Ingelas hörna

Alla inlägg under oktober 2010

Av Ingela - 31 oktober 2010 21:02


Vad är det för jäkla påfund att skruva klockan hit och dit? Vet att vintertiden är "den rätta" tiden, men till vilken nytta då? Man hävdar ju att sommartiden är till för att utnyttja solljuset bättre, men är inte det viktigare på vinterhalvåret? Varför då skruva klockan så det blir mörkt en hel timme tidigare än det skulle blivit annars? Finns tyvärr inte mycket annat att göra än att plocka fram reflexer och lampor så man syns ordentligt.


I lördags åkte stallägarna på semester så jag sköter stallet och hästarna, medan Evas föräldrar har koll på hunden och fåren. Hästarna går ute fortfarande men blir installade när stallägarna kommer hem på tisdag. Just nu är det nästan +10 grader och vindstilla och de har mat att tugga på hela natten, så de klarar sig fint ändå. Men det ska bli skönt att ha dem inne sen.


Lidos och jag red paintballrundan i lördags och travade för första gången på sådär 9 veckor. Kändes lite knaggligt, men vet inte om det är Lidos eller jag som är ovan. :p Travade bara en kort sträcka och skrittade resten. Veterinären sa att jag skulle ta det försiktigt så det tänker jag göra. :)


Har inte hänt nåt spännande i helgen annars. Jag har dock tenta imorgon och hoppas jag pluggat tillräckligt...


Måste även säga GRATTIS till Emelie som fyllde år i lördags och GRATTIS till Mikaela som vann sin första Hubertusjakt. Visste väl att ingen skulle slå er. :D


Gott med mat!

Av Ingela - 26 oktober 2010 18:12


Jaha, då var det dags igen, Ingela har ramlat av. Ramlat av en häst som bara skrittas. Smidigt. Till mitt försvar så kan jag säga att det inte är så lätt att hålla sig kvar på en häst som i ena sekunden skrittar hur lugnt som helst med långa tyglar och i andra sekunden har satt av i galopp. Måste ha varit nåt riktigt farligt monster i skogen bakom oss.   


Sen om rubriken syftar på mig eller hästen, det får ni själva avgöra. ;-)

Av Ingela - 24 oktober 2010 19:45


Jag som trodde detta skulle bli en slappehelg med ingenting alls att göra. Lördagen började med träning som vanligt. Hann bara hem och äta innan Inger ringde, och som vanligt så lyckas vi prata en hel del. Körde sen till Lidos och red paintballrundan i skogen. Red förbi Helénes stall och stannade och pratade lite med henne och hästarna. Lidos och Sigge verkade känna igen varandra och Lidos hade lite svårt att stå still när han upptäckte Helénes mördar-höns spatsera runt på gårdsplanen. Lidos var glad att komma därifrån sen, fast det blev inte mycket bättre i skogen där alla grenar och grästuvor och annat är farligt. Tror han tycker det är tråkigt att bara skritta nu. Pigg som sjutton är han i alla fall! Aja, tillbaka till stallet träffade vi stallägaren och blev stående där och pratade ett tag. Pållen blev om möjligt ännu mer uttråkad.   När vi sen äntligen kom in i stallet och Lidos fick sin mat så ringde Mikaela och behövde skjuts, så när stallet var färdigfixat så var Ingela taxi och hamnade i Björnstorp. När jag sen väl kom hem så kunde jag äntligen hoppa in i duschen och sen blev det kvällsmat framför tv:n.


Söndagen började med tvätta, städa och handla mat. Smarta jag glömde då plånboken så jag fick köra hem och hämta den och sen tillbaka till affären igen. Körde hem till mamma efter lunch. Cicci, Micke och Sanna kom på spontanbesök och Thomas och Frida var också där. Cicci bjöd på mumsiga kakor och när de kört så körde jag till stallet. Lagom till regnet slutat! Red en runda på en pigg häst och kom tillbaka till stallet lagom till regnet började igen. Haha, ibland ska man ha flyt. Sen blev det kvällsmat hos mamma och pappa och sen hamnade jag här vid datorn. Bra avslutning på en söndag. :)


Av Ingela - 21 oktober 2010 21:32


Och det skulle vara jag då? Hm... Lite smickrande såklart, men vete tusan om det är så roligt att folk sjunger efter mig. Framför allt inte nu när det börjar bli avancerat. (Fast jag hörde i alla fall inte till de som envisades med att sjunga "chrissssssstmas" när körledaren påpekat x antal gånger att det är vokalen som ska hållas ut, dvs "chriiiiiiiistmas". :p )


Annars då? Har inte hänt så mycket sen sist. Lidos skrittar på i raskt tempo och börjar bli sugen på att springa lite fortare känner jag. Men han får sansa sig lite till. Har dragit upp tempot på skritten istället, och jag har satt mig för att vi ska fortsätta skritta månaden ut. Så får vi se sen. Igår hade jag förresten måttlig ångest när mamma skickade ett sms och sa "det snöar". Inte för att jag är anti snö (ni känner väl mig bättre än så!) men för att min pålle hade ofodrat regntäcke på sig. Imorse var det helt blött ute och minusgrader. När jag äntligen kom till stallet efter jobb så visade det sig att hästarna stått inne inatt. Riktigt skönt! Lidos var dock snorig ändå, så han fick på sig det fodrade täcket istället. Nu är årets utenätter under nedräkning.

Av Ingela - 17 oktober 2010 19:54


Men å, så härligt höstväder! Strålande sol de senaste dagarna och nästan ingen vind. Att det sen blir svinkallt så fort solen gått ner, det är ju sånt man får ta. -5 grader förra natten... Lidos har fått skritta lite längre rundor och idag tog vi oss ända bort till sjöarna. Har inte varit där på evigheter känns det som! Det är så himla mysigt att rida i solen och ha alla höstfärger runt sig. Lidos hade mer än gärna sprungit lite fortare, men han får nöja sig med att skritta lite till.


I fredags var det filmkväll för hela familjen hemma hos mig. Tittade på Robin Hood som släpptes på dvd i onsdags. Den är verkligen jättebra! Och nu på osndag släpps Skönheten & Odjuret för första gången på 7 år tror jag. *Måste ha!*


Igår förde Karro, jag och Marie lite oväsen (beroende på vem man frågar, antar jag.. ^^ ) genom att ha allmän sång- och musikstund. Vi sjöng igenom alla våra sånger som vi sjunger på kören, och lyckades till och med sjunga kanon i tre "stämmor". Lät riktigt bra, om jag får säga det själv. ;-) Sen lyckades jag chocka båda två genom att säga att jag inte har någon psalmbok. Varför skulle jag det, jag är ju inte konfirmerad... Det faktum att jag faktiskt har läst bibeln (nåja, familjeversionen i alla fall) lyckades inte väga upp avsaknaden av både bibel och psalmbok i mitt hus. Haha, jag säger då det...

Av Ingela - 15 oktober 2010 07:44


Igår var det dags för körsång igen. Hur roligt som helst, vilken tur att Marie kom på den idén. Just igår gick det lite upp och ner. Det negativa var att det var vansinnigt svårt att få rätt på de högre tonerna (vilken gick mycket bättre förra veckan). Men på plussidan så fick vi väldigt mycket beröm av körledaren. Vi var 14 personer, det var 5:e gången vi sjöng tillsammans och vi sjöng trestämmigt! Dessutom fick vi sjunga en hel låt utan hjälp från varken pianot eller Joachims sång. Han var mycket imponerad sa han och vi växte nog nån decimeter allihopa. Haha, vi är bäst!  


Höst i hästarnas hage

Av Ingela - 11 oktober 2010 16:20


Så var det dags för återbesök nr 2 för Lidos. Böjde utan problem bakbenen plus frambenet som jag var fundersam över, men pållen var helt ren. Såg fin ut på longering också, så nu ska vi igång igen! Till Lidos stora förskräckelse fick han ändå gå in i behandlingsrummet för att Anne skulle kunna titta på hans öron. I lördags var där nämligen förskräckligt mycket klegg i hela örat och i söndags även i andra. Annes medhjälpare tvättade så långt in i örat hon kunde komma, medan Lidos stod med huvudet på sned och blängde på oss. Han verkade sliten mellan lusten att protestera och att faktiskt stå still för att det var ganska skönt att bli av med klegget. Skakade bara på huvudet några gånger när hon kom åt nåt av såren. Annars stod han som ett ljus och fick massor av beröm för det.    När öronen var rena såg man såren ordentligt (såg inte så kul ut...) och Anne smorde på zinkpasta och gav order om flughuva i hagen. Sist men inte minst ställde vi pållen på vågen, som visade 460 kg. Han brukar väga 430, men jag skulle tro att de flesta extrakilona försvinner när han kommer igång och rör på sig mer igen. Men där verkar helt klart vara krut kvar i gräset. Det enda Lidos får förutom betet är ½ kg lusern.


Fick bokat in tandläkartid till Lidos också, så om han trodde att han skulle slippa kliniken på ett tag så trodde han fel.   


Redo för jubileumsridtur

Frisk!

Av Ingela - 10 oktober 2010 18:58


Nu har Lidos bott hos mig i ganska exakt 6 år och 2 dagar. I fredags var det på datumet 6 år sedan han blev min nye kompis. Helt sjukt vad tiden går. Imorgon är det åter igen dags för veterinärbesök och jag håller tummarna för att knäna är bra den här gången. Lidos verkar i och för sig ha funnit sig i skrittrundorna och drar inte för att få öka (mer än när han blir rädd för nåt). Själv börjar jag få lite abstinens efter de högre hastigheterna, men det blir till att ge sig till tåls lite till.





I fredags fick jag en paketavi med posten och eftersom jag trodde att det var min bok som kommit så plockade jag med mig en kasse och tog cyklen till Posten. Blev lite smått förvånad när det istället fiskades fram ett stort paket, som jag i och för sig också väntade på men trodde det skulle dröja en vecka till. Kände att det blev lite för mycket att cykla med två 60x80 + två 30x40-canvastavlor under armen (för att inte tala om att det var svårt att få ner det i kassen   ), så jag ringde efter mamma så fick hon hämta. Igår fick jag lite assistans av mamma och pappa att hänga upp mina två tavlor (de små) och en ny lampa som jag köpt till hallen. Blev jättebra! Som tack för hjälpen fick de middag på kvällen, sen tittade vi på Änglar och Demoner som jag köpt på dvd för 9 kr. Den var faktiskt riktigt bra (jag har så klart läst boken också, och filmen följde hyfsat handlingen) och väl värd sitt pris.   

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards