Ingelas hörna

Alla inlägg under december 2009

Av Ingela - 29 december 2009 19:24


Idag har jag och min chef varit på.. tja, studiebesök. Vi har ett stort (!) projekt på gång. Mer kan jag inte säga just nu, men om/när det går i lås så lovar jag att berätta. Under tiden får ni hålla tummarna!


Igår var Elin ute hos Lidos och idag var det min tur. Det blev minusgrader igår och det var lite småhårt i marken, men vi travade oss runt paintballrundan ändå och skrittade bara där det var ojämnt och de sträckor som vi brukar skritta på. Red med sidepull och Lidos ångade på som bara den i traven. Galoppen fick ett försök också, men det gick inte så bra så vi lade ner det. Mitt ute i skogen hade någon parkerat en sån där liten kärra som man kan dra småbarn på. Lidos fick en näradödenupplevelse men vågade ta sig förbi så småningom. Bara att vänta ut honom. När han börjar titta på annat håll så kan man mana på honom lite, men inte för mycket för då lägger han i backen istället. Tvingad är något han absolut inte vill bli. Men han är söt ändå. :)


Vill ha tillbaka snön...

Av Ingela - 27 december 2009 17:27


Så var julen över för den här gången och imorgon är det jobbdags igen. Det regnar och är blött och tråkigt ute, men snön låg i alla fall kvar till julafton. Jag kommer inte ens ihåg när det var vitt på marken på julafton senast.


julafton ja, den spenderade vi här i Lödde. Började med fika och Kalle Anka hos mig och fortsatte sen hem till mamma och pappa för julmiddag och avslutade med att bli lite nostalgiska och titta på gamla videofilmer från förr.


På juldagen var det mer fart, då kom systrarna och deras familjer hem och vi delade ut alla julklappar och stojade i allmänhet. Lucas och Sanna tyckte Thomas var jätterolig och hängde efter honom mest hela tiden. Till och med Lowa var hellre hos Thomas än hos mig. Eller i alla fall hos Thomas och Frida.


Det blev mycket stoj och stim och det var skönt med en sovemorgon dagen efter.


Thomas - en levande karusell

Tur att man har en stark morbror!


Lidos fick en julritt i snön på julafton, men på juldagen regnade det och blåste ordentligt så då fick han vila. Jag vägrar rida i julutrustning (röda benlindor och rödflätat träns) när det regnar! Inte mycket till julstämning då ju... Idag har pållen blivit friserad igen. Han var måttligt road av att bli klippt och är kittlig och irriterad i pälsen redan. Så nu har han börjat få en protein- och b-vitaminkur som brukar få honom på bra humör när han fäller/sätter ny päls. Kan det vara klippningen som spökar..? Han fäller inte än, men den klippta pälsen växer och kräver väl sitt, antar jag. Hoppas han blir gladare nu i alla fall. Klippningen blev lite sådär eftersom jag absolut inte fick klippa ordentligt bak på magen och låren. Men men, han fäller ändå snart så.. ^^


Av Ingela - 23 december 2009 21:19


Visste ni att "lillejulafton" inte är ett vedertaget begrepp i hela landet för den 23 december? Det hade jag faktiskt ingen aning om. Lillejulafton-julafton-juldagen-annandagen, det trodde jag var ett faktum. Så jag blev helt paff när någon på forumet på bukefalos.com undrade vad lillejulafton var för nåt. Visade sig (google is your friend) att det är en skånsk tradition som började i slutet på 1700-talet. Alldid lär man sig nåt nytt.


Pratade med Anne igår om Lidos framben, men hon kunde verkligen inte se vad det kunde bero på. Det enda hon kunde tänka sig var graffenbandet (då borde han ömma när man trycker där) eller kotledsinflammation (då borde han vara halt), men inget av det stämmer ju in. Så jag skulle rida på som vanligt och bara uppmärksam på om han börjar ömma eller markera på benet. Gaah.. frustrerande att inte veta vad det beror på... Benet är ju knappast svullet för skojs skull.


Eftersom jag litar på Anne så fick Lidos springa lite i snön idag. Med Katja på en kälke bakom. Fy fasen vad roligt det var. Det är första gången jag tolkar och jag har ingen aning om Lidos har varit med om det tidigare heller. Så vi tog det lugnt i början och skrittade ett varv i sommarhagen (säkrast att befinna sig inom inhägnat område). Lidos drog som han aldrig hade gjort nåt annat, men tyckte det kändes lite konstigt med linorna som tryckte på sidorna i början. Men efter ett tag så travade han glatt i snön. Höll ett lugnt tempo i svängarna och på kortsidorna och lät honom släppa loss på långsidorna. Ja jäklar i min lilla låda vad han sprang. Ett tag trodde jag att vi skulle skicka Katja på kälken rätt in i baggens skjul... Wolfgang filmade och tog kort, men missade när Katja ramlade av. Vi avslutade med att hämta Katjas lillasyster Johanna och så fick de åka båda två på kälken. Det blev klart tyngre och Lidos orkade inte få upp samma fart då. Svettig blev han i alla fall, så vi skrittade ut en liten runda i skogen efteråt. Katja skulle maila bilder och film till mig sen, så jag kanske lägger ut nåt av det här då.


Resten av dagen har gått åt till diverse julförberedelser. Vi ska vara hos mamma och pappa och jag har hjälpt till med städning, pyntning och diverse annat. Nu ska jag fixa i ordning ett par apelsiner med nejlikor till mig själv, sen får allt vara klart helt enkelt.


God jul på er allihopa!

Av Ingela - 21 december 2009 16:19


Äntligen snösulor!! Pontus lyckades klämma in oss i sitt schema, och även om han tyckte att jag var gnällig (han hade minsann mycket mer snö!) så fick jag mina snösulor. Eller fick och fick, de kostade 400 kr. Men han tog inget extra för att komma och slå på dem. Min hovslagare är bäst!


Så idag blev det en efterlängtad tur i skogen. Lidos blev lite chockad över att världen var vit även utanför hagen och blev nervös för en del som stack upp ur snön. Som grenar, gräs osv... Men det blev en härlig runda och en hel del trav. Finns inget bättre än packad snö på grusvägar eller lös pulversnö på en äng. Och broddar och snösulor är oslagbart om man vill slippa tänka på att hästen kan halka överallt och slippa hoppa av och peta bort styltor varannan meter.


Lidos har varit sådär mittemellantjock i sitt ben hela veckan nu när han har vilat (jag har inte ridit sen i tisdags). Vete tusan vad jag ska göra med det... Hoppas nästan på att det är jättetjockt imorgon och att jag hinner bort till Anne innan hon stänger. Är det inte det så får jag avvakta till efter helgerna och hoppas på att det är bättre sen. Vet inte vilket som verkar roligast...

Av Ingela - 20 december 2009 18:58


Inatt har det snöat ännu mer! :) Började dagen med att städa och fixa lite hemma och vid halv ett körde jag till stallet. Fick sopa bort en decimeter snö från bilen först, men det flög lätt av. Hjälpte stallägarna att ta lite julkort på hela deras familj, inklusive häst och hund och sen tog Katja lite kort på mig och Lidos. Vid det laget vräkte det ner snö igen och Lidos, som inte tycker om att posera för kameran i vanliga fall, tyckte det var jättehemskt att behöva stå ute i snön och stå STILL. Tur man har digitalkamera, Katja fotade nästan oavbrutet och fick nog en 100 bilder. Sen fick jag rensa när jag kom hem.


Mamma och pappa har fått ordning lite i huset nu. Pappa och Thomas lade golvet i sovrummet igår och sen fick de flytta tillbaka sängarna och möblera om i allmänhet. Lite oordning kvar, men betydligt bättre i alla fall. Och det kommer bli jättebra när det är klart.


Hoppas Pontus kan fixa snösulor imorgon och hoppas att snön ligger kvar till onsdag. I så fall ska Katja och jag testa tolka efter Lidos. Det känns som ett spännande projekt. ^^


Tomtenissarna

Av Ingela - 19 december 2009 17:43


Och fortfarande ligger snön vit. Hoppas verkligen att den ligger kvar till julafton nu, men de hotade med varmare väder i början på nästa vecka, så det är väl inte lönt att hoppas för mycket...


Lidos har fått fortsatt vila, det är hopplöst att ge sig ut utan snösulor. Jag tog tillfället i akt att försöka få till lite julbilder istället, gäller ju att passa på när det är snö. Vi gick ner till skogen och tillbaka och sen hade Lidos decimeterhöga snöstyltor. Inte var han så pigg på att bli fotograferad heller, men nån av bilderna blev rätt bra i alla fall.


Bortsett från det lilla irritationsmomentet som heter "snösulor" så har jag njutit för fullt av det härliga vädret. Mamma och jag har börjat julpynta hemma i huset, vilket gick lite sådär eftersom brorsan och pappa lägger golv i sovrummet och alla möbler står huller om buller i resten av huset. Hemma i min lägenhet är det pyntat klart, fast jag har inte lika mycket pynt som mamma.


Var med mamma och handlade på Maxi idag och såg typ världens sötaste julbockar utanför. Där stod en kille och sålde bockar som var gjorda av granris och med röda snusnäsdukar om halsarna. Jättesöta var de. Synd bara att de lär torka och bara går att använda under en jul.


God jul på er!

Julhästen

Av Ingela - 17 december 2009 16:11


Idag är det en riktigt härlig dag! Minusgrader, en decimeter snö överallt och till och med lite sol emellanåt. Hade bara ett projekt att ta hand om på jobbet idag och behövde inte köra till kontoret alls. Skönt, för vägarna var inte helt roliga. Men det gör inte så mycket, det här vädret är underbart!


Det enda som stör, och inte så lite heller, är att Lidos inte har några snösulor... VARFÖR har han inte några snösulor?! Helt jäkla omöjligt att rida, det blev jättehöga styltor direkt, så Lidos fick helt enkelt vila. Pontus hinner inte fixa några sulor innan måndag, och OM snön ligger kvar tills dess så har jag gått miste om fyra dagars (nåja, egentligen tre, eftersom fredagen är Elins) ridning i världens bästa väder. F*n...


Men bortsett från snösuleproblemen så är det här vädret bäst! Radion säger att det kan komma mer snö ikväll och imorgon. Hoppas!!


I vårt vackra vita vinterland!

Av Ingela - 13 december 2009 17:32


Helgen inleddes med en jakt på loppfrön till pållen. Han knaprar i sig alldeles för mycket grus när han rotar fram gräsrötter, troligen därför han hade magknip häromveckan. Loppfröna bildar en geléaktig klegga och kapslar in gruskornen i hästens mage, så gruset kan passera utan att ställa till nån skada. Så jag började med en tur till Flädie. Men hittade inga loppfrön där och de som jobbade där hade fullt upp med alla kunder (det var en hel del), så jag fortsatte till Borgeby och köpte en säck "direkt från källan".


På eftermiddagen var mamma och jag en sväng på Center Syd och inhandlade lite julklappar. Jag är färdig med alla mina nu! Hann hem lagom tills vi skulle iväg igen. Det var tvåårskalas i Eslöv på kvällen. Sanna var helt uppskruvad och busade med allt och alla. Cicci bjöd på god mat och alla var mätta och belåtna när det var dags att köra hem igen.


Imorse var det kallt ute! Mamma och jag gick på julgransjakt och vi hittade granar både till mig och till mamma och pappa. Har dock inte klätt den än, nån måtta får det vara. Blir förmodligen till nästa helg, eller möjligvis nån kväll i veckan nu. Jag saknar fortfarande julgransbelysning, så det måste jag fixa först.


Ut till Lidos på eftermiddagen. Det var lika kallt där. Pållen fick vintertäcke på sig efter ridturen (som gick i skritt på hårt underlag). Enligt tidningen så ska vädret hålla sig kallt hela veckan, så jag tyckte att det var läge för vintertäcke. Men han var faktiskt inte så kall under regntäcket som jag trodde att han skulle vara. Vinterpälsen var kall på ytan, men om man kände på den klippta pälsen så var den varm. Vilket borde betyda att vinterpälsen isolerar rätt bra och värmen ligger kvar inne vid huden. Vi får väl se, blir han för varm i vintertäcket så är det bara att byta tillbaka igen.


Nu blir det snart mat hos mamma och pappa. Thomas och Frida är också här. Kul med lite sällskap till middagen. :)


Mamma har bakat årets första lussekatter idag (och jag fick en hel påse :D ). Blir förmodligen bara en omgång till, saffranet är ju jättedyrt i år! Synd, för det är så himla gott.


Lussekatter!

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards