Ingelas hörna

Alla inlägg under januari 2010

Av Ingela - 31 januari 2010 15:34


Kylan igårkväll stannade på -17 grader under natten. I Hörby hade de -23. Brrr...


Satt och tittade på snön som vräkte ner när jag åt frukost idag och gav mig sen ut på shoppingrunda (mat). Hade minst en halv decimeter snö på bilen och det har fortsatt snöa hela förmiddagen. Undrar hur mycket snö det är nu. Elin har fått omorganisera sina riddagar hos Lidos lite för hon kan inte köra moppe till stallet när det är så mycket snö. Så så länge det är vinter så får hon rida på fredagar och söndagar istället. Blir säkert lika bra det. 


Mötte förresten Lidos första medryttare, Pia, på Maxi idag. Hon hade det bra med sina barn, men saknade Lidos. De skulle komma ut och hälsa på nån dag när det är varmare väder.


Nu har jag hunnit skicka lite foton på framkallning och ritat klart Mikaelas teckning på Faddi. Eller.. klar blir man ju aldrig, man kan hålla på och ändra i evigheter om man inte bestämmer sig för att det FÅR vara klart nu. Och det har jag gjort. Tror jag. ;) Så här ser den ut i alla fall:


Ferdinand ox

Ferdinand ox

Av Ingela - 30 januari 2010 17:50


Onsdagens snöstorm fyllde på snömängden lite och allt är vitt och fint igen. Idag har det varit svinkallt, jag tror det var -7 grader när jag red. Och så blåste det en massa... Tur att det i alla fall var solsken och snö så man kunde njuta av omgivningarna. Finns det nåt vackrare än snö som gnistrar i solskenet? Lidos är lite misstänksam mot snön när den är samlad i drivor, men vi jobbar på att komma över det. Full trav mot och genom ett antal drivor ska väl kunna bota honom. ^^ Jobbigt är det i alla fall, och han orkar inte lika långa och snabba rundor när han måste kliva i snön. Men det är bra träning. :)


Sorterade mina reflexer i stallet idag och insåg att ena benreflexen är sönder, hjälmreflexen är sönder, ena tygelreflexen är sönder och det tunna reflextäcket är inte vattentätt. Vilka bra köp jag gjorde på Ullared... Jag är rätt anti det stället redan från början och detta ökar ju knappast på deras pluspoäng.


Från det ena till det andra. Om det är någon som har missat Sophie Kinsellas roliga böcker så kan jag rekommendera hennes senaste: Flickan från tjugotalet, som jag läste ut igår. Den tillhör inte (den tråkiga) serien om shopaholicen Rebecca utan är en fristående bok. Och Kinsella skriver ju så vansinnigt roligt. Det är som Bridget Jones fast mycket bättre. Denna boken var dessutom lite mer spännande än de tidigare har varit. Jag har självklart alla fyra i min bokhylla. Så vill ni skratta ordentligt så kom och låna den första som heter Mina hemligheter. Rekommenderas inte att läsa på buss eller tåg, dvs offentligt. ;)


Just nu är det -11,7 grader ute och jag sitter nöjt inne i värmen hos mamma och pappa och väntar på att maten ska bli klar. Hoppas på fint väder imorgon också så man kan ut lite med kameran. Elin har Lidos så jag har all tid i världen. Tråkigt att man inte hinner fota lika mycket när man måste jobba hela tiden... :p


Lidos i solskenet


Stallkatten Ninni i sadelkammaren

Stallkatten Ninni värmer sig i sadelkammaren

Av Ingela - 27 januari 2010 17:12


Hur många snöstormar har vi nu haft denna vintern egentligen, jag har tappat räkningen... Idag var det i alla fall dags för ännu en. Jag kom iväg till jobbet som vanligt (efter att ha skrapat stenhård is från bilen), men var tacksam över att kunna köra hem tidigare när vinden tog i och yrde runt all snön som föll konstant. Hade faktiskt bra flyt och hamnade bakom plogbilen redan när jag körde förbi Ekeby och hade sällskap med den ända till Landskrona. Ingen risk att köra fast i nån snö då. :) Värre blev det på grusvägen till stallet, den hade drivit igen rätt bra. Men det gick fint att köra ändå, både dit och hem. Lidos fick vila idag, även om jag gillar snö så är det mindre roligt att rida i snöstorm. Tur att hovslagaren var i stallet igår i alla fall, idag hade han kanske vägrat köra.


Istället för ridning så fick det bli ett träningspass på gymmet. Det känns banne mig när man missat några (4-5..?   ) veckor. Tur att ingen annan var där och behövde se hur pinsamt klen jag blivit. Kändes bättre än förra veckans träning, som var den första efter uppehållet, i alla fall. Alltid något.


När jag kom hem idag så hade jag fått ett roligt brev med posten. Trodde först det var en tråkig räkning (finns det egentligen några roliga sådana?) men när jag öppnade det så stod där "Grattis, du är en vinnare!". Jag hade helt glömt att jag skickat in ett korsord som fanns med i en av byggtidningarna på jobbet och hade aldrig trott att jag skulle vinna. Men det gjorde jag! Fick två biobiljetter, och eftersom de filmerna som jag vill se dröjer ännu ett tag innan de kommer på bio, så får jag gå med mamma på en film som hon vill se istället. Det blir nog bra. :)

Av Ingela - 25 januari 2010 19:35


Idag har jag fått rida min lille skrutthäst själv. :) Inget jättekul underlag nu när det mesta börjar förvandlas till is, det kunde gott komma lite mer snö istället tycker jag. Men ut i skogen kom vi i alla fall och det blev en lyckad ridtur i kylan. Mest trav eftersom broddarna får bäst fäste då.


När jag satt och kollade igenom alla våra släktforskningspapper igår så upptäckte jag att jag är släkt, om än på väldigt långt avstånd, till en av mina klasskamrater på högstadiet. Går man tillräckligt långt bak i tiden så är väl alla släkt med alla typ.



Visste ni förresten att det idag är Pålsmäss, den dagen då sommarens väder bestäms enligt den gamla bondepraktikan? Om det är klart väder på Pålsmäss, åtminstone under så lång tid det tar att sadla en häst, så blir det en fin sommar. Sen är kanske "fint" en definitionsfråga...

Av Ingela - 24 januari 2010 20:56


Har egentligen inte så mycket att skriva, det har varit lugnt i lilla Lödde. Elin har haft Lidos båda dagarna, vi bytte hennes måndag mot söndag istället. Så jag har haft tid att kontrolläsa min lilla bok och fixat i ordning det sista. Tror jag. Jag är i alla fall helt fyrkantig i ögonen nu, så det får räcka helt enkelt. Mamma ringde till ett par tryckerier i fredags och vi väntar på att få prisuppgifter från dem. Spännande!


Idag var det nästan skönt att slippa rida. Det har varit svinkallt och ovanpå alltsammans så har det blåst. Mamma bakade kanelbullar när jag kom hem till huset och sen fortsatte vi med pepparkakor av bara farten. Lite sent (eller tidigt) ute, men vad då då. Den färdigköpta degen hade bäst-föredatum nån gång i sommar, så den hade inte klarat sig till jul. Det var roligt att göra pepparkakor, det var evigheter sen jag bakade sådana sist. Goda blev de också. :)


Lidos i skogen

Bild från Elins lördagsridtur

Av Ingela - 24 januari 2010 14:02


Den språkliga alltså. Visste ni att det heter "omständLigt"? Med ett L i mitten? Vad sjutton är det för idiot som har kommit på det??   



(Förresten har jag hittat smileysarna på bloggen nu. Ni lär få se fler sådana framöver, jag är smått beroende...)

Av Ingela - 19 januari 2010 20:11


Var bara tvungen att testa göra en egen huvudbild till min blogg. Blev inte så mycket att hänga i julgranen, men nu vet jag hur det fungerar i alla fall. Ska bara lära mig alla finesserna i PS också, så jag kan få till nåt snyggt... :p

Av Ingela - 19 januari 2010 07:47


Alla som känner mig vet att jag gillar att läsa. Mycket. Att be mig utnämna EN favoritbok är ng lika svårt som att bota världssvälten. (En sak vet jag i alla fall: de måste ha bra slut).


Men så finns det vissa guldkorn som av någon anledning lämnar en helt omtumlad efter sista sidan och man bara vill läsa mer. Trots att man har läst boken fem gånger innan och kan den i princip utantill. Att börja läsa på en ny bok efteråt tar emot på nåt sätt och egentligen vill man helst bara börja om från början på samma bok igen. Det är kanske det som är definitionen på "favoritbok"..? Eller borde vara det?




"Om den bok vi läser inte ruskar oss vakna som ett slag mot huvudet, varför då göra sig besvär med att läsa den över huvud taget?

=Franz Kafka=


Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards