Ingelas hörna

Alla inlägg under mars 2009

Av Ingela - 30 mars 2009 20:23


Solen dök upp lagom tills jag kom till stallet idag. Hela dagen har det varit mulet annars, vilket inte gjorde något eftersom jag bara satt inne på kontoret ändå. Och försökte göra en energiberäkning på ett hus som hade olika mått beroende på vilken ritning man mätte på... Jag antog (fräckt, va?) att hustillverkarens ritning var mer rätt än kundens amatörskiss, så jag hoppas att det blev bra.


Var i stallet vid halv fem tiden och stod ute och ryktade tillsammans med Katja och Fallon. Lidos stod lugnare när han hade sällskap. Red ut i skogen och hade tänkt mig en ridtur med lite fart i. Började bra med lite trav vid ridvolten, blev till och med lite passage när vi mötte en läskig häst. :p Sen dök Lidos gamla kompis Challe upp med sin ryttare och vi hade sällskap med dem en bit. Det är det tråkiga med att byta stall, man tappar bort de gamla stallkamraterna. Men nu kunde vi uppdatera oss med vad som hänt sen vi sågs senast. Lidos och Challe fick skritta under tiden. Challe trampade på rätt bra, men Lidos såg ingen anledning till att stressa. :p När vi lämnat av Challe vid ridhuset så travade vi hemåt och tog en galopp längs ängen med terränghinder. Lidos galopperade fint och höll tempot jättebra.Släppte ut honom i hagen igen, utan täcke, det var så fint väder. Imorgon kommer han att få vila. Jag har ett sent möte på jobb och Pia skulle egentligen ha ridit men skadade sig i helgen (inte i stallet dock) så hon får hoppa ridningen denna veckan. Men vi klarar oss nog ändå.


Lidos och Challe

Lidos och Challe innan Lidos flyttade

Av Ingela - 29 mars 2009 18:00


Har varit jättefint väder hela helgen, trots lite mulnande i krokarna emellanåt. Jag har varit stallvakt och passat både hästar, får, marsvin och katter. Ska snart ta in hästarna, så ger stallägarna natthö när de kommer hem senare ikväll. Igår lassade jag in både kvälls- och nattgivan på en gång (för att slippa köra till stallet en extra gång) i boxen och blandade det med halmen för att det skulle ta längre tid att äta. Båda hästarna hade halm kvar imorse så det räckte tydligen fint. Idag har Lidos fått löshoppa igen. Det var ett bra tag sen, men han kom ihåg både hur man hoppade studs och kombination. Blev inte så högt, ett kryss som var ca 50 i mitten var det högsta för dagen. Men han hoppade allt och rev inte. Duktig grabb! Sen fick han och Fallon sin andra frukost och båda fick gå utan täcke idag. Första dagen som Lidos står helt utan täcke. Skönt!


I fredags kom Cicci, Sanna och Micke på besök på kvällen. Blev mycket bus och lite Lets Dance mellan varven. Och rätt person vann! :D


Arbetshäst

 Gjorde en ny teckning igår. Till utställningen..?

Av Ingela - 27 mars 2009 15:23


Ikväll är det dags - final i Let's Dance. Heja Magnus!!


Nu är jobbet slut för idag och jag ska till stallet och fodra fåren. Stallägarna är i Tyskland över helgen och jag har stalltjänst. Det är nu man vill ha 5 min cykelväg till stallet istället för 15 min bilväg... Men det är ju bara för en helg så jag kan nog stå ut.

Av Ingela - 26 mars 2009 14:10


Haha, jag fick min önskelåt uppspelad i radion. :D  Dagens rubrik, sjungen av Elvis så klart. Lite småkul när man sitter och ritar och de helt plötsligt läser upp mitt mail i radion.


Var och tränade igår och har träningsvärk i benen idag. Men det ska nog gå att rida ändp, det är ju sol! Får kolla vad Pia och Lidos hittade på igår, så får vi hitta på nåt annat idag. Pia fyller förresten år idag så jag har fixat en liten present till henne. Svårt när man inte känner henne egentligen, jag vet ju bara att hon är intresserad av hästar. :p Men nu fyller hon 30 så jag tyckte jag fick ge henne nånting i alla fall.


Igår var jag och våldgästade Karro. Hon hade köpt en lampa på Panduro och tänkte att jag skulle hjälpa henne pyssla ihop den. Haha, just det. Snacka om pilligt att rita av och klippa ut mallen. Och så behövde man fem delar! Vi hann fixa tre igår... Men det blir nog en fin lampa när den väl är klar. :p Hon ska (allting är iofs relativt när man pratar med Karro... ;) )  förresten hjälpa mig att löshoppa Lidos till helgen. Det var verkligen länge sen sist! Måste bara fixa en lina också...


Vår? -10 grader..?

Vårvädret igår morse...

Av Ingela - 25 mars 2009 14:59


Idag var det nästan vinter igen, -10 grader när jag steg upp imorse. Brr... Men solen har varit framme hela dagen och om man sitter ineomhus så ser det riktigt varmt ut. :p Pia rider Lidos idag, hoppas han är roligare än igår. Antar att det var läge för en dålig dag, han har gått kanon rätt länge nu. Igår var han allmänt tjurig, stel som en planka och antingen med huvudet i vädret eller i bringan. Blev bara skrittat kan jag säga och såsmåningom så kändes han mjukare och svarade på nästan enbart vikthjälper. Vid det kaget så höll dock jag på att frysa ihjäl så vi red hem istället för att ge oss på de högre gångarterna.


På jobb har vi massor att göra. Jag har precis blivit klar med k-ritningar till mitt sjunde projekt och det är bara att kasta sig över nästa. Finanskris? Inte hos oss! Har dessutom fått lönespecen till min andra "riktiga" lön idag. :D

Av Ingela - 22 mars 2009 17:53


Solen försvann igen, men det har blivit roliga ridturer ändå. I lördags blev det en tur till sjöarna. Tyvärr var vi inte ensamma om att ha vårkänslor, det vimlade av folk överallt och vi skrittade en stor del av rundan. På eftermiddagen gick jag en promenad i skogen och på kvällen hade mamma (och vi andra) besök av grannarna. Några av dem är bortresta när mamma fyller 60 nämligen. Det blev god mat i roligt sällskap, och lite senare tittade jag och brorsan på Sweeny Todd istället. Lite för splattig film för min smak egentligen, men den var helt okej. Karro hade säkert gillat den tragiska historian om inte filmen varit så blodig. Själv är jag mer förtjust i "bra" slut. Men den diskussionen kan vi ta en annan gång. :p


Imorse vaknade jag halv åtta och medan jag funderade på hur pass tidigt man kunde köra till stallet så messade Mikaela att hon behövde en filmare till tävlingen idag. Jag hade helt glömt att det var idag..! :o Men jag ville titta när Mickis red så jag körde till Stävie och filmade hennes allra första tävling på sin alldeles egna ponny. De var jätteduktiga båda två och jag hoppas att filmen blev någotsånär bra.


Grattis igen till en superfin ponny, Mickis!


Det var lite småruggigt på tävlingen, men när jag kom till stallet efter lunch så hade duggregnet slutat och ett tag såg det nästan soligt ut. Lidos och jag red en barbackarunda i skogen och Lidos gick hur fint som helst. Gjorde galoppfattningar på löpande band, får snart kläm på dem från traven också, och Lidos höll ett helt lagom tempo och drog inget fastän han var pigg. Och både höger och vänster galopp var tretaktig nästan hela tiden. Jag hade kunnat fortsätta rida hela dagen kändes det som, men det hade nog inte pållen orkat. :p


Vad har mer hänt i helgen? Tja, inte så mycket. Tittade på Let's Dance i fredags och blev lite överraskad av resultatet i deras semifinal faktiskt. Jag hade nästan lyckats övertala mig själv att inte bli besviken om Magnus åkte ut, och när Laila blev den första att gå vidare till final så trodde jag att det var kört för Magnus. Men döm om min förvåning när det blev Morgan som åkte ut..! Han har ju varit min favorit ända sen första avsnittet. Jag hade nog helst haft de båda M:en i finalen, faktiskt, men de har varit jätteduktiga alla tre så det var svårt att välja. Laila och Magnus blev det nu i alla fall. Och jag hejar på Magnus. :)

Av Ingela - 19 mars 2009 14:28


Ja NU måste det väl ändå vara våren som kommit för att stanna? Strålande solsken tre dagar i rad nu. I tisdags blåste det rätt ordentligt men igår och idag har det varit lugnare. Sitter på jobb just nu och längtar till Lidos. I tisdags red vi en underbar runda trots blåsten och Lidos gick kanonbra hela tiden. Hade väntat mig åtminstone något litet skutt och fnatt för läskigheter, men inte. Travade nästan hela rundan i klockrent tempo. Han kan när han vill! Hoppas solen är kvar när jag slutar jobba idag också. Det är så härligt!

Av Ingela - 16 mars 2009 20:52


Fick oväntat besök på jobbet idag. Håkan från AF hade vägarna förbi och tittade in för att kolla läget lite. Han hade en fråga om sitt hus också, och Ulf lyckades blåsa upp hans enkla fråga till nåt betydligt mer komplicerat. Undrar om vi skrämde bort honom...? ^^ Annars har jag mest suttit och ritat idag. Det dök upp miljoner frågor på hur huset egentligen ska konstrueras, och när jag nådde en gräns där vi måste ha besked från byggherren först, så avslutade jag för dagen och körde till stallet istället. Tänkte återinviga mitt sidepull idag, det var jättelängesen jag red med det. För att börja lite i skritt och trav så tyckte jag att ridvolten i skogen passade utmärkt att rida på. Tyvärr var det fler som tyckte det och vi fick samsas med två andra ekipage. Och Lidos blev helt nervös så fort de försvann bakom buskarna. Blev ingen bra ridning idag med andra ord. Fast den lilla stunden i början, då vi faktiskt var helt ensamma, gick jättebra. Ingen chans att få pållen bakom hand när man rider med sidepull och han trampar på jättebra. Nackdelen är att man får (tar..?) väldigt mycket i handen. Märks hur mycket man förlitar sig på bettet och handen i vanliga fall... (*skäms*) Nästa gång ska jag ha sidepullet på ridbanan istället i alla fall, där är ingen som kan störa oss och skrämma slag på pållen.


Fåren var ute med sina lamm idag. Är de söta eller vad?

Bara tre som klarade sig...


Givetvis måste Melodifestivalen kommenteras också, det glömde jag ju igår. Har inte kollat på alla deltävlingarna, merparten av låtarna är ju bara skräp ändå. Men finalen är given. Vann rätt låt då? Ja, det tycker jag. Det var till och med tittarnas favorit som fick vinna i år. Återstår att se hur Malena med "La Voix" (som betyder "röst") klarar sig i Eurovisionsammanhanget sen.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards