Ingelas hörna

Alla inlägg under augusti 2010

Av Ingela - 31 augusti 2010 20:06


Lidos verkade lite medtagen och stel i sina bakben idag. Kanske inte så konstigt med tanke på gårdagen. Ingen feber i alla fall och han piggnade till under en kort promenad. Verkar helnöjd med att få gå i egen hage och slippa bli jagad av Fallon. Bryr sig inte ett skvatt om att han är ensam. Där är ju gräs! :)

Av Ingela - 30 augusti 2010 20:34


På dagens att-göra-lista: klinikbesök med Lidos.


Efter lite trixande stod pållen på plats i den lånade transporten och vi rullade iväg. Väl framme så fick vi vänta lite innan vi kom in och fick springa i löpargången. Syntes inget speciellt så vi gick ut för longering och då tyckte veterinären att Lidos gick lite knas med båda bak. In igen för böjprov, vilket gick fint med frambenen men gav reaktioner på båda bak. 2 grader ungefär. (För er som inte vet så är 0 = frisk häst och 5 = blockhalt häst som vägrar stödja på benet.) Reagerade inte på lågt böjprov och när han fick bedövning i knäleden och böjdes igen så var hältan försvunnen. Knäledsinflammation alltså. I båda bak... Eftersom Lidos är en gammal travare som tävlade rätt länge så finns alltid risken att leder blir utslitna och får pålagringar, så jag valde att röntga honom när veterinären frågade. Alltid bättre att veta, tyckte jag. Men bilderna var så fina så! Inte minsta spår av någon pålagring eller annat skit.    Så hästen blev sprutad med kortison i båda bakknäna och sen trixade vi in hästen i släpet igen och åkte hem. Boxvila tills imorgon bitti (för att inte få in skit i spruthålen och för att ha lite koll på eventuella komplikationer) och imorgon får han gå ut i hagen igen. Helst ensam dock, eftersom Lidos är lägst i rang så är det inte riktigt han själv som bestämmer när han ska springa. Men sjukhage behövdes inte, veterinären tyckte det var bra om han kunde röra på sig själv så han inte stelnar till. Han är ju inte purung längre. (Även om han själv tycker det.) Skrittas 20-30 minuter om dagen tills återbesök om 3 veckor. Håll tummarna för att han är bättre då!


Bete!

Imorgon...

Av Ingela - 28 augusti 2010 17:21


Idag har hästarna fått gå över till sommarhagen igen. Gräset har växt en del och hästarna parkerade mularna i marknivå redan innanför grinden. Så man kan nog säga att de blev glada. :)


Lycka :-)

Av Ingela - 27 augusti 2010 22:02


Inget bloggat sen i söndags nu igen. Illa... Har i och för sig inte hänt så mycket, jobbet har rullat på med en väldig fart den här veckan. I onsdags var jag med på taklagsfest och allt. :) Hästen har rullat på med mindre fart. Rätt dåligt faktiskt, så jag har bokat en tid hos Anne på måndag. Nån som vill hålla tummarna för att det är nåt lättbehandlat..? Preciiiis efter att jag ringt Anne så fick jag ett sms av stallägaren att Lidos dragit av sig en sko. Fin tajming liksom, det blir ju ingen bra hältutredning om en sko saknas. Men Pontus hade som tur var tid att fixa skon igår, och eftersom pappa inte jobbar längre så kunde han hjälpa till och Pontus slapp vara bunden till kvällstid för att slå på skon igen. Men den är på plats och vi har ridit lugna rundor igår och idag. Mest skritt och lite trav. På rakt spår haltar hästen inte, så det blir nog lite mer trav i helgen så han inte "vilar bort" symptomen till måndag. Men inga volter eller så.


Igår var jag hemma hos brorsan i Staffanstorp för att säga hejdå till hans flickvän som ska flytta till Östersund för att plugga. Plockade fram ett spel - Smallworld - som jag alrig hört talas om, men som var rätt roligt. Lite rörigt i början, men roligare ju mer man kom in i spelet. När man lärt sig mer och kan börja lägga upp lite strategier och sånt så kan det säkert bli riktigt skoj. Det kan inte bli mycket värre i alla fall, med tanke på att jag förlorade stort.   


Lunds första humorfestival inleddes idag och Marie och jag var på plats för att se en av föreställningarna. Det blev Wille Crafoord. "Ett stort skämt som gärna kmisslyckas med små vitsigheter" hette programmet. Självklart så hade han med sig sin gitarr och tiden fylldes av mer sång än prat. Och eftersom han signerade skivor efteråt så var jag tvungen att köpa en. Texterna är så himla bra, fyndiga och med bra poänger. Påminner mycket om Cornelis Vreesvijk faktiskt, och det kan väl aldrig vara dåligt.   


Blir en humorföreställning imorgon också. Då har turen kommit till Claes Eriksson. Ni vet - hjärnan bakom Galenskaparna, Macken, Farbror Frej (fast det var hans bror som spelade honom) osv. Kan bli kul att höra vad han har att bidra med.


Måste förresten säga att när vi kom upp för trappan på Stadshallen (där vi för övrigt var smått förvirrade och satte oss på två stolar för att se var resten av folket tog vägen så att vi kunde följa efter) så sprang vi rakt på Thomas Peterson, Johan Wester och Fredrik Lindström. Gott om chanser att jaga autografer med andra ord, om man hade varit lagd på det hållet.   

Av Ingela - 22 augusti 2010 21:51


Shit, vad tiden går fort ibland. Jag vet knapt vad jag har gjort egentligen, men förmodligen bara hälften av det jag skulle. Inledde med middag hos mamma och pappa i fredags. Frida och hennes pappa och bonusmamma var också bjudna och det blev en trevlig kväll med massa snack och god mat.


I lördags kände jag mig konstant svettig. Det var kvavt och klibbigt i luften och jag som inledde dagen med ett träningspass på gymmet fortsatte i samma anda och städade hela lägenheten innan jag körde till stallet och promenerade med Lidos i skogen i en hel timme. Hem igen och putsa fönster (jag vet inte riktigt vad som flög i mig.. ^^ ) och så iväg till Karro på kvällen. Hon och Sara har precis fyllt år, så det blev hod mat och roligt sällskap även den kvällen. Karro fick ett bokstavsspel av oss, vilket vi självklart invigde direkt. Jag som aldrig (!) har spelat alfapet eller liknande spel slog de andra med hästlängder.


Dagens tjockisstatus :p

Lidos på promenad




Jag och Lidos




Söndagen inleddes med en cykelförsäljning. Jag har ju köpt ny cykel och ville bli av med min gamla. Lade in en annons på Blocket igår eftermiddag och fick tre samtal och tre mail direkt. Nu är den väck i alla fall. :) Efter en snabbrunda på Maxi så körde jag hen till mamma och pappa, där Sanna var på besök medan hennes föräldrar gick på Center Syd i lugn och ro. Så det var full rulle där ett tag. När de hade åkt hem igen körde jag till stallet. Plockade in Lidos i stallet, sen öppnade himlen sig och det började åska. Och då bestämde jag mig för att skippa ridturen. :p  Lidos fick mat och blev sen utsläppt i regnet igen. Men jag lade in deras hö i skjulet så de kunde stå under tak och äta.


Kvällens projekt har varit att fixa ihop en ny musikskiva att ha i bilen. Om man bränner skivan som "data-cd" istället för "ljud-cd" så får man plats med väldigt mycket mer musik på den. Vilket är bra om man som jag saknar cd-växlare i bilen. Innehållet på denna skivan blev så roligt som en massa visor. Och dagens i-landsproblem är vad man mer ska lägga på skivan för att fylla den?! Snåljåpen i mig tycker det är onödigt att bränna en skiva som bara är halvfull.    Men det blev nog bra nu. Ska provlyssna imorgon.

Av Ingela - 19 augusti 2010 19:52


Det var inte bara inbillning i måndags, Lidos går definitivt inte som han ska. Fick vila i tisdags och igår red vi lite i skogen. På rakt spår märks inget men idag provred jag lite i paddocken medan Wolfgang var snäll och tittade på Lidos. Han såg direkt att Lidos inte gick rent, han får liksom aldrig fram vänsterbenet ordentligt. Plockade fram visitertången för att testa hovarna, eller för att utesluta dem åtminstone. Inga problem där. Provade även att böja just vänster bak, men Wolfgang kunde inte se att Lidos gick konstigt när jag sprang med honom heller. Gissningsvis är det en sträckning eller låsning. Sträckning går över om man väntar, låsning gör det inte. Men jag tror ändå att planen blir att hästen får röra på sig, men inte på böjt spår, en 4-5 dagar och så ser vi hur han går sen. Är det inte bättre så blir det till att ringa Anne. Men det var ju längesen vi var hos henne nu så det var kanske "dags" helt enkelt.   

Av Ingela - 16 augusti 2010 21:16


Just när man är glad över att ha en frisk häst när många runt om har grejer som strular, så händer det såklart nåt. Har ingen aning om vad, men Lidos gick helt knaggligt i traven idag. Mest i höger varv, och det brukar vara hans lätta varv. Sköt ut bogen hela tiden och petade in baken så han nästan gick på tvären istället. Sånt tycker vi inte om! Red hem igen men kunde inte hitta varken värme, svullnad eller ömhet nånstans. Ska se om jag kan få med mig ett par extra ögon som kan titta imorgon eller onsdag.


Inte gick det bra att köpa täcke idag heller. Har ju ett 135 sen tidigare men det är lite stort så jag tänkte köpa ett 125 istället. Men när jag lade det på hästen så gick det inte ens ner om sidorna. Det "stora" hänger nästan ner till knäna.. Så det var uppenbarligen inte bara längden de drog in på när de gjorde en mindre storlek. Täcket lämnade jag tillbaka igen, så det bra-iga med idag var väl att jag sparade 649 kr.   

Av Ingela - 15 augusti 2010 21:42


Så var helgen över igen och om lördagen var lugn så har söndagen varit desto livligare. Pappa fyller år idag (65 år och officiellt pensionär) och halva släkten har varit på kalas i Lödde. Mamma hade fixat god mat och tårta och barnen såg sen till att vi motionerade bort maten igen. Fullt ös med andra ord! Efter att folket åkt hem så åkte jag med mamma och pappa till Musik vid Ån i Lödde församlingshem. "Tango över Öresund" hette programmet och det var enbart musik och ingen sång. Men jäklar vad roligt det är att titta på folk som verkligen behärskar sina instrument! Flygel, fiol och bandoneon (tror jag det hette). Kanske inte riktigt min musikstil egentligen, men det var jätteduktiga på att spela och det blev en bra avslutning på dagen.


Lidos då? Jo, han har haft en lugn helg och vilat båda dagarna. I lördags för att det var typ skyfall (korkade Ingela började dagen med att träna och tvätta, och när det var klart så började ju det ordentliga regnet!) och Lidos fick faktiskt täcke på sig. Han frös! Wolfgang har tjatat på mig tidigare i sommar att jag skulle dansa regndans och igår sa han till mig att "Sluta dansa!".   Beteshagen är gödslad i alla fall, så med lite tur så kan hästarna få lite höstbete om några veckor. Men det återstår väl att se.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards