Ingelas hörna

Alla inlägg under januari 2013

Av Ingela - 31 januari 2013 20:52


Idag har det blåst ordentligt. Så mycket så att råsponten (taket alltså), som höll på att läggas på bygget våningen ovanför vårt kontor, blåste ner. Helt plötsligt kom 6-7 st tremeters brädor tumlande ner från taket, studsade på byggnadsställningen på huset intill och for istället över till vår fasad med stora fönster. Personerna som har sina skrivbord vid fönstrena reagerade snabbt och mer eller mindre kastade sig in i rummet när brädorna kom flygande. Rena turen att det inte var något fönster som gick sönder...  En parkerad bil på gatan fick dock lite bucklor i sitt tak när brädorna landade med ett brak - en otrevlig överraskning när man kommer tillbaka och ska hämta sin parkerade bil...


Som tur var så hade vinden mojnat en hel del till kvällen. Pappa och jag fixade iordning transport och häst och körde bort till veterinären för att kolla ögat. Kunde gå direkt in i undersökningsrummet och Lidos stod som ett ljus när Anne färgade, sköljde och lös i ögat. Pupillen var fortfarande stor ( 9 dagar efter atropindropparna..!) men såret hade läkt jättefint och syntes inte alls. Tack, det var bra, sa vi och packade in hästen i transporten och körde hem igen. Från det att vi körde ut från gårdsplanen till att vi var tillbaka i stallet igen så hade det gått 25 minuter. Lagom långt veterinärbesök! 


    

Dags att ut och springa igen?


Av Ingela - 27 januari 2013 21:37


Åååå, vad jag stör mig på att Pixbox lade ner sin fotosida..! Det finns ju ingen lika bra kvar att välja på... Funderar just nu på att fixa en gratis hemsida och ladda upp mina bilder på istället, men det finns ju storleksbegränsningar på sådana också. Provade göra en sida på ingelas.webs.com, men har visst redan fyllt 1/5 av uppladdningsutrymmet.  Så suck, jag får väl se om jag kan hitta nåt annat bra alternativ till bildvisning (och nej, jag vägrar facebook...).


Annars då? Tja, Marie och jag bestämde oss för att dra till Rügen i Tyskland till våren. Kände att det kunde vara kul med något annat än storstad den här gången och Rügen ska vara fint och ha en del att titta på. Hoppas det var rätt tänkt, men det lär ju visa sig. 


Lidos får vila så länge hans öga är under behandling. Det ser mycket bätte ut ingen svullnad kvar och han tittar med det som vanligt. Man kan dock se att såret på hornhinnan inte är helt läkt, och eftersom jag inte vet hur mycket det stör hans syn så tycker jag inte det känns så schysst att trava rundor i skogen med honom. Återbesök hos veterinären på torsdag.


Själv har jag inga sådana ursäkter att ta till så det var bara att dra på sig joggingskorna och ut och springa i blötsnön som kommit i förmiddags. 6 km blev det och jag känner mig ganska duktig.  


Nu - sova. Har möte direkt kl 8 imorgon...


Av Ingela - 24 januari 2013 20:22


Lidos öga ser mycket bättre ut idag! Pupillen är stor, ögat mindre svullet och hästen ser mycket piggare och gladare ut. Idag stod alla tre hästarna vid grinden när det var dags för insläpp - precis som vanligt. Skönt! Har fått hjälp både av pappa och stallägaren för att hinna medicinera hästen tre gånger om dagen. Stallägaren var snäll och ryckte in på morgonen, pappa strax efter lunch och så fixar jag kvällen själv. Pratade med veterinären idag och hon tyckte det lät som att det gick på rätt håll, så vi behöver inte sätta in metacam som vi funderade över i tisdags. Nu hoppas vi det fortsätter gå vägen och att det är helt bra till återbesöket nästa vecka.


Igår var det årspremiär för Tonoptimisterna. Kändes väldigt kul att sätta igång att sjunga igen! Verkar bli många fina sånger med roliga arrangemang den här gången och där var en del nytillkomna i kören också. Det här blir nog en bra termin!   

 

Av Ingela - 23 januari 2013 06:32


Yrvaken pålle. :) Pupillen fin, ögat i övrigt såg ut som igår, svullet och inte mycket öppet. Hoppas det ger sig snart.



Av Ingela - 22 januari 2013 21:51


Det man allra helst velat ha i detta läget är såklart närmre till stallet... ;) Puppillen stor nu i alla fall, så nu kan jag sova lugnt. :)

Av Ingela - 22 januari 2013 20:41


Visste väl att det var nåt som inte stod rätt till med Lidos! Fick ett sms av stallägaren idag om att Lidos var svullen runt ena ögat, så det var bara att ringa veterinären, flexa ut några timmar tidigare från jobb och packa in hästen i hästtransporten. Och det är vid såna här lägen som man förbannar att man åker buss och inte kör bil till jobbet... Men hem kom jag i alla fall och vi hann till veterinären innan kliniken stängde för dagen. Lidos gick snällt in i transporten, både dit och hem - duktig pålle! Ögat då? Anne färgade det med grön vätska och såg ett stort sår på hornhinnan, mitt på. Eftersom pupillen var ordentligt ihpoadragen så blev det pupillvidgande ögondroppar med hem samt en tub med antiinflammatorisk ögonsalva. Ögondropparna ska ges en gång i timmen tills jag ser att pupillen börjat återgå till normal storlek. Salvan 2 helst 3 gånger om dagen. Har lyckats ge kl 16, 17, 18, 19 och 20, och hoppas att 21 blir sista för ikväll. Sen blir det till att gå upp tidigt imorgon för att ge en omgång innan jobb. Men vad gör man inte för sina djur.


   

Grönt sår syns tydligt. Kladdet är ögonsalva

 


På tal om något helt annat så kan jag tala om att blodapelsin är fantastiskt gott! Blanda med banan till en fruktsallad - mums!!   


Av Ingela - 20 januari 2013 19:49


Är det inte det ena så är det det andra. Lidos är bra på att få en att oroa sig i alla fall. Nu har han börjat stå ute i hagen en bit ifrån de andra (som står på rad vid grinden som vanligt) när det är dags för insläpp. Han har alltid annars varit väldigt noga med att hålla sin plats och gud nåde den som är lägre än honom i rang och råkar komma närmare grinden än Lidos tycker går an. De senaste dagarna har Dondon stått bakom Fallon i väntan på insläpp och Lidos har stått en bit bort vid skjulet istället. Känns inte helt bra tycker jag... Men han ser ut att må bra i övrigt, ingen feber, äter som han ska, inte halt, varm eller svullen nånstans och ömmar inte i ryggen heller. Så vad tusan menar han med att ändra sina gamla inrotade vanor egentligen...   Han har varit pigg vid körningen som vanligt och bestämmer själv när han vill börja trava. Idag tog vi en liten ridtur och det var inte riktigt samma framåtbjudning på pållen då. Kan ju ha berott på underlaget förstås, vi red såklart in i skogen och det var rätt knaggligt på stigarna där. Han tände till lite på hemvägen över ängen med terränghinder i alla fall, och öronen var riktade framåt hela tiden. Imorgon blir det en körtur i alla fall, så får vi se hur det går. 


 

Skrutthästen

 


Annars har det varit en lugn helg. Frös som fasen efter fredagens körtur med hästen och gosade ner mig i soffan med en tjock filt och en mugg varm choklad. Sen somnar man ju.  Lördagen blev träning som vanligt och Lidos fick vila. Sen blev det Mikaela-kväll med te och en massa pladder.   


Var med brorsan på Center Syd idag och spanade på mobiltelefoner. Chefen sa att jag fick välja vilken modell jag ville ha som jobb-mobil, i prisklass runt iPhone. Vilket är något högre än jag rör mig när jag måste betala själv. Så det blev dagens I-landsproblem nu. Android, iOS eller Windows 8 - finns mycket att välja på!


Av Ingela - 15 januari 2013 20:52


Yay! Mer snö! Inte några extrema mängder, bara runt 4 cm, men ändå. Givetvis var jag tvungen att ge mig ut med Lidos ikväll när vädret var så härligt - klart, kallt, snöigt och vindstilla. Broddade djuret och pälsade på både honom, mig själv och pappa innan vi gav oss ut. Det var -8 grader när vi körde hemifrån och fartvinden bet ordentligt i kinderna även om vi inte körde så fort. Men frös gjorde ingen av oss (förutom mina tår, som var lite lätt bortdomnade). När vi kom tillbaka till stallet så hade Lidos frost i pälsen lite varstans, inte bara i "skägget" utan ända upp på halsen. Han såg inte särskilt beymrad ut utan hade säkert gärna sprungit mer. Men själv tyckte jag det kändes som en lagom runda. När jag kom hem sen så var det -13 grader. Gott med varm choklad och varm dusch då!


 

Frostigt djur

 

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards