ha varit med om så här i efterhand, även om det inte var nåt allvarligt skalv).


Ska snart ta tag i vårt nya datorprogram här på jobbet och när jag slutar så blir det en snabb sväng till Lidos, ingen ridning idag, och sen ska vi ha lite "julfirande" med våra f.d grannar. Ses ju inte lika ofta nu längre, så det ska bli kul att träffa dem! :D

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8 9 10
11
12
13 14
15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards