Ingelas hörna

Alla inlägg under september 2012

Av Ingela - 30 september 2012 21:32


Vet inte riktig vad som har hänt - Ingela på shoppingrunda igen..?! Åkte till Malmö med mamma och besökte Hööks, Horze, Jysk, Ikea och Stadium. Blev bl.a ett par nya vinterkängor att ha i stallet, nya ridbyxor, ett par schabrak (gav ju bort alla mina förra året...), en ny grimma till pållen, en fleecetröja och en hög nya ikeapåsar till stallet.


Lidos grimma 


Hästen fick vila i lördags och idag tog vi en barbackatur i skogen. Härligt väder och pigg pålle är aldrig fel. Själv har man hunnit med styrketräning i lördags och en joggingrunda idag. 4,4 km blev det idag, kändes bra!


Avslutade söndagen med ett litet Tupperwareparty (I know...  ) hos Karro. Trevligt sällskap och gott att äta. Längesen man var hos Karro nu, jag hittade nästan inte rätt hus.  

Av Ingela - 28 september 2012 20:44


Äntligen fredag! Och för en gångs skull bra väder (dvs inget regn). Det blev en avslappnande körtur med pållen efter en stressig dag (och vecka...) på jobbet. Lidos har hittat en ny växel - höstväxeln - och springer som attan. Roligt som bara den.   


Vi har förresten fått en ny stallkamrat igen. Säg hej till Bertil!


Är jag inte söt?


Bertil är den nya baggen i fårskocken. (Aragon, den äldre baggen kommer att bli köttfärs snart..) Bertil ser lite ut som en lama tycker jag, men är ett tvättäkta får. En annan ras än de andra fåren bara. Han ska dock vara gudasnäll, vilket kommer vara en trevlig omväxling från den andra baggen. Söt är han i alla fall.


Har hämtat min kamera idag också. Den har varit på reparation för den där dammgrunkan som lagt sig till ro inne i kameran och störde mina bilder. Nu är den städad och så gott som ny. Gick på garantin också, så jag behövde inte betala ett dugg. Gillas!



Av Ingela - 27 september 2012 20:18


Dags att boka in årets julkonsert med Tonoptimisterna! Den 8 december är dagen att lägga på minnet. Kl 18 i Lunds stadshall. Mer info Om biljetter kommer senare.

Vi ska även göra ett framträdande den 30 november, då står vi på något torg i Lund. Mer info kommer när jag vet nåt mer själv. :p

Av Ingela - 26 september 2012 20:30


Så typiskt att det regnar lite "lagom" när man är på jobb och så kommer det värsta skyfallet när man är i stallet... Lidos och jag var ute ock körde en runda och blev blöta, men hann precis innanför stalldörren innan det vräkte ner. För övrigt första turen med reflexer idag. Nu är det verkligen höst. Gräset är på upphällningen i hagen och hästarna kommer få hö morgon och kväll från och med imorgon. Hoppas på lite torreväder nu, annars får jag nog tjata mig till att ta in djuren på nätterna också... Annars har Lidos *peppar, peppar* klarat sig alldeles utmärkt ute i år. Han brukar bli trött när det börjar närma sig 5 månaders uteliv, men i år känns han pigg och finfin fortfarande. Och blir det bättre väder så kommer de gå ute en månad till, men det återstår väl att se...


Regnar gör det förresten även på jobbet. Inomhus... Det görs ombyggnader på taket, och man börjar såklart undra hur mycket de egentligen har bilat bort av den gamla betongen. Idag började det droppa på min plats också, så jag fick två spannar plus lite skyddsplast att lägga ut. Mysigt... Kan undra hur mycket vatten som kommit in av det där skyfallet som var nu ikväll. Återstår att se imorgon.   


 

Regnet det bara öser ner... även inomhus

 

Av Ingela - 25 september 2012 21:41


En stressig inledning på jobbveckan, men nu känns det som att det lugnat ner sig lite när vi fick iväg det mest brådskande jobbet idag. Man kanske till och med hinner ta itu med nåt av de andra projekten som står på väntelistan nu...


Massagen ikväll var allt annat än bekvämt. Det är nästan så man skulle vilja låna Janices favorituttryck och säga: Oh - my - God! Lyckades ju sträcka vänstra sidan på nacken förra helgen och eftersom min massör blev sjuk så kunde jag inte få någon ny tid förrän idag. Gott om tid att samla på sig spänningar med andra ord, så dagens massage var både välbehövlig och efterlängtad. Började bra med världens knak i ryggen redan när hon strök ut massageoljan... Sen blev det ren och skär pina att få en armbåge tryckt rakt ner på alla de ömma punkterna. Den som påstår att massage är bekvämt och gör "skön-ont" har nog fasen aldrig fått massage när det verkligen behövts... Ibland är det bara att koncentrera sig på andningen - och så underlättar det att veta att det kommer kännas bättre efteråt. Den här gången redde hon inte ens ut allt som behövdes fixas, framförallt nacken protesterade, så det blev en ny tid i nästa vecka. Lika bra att fixa det direkt, annars byggs det bara på igen.



Av Ingela - 24 september 2012 20:58


Nu har föräldrarna kommit hem från sin semester igen. Brorsan hämtade dem på stationen i Lund och jag fixade middag till alla fyra när de kommit hem. Sen var det bara att packa ihop allt som jag haft med mig under min vecka i huset, vilket visade sig vara en hel del.   Kunde inte ens kånka med mig allt på en gång, så jag fick lämna lite till imorgon. Ska bli skönt att sova i egen säng i alla fall och skönt att slippa all allergimedicin.


Imorse var det verkligen höst på riktigt, med blåst och bara +4 grader ute. Sen började det givetvis regna också... Lidos frös när jag kom till stallet, så han fick sitt fodrade regntäcke på istället för det tunna. Fyllde på med halm i skjulet också, så de har nåt att tugga på medan de skular. I övrigt har vi nog slagit nån sorts rekord, i alla fall under min tid i stallet, för vi har inte behövt stödfodra med en endaste gnutta hö hittills. Börjar bli dags nu snart, men att gräset har räckt så länge är helt otroligt. De andra åren har vi stödfodrat i juli/augusti redan.


Imorgon blir det massage för mig och vila för Lidos. Siktar på att kunna köra en runda på onsdag istället.


 

Hem, ljuva hem

 

Av Ingela - 23 september 2012 19:35


Lite trist med en massa regn just när det är helg, men det är skönt att vara ledig ändå! Nästa vecka kommer bli fullpackad med grejer som ska göras på jobbet, så det är bara att njuta av ledigheten så länge den varar. Imorgon flyttar jag dessutom tillbaka hem igen, efter en veckas katt- och husvaktande. Ska bli skönt att sova i egen säng igen. Och slippa alla allgerimedicinerna!


    

Tur för honom att han är så söt

 


Lidos har vilat hela veckan, men igår tog vi en skrittrunda barbacka i skogen. Lite regnigt och hela skogen var plaskblöt. Lidos var rädd för allt och alla och taktade mer än skrittade, men skötte sig fint ändå och jag behövde inte ta i tyglarna speciellt ofta, han lyssnade ändå. Idag blev det en körtur - i ännu mer regn. Skogen bokstavligen simmade och vi tog oss bort till sjöarna och travslingan som visade sig stå mer eller mindre under vatten. Travade längs hela grusvägen istället, gick lika bra det även om tempot blev mer kontrollerat.



Av Ingela - 19 september 2012 21:44


Är kattvakt denna veckan, och känner verkligen av min kattallergi... Märktes aldrig så mycket när jag bodde tillsammans med katterna, men nu när jag vanligtvis har kattfritt så märks det ordentligt när jag helt plötsligt delar hem med två katter. Och då är det tur att det finns allergimedicin! För vem kan motstå att gosa med en liten pälsboll?


Och på tal om hår, så fäller pållen ganska ordentligt nu också. Tur att jag inte är allergisk mot honom..!! Lidos får vila denna veckan, det tar alldeles för mycket tid att vara social med katter, fixa två hus och så vidare. Tror inte han misstycker. Men det kommer vara en väldans fart i honom när det blir dags för körning till helgen!   


Idag var det körsång på schemat, innan två veckors uppehåll (som blir tre för mig, eftersom vi ska till Amsterdam sen). Joachim drillade oss ordentligt dag - och det märks att det ger resultat. Det är så roligt när vi lyckas sätta alla stämmorna, både taktmässigt och med rätt styrka på rösterna - det är en häftig känsla att stå och sjunga ihop med 100 personer och verkligen kunna låta som en kör tillsammans. Att ens egen stämma sitter så bra så man kan lyssna ordentligt på de andra utan att tappa bort sig. Riktigt, riktigt roligt! Att sen körledaren ser nöjd och belåten ut är ytterligare en bonus - då vet man att man är på rätt väg!   


Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards