Ingelas hörna

Alla inlägg under april 2013

Av Ingela - 29 april 2013 21:30


Hade tänkt mig en söndag med joggingrunda, Center Syd-shopping och lite smått och gott. Kom så långt som till joggingrunda, sen protesterade magen. Går inte direkt att argumentera med den, så det fick bli en lugn dag istället. Gosade lite med katten, pysslade med hästen, lagade lite mat och pratade en stund med Mikaela. Blev rätt bra ändå.   


Var ute och mockade i hagen till hästarna också. Det behövs ännu mer nu när de går i en begränsad del av hagen. Lidos bestämde sig för att vara med och parkerade sig själv, backandes, snyggt och prydligt framför rullebören med bakhasorna ända in på bören. Vet inte riktigt vad han ville ha sagt med det... men håller mig till Mikaelas teori om att han helt enkelt drev med mig. Ibland är han svårare att begripa än vanligt.  Passade även på att leka lite med vattenslangen när jag fyllde på vatten. Det är alltid kul med vatten i näsan tydligen.


Imorse gick jag till jobbet med föreställningen om att det skulle bli en lagom jobbvecka, det är ju bara två jobbdagar. Tji fick jag, det blev såklart tvärtom. Med bara två jobbdagar blev allting helt plötsligt tre gånger så stressigt. Hjälper kanske lite om jag är på jobbet kl 7 imorgon..? Jag siktar på det...


 

Vattenlekar


Av Ingela - 27 april 2013 21:54


...vilken vecka..! Det blev en lång dag i Göteborg i tisdags, körövning i onsdags, körtur för hästen i torsdags och äntligen vila i fredags. Sen var det fullt ös idag igen, med kalas för mamma och allt.


Kursen i Göteborg var okej, men det var lite svårt att hålla sig vaken hela eftermiddagen. Trodde jag skulle somna direkt när vi satte oss på tåget hem,  men jag sov inte ett ögonblick. Öresundståg är fruktansvärt obekväma... Kraschade i sängen när jag kom hem istället och siktade på att flexa en halvtimme på morgonen dan efter. Vaknade en kvart innan väckarklockan och det var otroligt skönt att kunna ligga kvar i sängen en stund, medan solen började flöda in genom fönstret. Kändes nästan som helg trots att det var en vanlig onsdag. 


Onsdagen bjöd på körsång. Lite trött, men fylld med mer energi efteråt. Det är roligt att sjunga! Nu börjar det dra ihop sig till konsert också - ni har väl bokat in den 31 maj i kalendern?


Lidos har fått två motionsrundor denna veckan. Lite piggare idag än förra rundan, vi letade oss ner till vägarna runt förra stallet där vi inte har varit på ett bra tag. Pållen tände till lite extra. Förra gången fick vi en oväntad reaktion från en häst med ryttare som vi mötte. Vagnen, som brukar skrämma de flesta hästar, funkade som en magnet på den här hästen och han följde oss hack i häl och med mulen i min rygg ända tills hans ryttare lyckades övertala honom att de skulle rida en annan väg. Lite gulligt och inte någon reaktion vi är vana vid direkt.


Idag var det kalas för mamma som fyllde år igår. Hon bjöd på tårta till fika och sen middag på kvällen. Det var full kalabalik emellanåt, växlat med hysteriskt skrattande. Sanna lånade min mobil och lärde sig förvånansvärt fort hur den funkade. Hon fotade och spelade och växlade lätt mellan olika appar som om hon aldrig gjort annat. Och tjejen kan inte ens läsa. Kanske så man ska göra, strunta i att läsa och försöka luska ut vad som är rätt att trycka på - bara tryck där det verkar rätt.  Bra på att ta kort är hon också. Hade lite otur med motljus, men det lär hon sig säkert snart.


    

Mamma och jag

Av Ingela - 23 april 2013 05:12


På en något öde perrong i Lund... Göteborg nästa..!


 


Av Ingela - 21 april 2013 19:31


Se där, nu har det minsann bivit vår på riktigt. Lidos har gått utan täcke hela veckan och sommarpälsen börjar skymta fram. Wolfgang har delat av hästarnas hage nu i helgen för att gräset ska kunna växa upp lite ifred, och fåren ratar höet helt till förmån för gräset. Vinden är dock fortfarande kall, så jag har inte hängt undan vinterjackan i stallet än. Det är för kallt att sitta i vagnen med tunn jacka ännu. Lidos har fått springa en runda idag och i fredags. Vi har kört runt på lite nygamla vägar, för att få lite miljöomväxling. Tror det uppskattades av pållen också.  


 

Skönt utan täcke


Igår var vi i Eslöv för att fira systers födelsedag, 40 år har hon hunnit med att fylla. Det blev en rolig eftermiddag med god mat och gott sällskap. Träffade bland annat min kusin och hennes snart 1:åriga son Kevin, som vi inte ser så ofta.  Kevin lyckades till och med sitta en stund i mitt knä innan mamma-längtan blev för stor. Sanna var mindre blyg och klängde på allt och alla. 


Träningen fick stå tillbaka den här helgen, men en liten löprunda hanns med idag. Liten och liten, 6 km pallrade jag mig runt till slut. 2 månader sen sist, men det ska väl gå att jobba tillbaka till den distansen igen. Bara förkylningarna håller sig väck, så...


Silver-mys i solen  


Av Ingela - 17 april 2013 20:55

Jag överlevde! Gjorde rätt ont men var välbehövligt. Nu när ömheten börjar släppa så känns det riktigt bra. Tur det! Fick ett fint litet bonuskort också, så efter nio gånger så får man den tionde gratis. Inte helt fel.


Nu har även våren hittat hit och tre dagar har varit varma och soliga. Lidos njuter av att gå utan täcke och jag gör mitt bästa för att borsta bort hans vinterpäls. Den har minskat ordentligt, men där är en hel del kvar också. Bara att borsta vidare.


Har förresten lyckats hitta sällskap till höstens konsert i Köpenhamn, så nu slipper brorsan följa med och lida för min skull. ;)



Av Ingela - 14 april 2013 20:03


Ber om ursäkt för brist på inlägg den här veckan. Jag har börjat röra på mig igen efter förkylningen, så antingen har jag eller Lidos fått springa i veckan. Jag "missade" dock en av mina turer när det bestämde sig för att blåsa och regna samtidigt som det var 0 grader ute. Kändes inte så motiverande att ge sig ut då, så jag började rita på en teckning till Caroline istället. Ska verkligen försöka bli klar med den snart!


Helgen har varit bättre vädermässigt i alla fall. Idag har det till och med varit riktigt varmt! Lidos fick stå utan täcke och såg ut att njuta ordentligt när han kunde rulla sig utan täcke efter vår körtur. Körde till Rånlunds travslinga idag, för första gången på länge. Lidos kom ihåg att man kunde springa fort efter svängen och ökade gärna. Han var dock inte så energisk att han ville fortsätta trava på grusvägen sen, så han fick skritta hem. Travade lite mer i skogen närmre hemma istället. Passade även på att leka med vattenslangen när jag skulle fylla på vatten i hagen. Jag förstår inte riktigt hur det kan vara bekvämt att trycka upp en vattenslang i näsan eller köra runt med mulen i vattenstrålen, men eftersom jag bara håller fram slangen och hästen joxar runt resten själv så antar jag att han tycker det är roligt. Blöt i hela huvudet blev han i alla fall.  


Nu är det vår!  


Själv tog man tag i träningen ordentligt och styrketränade i lördags och sprang en runda idag. Har grym träningsvärk sen gymmet och råkade kuta lite för fort på raksträckorna idag, så jag orkade inte så långt. Lyckades masa mig över 5 km-sträcket i alla fall. Imorgon står det massage på schemat, och eftersom förkylningen tajmade in så jag fick avboka förra tiden så är det nu 6 veckor sen jag fick massage sist. Jag brukar gå var 3-4 vecka. Jag kommer att dö imorgon...   

Av Ingela - 7 april 2013 20:18


Efter en arbetsecka som kändes extra lång, fastän den var en dag kortare, så var det skönt med helg och lite ledigt. Hoppade över styrketräningen i lördags för att istället springa en runda. Var lite segt efter uppehåll på tre veckor (sabla förkylningar...) så jag orkade inte så långt. Men det kändes skönt att röra på sig igen!


Lidos fick också röra på sig igår. Vi körde över till andra sidan vägen och runt på stigarna där, för första gången sen i höstas typ. Lidos var pigg och sprang bra. Härligt väder med sol och nästan vindstilla. Gillas!   

 

 

Pålle väntar på godsaker

 


Idag fick pållen vila och jag åkte med Sara och Marie till Kristianstad för att gå på musikal. Tar ju lite tid att åka fram och tillbaka, men det var det värt. Den här gången stod Jesus Christ Superstar på tur. (Vi såg ju skönheten & Odjuret för två år sen.)  Riktigt bra föreställning och otroligt duktiga artister.


 



Givetvis hann Mikaela och jag med en pratstund också. Massa hästprat och mindre trevliga filmer på youtube avhandlades till en kopp te - som vanligt. =)


Av Ingela - 2 april 2013 20:48


Här kommer lite fler bilder från gårdagen (alla är klickbara ifall nån vill se dem i större format). Håll till godo!


 

Mikaelas tappre ponny står ut med mycket


 

Alla gångarter testades


 

Beredd på träningsvärk... :p


 

Dumpade Mikaela med kamera på ängen


 

Lite snäva svängar ibland, men det gick bra ändå


 

Här kommer vi!


 

Lidos får sträcka på benen lite - springa fort är kul!


 

Mikaela försöker lära Lidos äta morot..?

 


Om någon är sugen på att se ännu fler bilder så finns de på den här länken: https://skydrive.live.com/redir?resid=B2C631D6935A7B0A!192 (tror jag). Testa gärna och se om det funkar. =)


Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards