Ingelas hörna

Alla inlägg under oktober 2008

Av Ingela - 31 oktober 2008 18:46


Röd dag imorgon så idag var jag ledig från jobbet. Ja, inte bara jag alltså, de andra också. Vaknade vid 6-tiden ändå, var uppe och tog hostmedicin och somnade sen om igen. Gick upp vid åtta istället. Tog det lite lugnt och körde iväg på jakt efter reflexridtäcke framåt förmiddagen. Hittade inget ofodrat, så det blev ett fleecefodrat från Jacsons. Gult och fint. Det lär ju komma till användning i vinter i alla fall.


Efter lunch körde jag till Lidos. Började med att fixa allt i stallet, så det blev gjort. Tyckte att Lidos behövde komma ut och röra på sig lite, så vi gav oss ut på en tur i en plaskblöt skog. Jag orkade dock inte göra så mycket, så det blev mest skritt och nån galopp innan vi gick hem igen. Regnade lite till och från så det var ingen höjdarrunda direkt. Om jag inte mår bättre i helgen så får Lidos faktiskt vila. Det lär han ju inte dö av, men det är tråkigt att inte orka rida när det är helg och man verkligen har tid till det...



Av Ingela - 30 oktober 2008 18:44


Var ingen på kontoret när jag kom dit imorse, så jag fick prova min nyckel och larma av själv. Läskigt med larm, de tycker inte om mig... Men det gick bra i alla fall. Hann inte mer än starta datorn förrän arkitekten Allan dök upp. Jag skulle följa med honom på ett jobb så vi satte oss i bilen och körde iväg direkt. Den närmaste timmen sysslade vi med att mäta upp ett hus med massor av väggar, vinklar och vrår. Det är ett äldre hus som ska byggas till, så vi måste fixa ritningar som visar hur huset ser ut idag, innan vi kan börja skissa på tillbyggnaden. Allan hade full koll och jag bara skrev ner de måtten som han rabblade upp till mig. Sen får vi se vad han får ut för ritningar av det.


Tillbaka till kontoret och lite pappersarbete innan lunch. Sen kom Ulf tillbaka från Höganäs och vi diskuterade lite om mina energiberäkningar och jobb i framtiden. Slutade vid tvåtiden i brist på sysselsättning.


Körde direkt till stallet och pållen som vanligt, men han fick vila idag. Jag orkade inte rida och så var det lite trist väder också (duggregn). Gav hästarna några morötter i hagen och sen körde jag hem till min hostmedicin. Vet inte om den hjälper nåt.. sämre verkar det i alla fall inte bli av den.


Nu ska jag gå och dricka lite varmt te och bädda ner mig i soffan framför tv:n.

Av Ingela - 29 oktober 2008 18:36


Kan man hosta så att huvudet till sist går av? Känns som om jag är på god väg nämligen... Har f*n inte gjort nåt annat idag känns det som. Jobbigt att bara andas till och med. Tar man djupa andetag så hostar man. Undviker man djupa andetag så hostar man. Pratar man med nån så hostar man. Är man tyst så hostar man. Kan inte nån hugga av mitt huvud så är problemet löst?


Har inte hänt så mycket idag. Suttit i möte på förmiddagen (ett i Åstorps kommun och ett i Bjuvs kommun). Väldigt intressant faktiskt, och jag antecknade flitigt för att försöka lära mig nånting. Efter lunch försvann de andra från kontoret så jag gjorde nån energiberäkning och korrekturläste artikeln som ska skrivas i tidningen om oss. Hade lite synpunkter, som vanligt. Man har väl inte varit korrekturläsare för inget. :p


Slutade tidigare så det blev en sväng i skogen med Lidos sen. Hade tänkt att han skulle vila på onsdagar annars, men eftersom det var fint väder och jag var hemma tidigt så tänkte jag att det var bättre att rida idag och låta honom vila imorgon istället. Det ska regna då, enligt tidningen. Red på ridvolten idag bara och övade galopper och galoppfattningar, barbacka. Gick rätt bra, men fasen vad kallt var! :o Dags för långkalsonger snart... (Är +1 grad ute nu, så det blir nog frost i natt.) Blir till att plocka fram vinterjackan och kängorna till stallet imorgon tror jag.


När jag kom hem så hade mina foton som jag lämnade på framkallning i söndags kommit. Så nu har jag en drös bilder som ska in i fotoalbumet. Det får vänta till i helgen. Fick en sak till idag förresten:



Jag har egna visitkort! :D

Av Ingela - 28 oktober 2008 20:42


Jag fick inte bara jobb utan hans förkylning också. Har svinigt ont i halsen och hostar typ hela tiden. Suck. Får trösta mig med att de andra två också är förkylda, så det är inte bara mig det är synd om.


Inte hänt så mycket på jobbet idag. Jag har mest suttit vid datorn och räknat. Min telefon ringde två gånger och det var folk som ville prata med MIG båda gångerna. :o  Läskigt... Hade slut på sysselsättning vid tretiden så då körde jag hem. Ut en sväng med Lidos i skogen, utrustade med alla dugliga reflexer jag kunde hitta +  pannlampa. Det var dock klart väder, så pannlampan behövde jag nästan inte. Testade den lite den sista kvarten och Lidos verkade inte tycka ljusfläcken var nåt konstigt (kryss i taket). Får säkert prova den i beckmörker förr eller senare... Men ridturen gick bra i alla fall. Red paintballrundan och travade massor. Galopperade på ett par ställen, lite nervöst sådär i skymningen tyckte Lidos. Men han var duktig, han vänjer sig snart. :p


Hem och äta och duscha. Bekanta sig med nya datorn lite, och nu: House. :D

Av Ingela - 27 oktober 2008 20:21


Ja, det blir man när man har häst. Varför ska allt vara så dyrt för.... Gick en kvart tidigare från jobb idag, skulle egentligen slutat kl 15 men var ensam kvar och hade lite brist på sysselsättning. Och tur var väl det. Hann inte mer än byta om när jag kommit fram till stallet, så ringer Pontus (hovslagaren alltså) och frågar hur han nu ska köra för att hitta till nya stallet. Bara 40 minuter tidigare än bestämt, men jaja... :p Efter lite trixande så hittade han rätt i alla fall och Lidos kunde äntligen få på sig nya dojjor. Så när klockan var fyra så var hovis färdig att köra och jag var 1000 kr fattigare... Eftersom jag helt plötsligt fick en massa tid över (hade ju räknat att han skulle skott mellan fyra och kvart i fem ungefär) så blev det ju självklart en tur i skogen också. På med lite reflexer och sen ut och trava en runda. Gick jättebra, men Lidos är inte så van att gå i mörker än. Men det lär han vänja sig vid nu. Men jag behöver fler reflexer! Benreflexer och en reflexbrösta på hästen och en hjälmreflex på mig räcker inte långt.. Måste handla! Ovanpå alltihopa så tror jag att pållen skulle behöva ett tandläkarbesök ganska snart. Tror inte jag kan vänta till i januari (då det är 12 månader sedan senaste besöket) med gott samvete. Jag som precis fått pengar den här månaden, så försvinner allt på mindre än en vecka. Jippie...

Av Ingela - 26 oktober 2008 20:31


Tråkigt väder idag igen. Var ute hos Lidos i förmiddags, men kände inte direkt för att rida en sväng. Ibland är det bra med tappskor så man har nåt att skylla på..^^ Tog in och borstade lite bara. Han var kall om baken så jag lade på ett stalltäcke under regntäcket. Hoppas han håller sig varm med det.


Lagom till lunch så kom Lucas och Sanna på besök med sina mammor. Blev väldigt mycket bus och skratt och plinkande (kan man kalla det så när man spelar genom att dänga hela handflatan över så många tangenter som möjligt..?) på pianot. Jättekul att träffa dem i alla fall, det kommer ju inte bli lika ofta nu när jag har jobb. När de hade kört hem så körde mamma och jag till Pernilla, Sofia och Simon. Sofia och Pernilla hade fyllt år, så det var ett litet födelsedagskalas i efterskott. Vi blev grundligt utskällda av båda hundarna, men de lugnade sig rätt fort. Sofia fick Kims nya bok och Pernilla fick ett halsband. Åkte hem och käkade sen och bråkade lite med datorn. Börjar bli trött på den nu... Men fick iväg en drös foton till framkallning i alla fall. Efter mycket om och men...


Imorgon kommer i alla fall hovis så sen kan Lidos och jag rida som vanligt igen. :D


En av guldklimparna som har lyst upp denna dagen:

Lucas - ormtjusaren

Av Ingela - 25 oktober 2008 20:44


Skönt med helg, men inte är man ledig för det... :p


Var i stallet vid halv tio och släppte ut hästarna i solen, så Lidos fick springa av sig medans jag fixade stallsysslorna. Sen red vi ut en sväng i en väldigt plaskig skog. Vi fick sällskap av Katja och hunden Sam i början. Sen fick vi klafsa vidare själva. Hann inte rida nån lång runda för efter lunch så skulle vi på dop. Det var min nästkusins yngsta son som skulle döpas i Vallkärra kyrka. De hade frågat mig om jag ville vara fadder, och det är klart jag ställde upp på det. Det var ju deras val. (Själv är jag döpt och medlem i svenska kyrkan, men inte konfirmerad...^^) Jag fick läsa en text i kyrkan och efteråt var det allmän fotografering. Oliver sov, så han märkte knappt att han skickades runt. Eftersom Karro kommer att jaga mig med piska om jag glömmer bort hans dopdag så är det bäst att lägga den 25:e oktober på minnet. Nästkusin med familj bor 3 timmars bilresa bort, i Småland, så vi lär ju inte ses så ofta. Men det finns ju telefon och post att hålla kontakten med.


Efter god fika och en massa prat så åkte vi hem och nu har jag fastnat framför datorn för att fixa alla bilderna. :p Här är en bild på Oliver och mig så länge:


Oliver och jag

Av Ingela - 24 oktober 2008 18:41


Var på jobb hyfsat tidigt idag och inväntade arkitekten som jag skulle ut på uppdrag tillsammans med. Han drog dock med sig en massa regn, så vi ringde husägaren och fick jobbet uppskjutet till nästa vecka. Det var ingen ingenjörsväder idag sa Ulf. :p Så vi skickade iväg arkitekten till kondiset och sen satt vi och fikade med te och wienerbröd istället. Trevlig start på en fredag. :D Sen var jag på kurs, eller informationsmöte kanske låter bättre, på Isover. En som jobbar där visade hur deras beräkningsprogram fungerar. Tillbaka till kontoret, åt lunch och sen var det bara att sätta igång att räkna själv. Hade ett litet personalmöte med Kristin också, Ulf var ute på vift. Satt till halv fyra och fick klart ett hus i beräkningsprogrammet. Saknas lite detaljer, men det är ju lätt att ändra senare. Nästa vecka har jag två hus till att beräkna. Roligt. :D


Vidare till stallet sen, icke-ingenjörsvädret var även icke-ridväder, så Lidos fick vila. Tog in och borstade bort en massa päls bara. Regntäcket var dyngsurt, men var fortfarande torrt invändigt. Tror inte det hinner torka tills imorgon dock...


Visste ni förresten att det idag är exakt två månader kvar till julafton och fem veckor+två dagar till första advent. Längtar tills det är dags att plocka fram alla ljus som lyser upp i mörkret. :D

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards