Ingelas hörna

Alla inlägg under september 2010

Av Ingela - 29 september 2010 22:28


Har just sett Stefan Holm saxa sig över 1,80. Något imponerande! (Inte minst för att man själv bara lyckades kravla sig över 50 cm i skolan, typ. ^^)

Av Ingela - 28 september 2010 20:14


I fredags var det +18 grader och jag hade linne på mig på min och Lidos promenad. Idag var det +9 grader och jag frös trots collegetröja, regnjacka och vantar... I och för sig blir man inte direkt varm av att bara skritta en runda, men ändå. Svinkallt! Liods har sitt fodrade regntäcke på, han verkar inte missnöjd direkt. Skrittade en längre runda idag, ca 45 minuter, och han kändes pigg och glad hela tiden. Tror jag kan öka upp till en timme utan problem.


Idag var jag hos tandläkaren förresten. Fick en bokad tid i november men ringde igår och ändrade den. Hade inte riktigt räknat med att få en ny tid så snabbt, men vad fasen, lika bra att få det överstökat. Bara det att det inte blev riktigt överstökat... Var hos tandhygienisten och hon hittade en lagning som fått en bit avslagen eller nåt (inget som jag varken sett eller känt själv) och ville höra med tandläkaren om de skulle byta ut lagningen eller låta den vara. Tandläkaren var dock upptagen just då så jag fick gå hem med orden "antingen kallar vi dig snart för att byta lagningen, eller så kallar vi dig till en undersökning om 18 månader." Jippie, vilket lugnande svar. Men det är väl bara att hålla tummarna, vänta och hoppas på att det INTE dyker upp nån post från tandläkaren förrän om 18 månader...

Av Ingela - 26 september 2010 18:14


Den här helgen har jag varit väldigt effektiv. (Om jag får säga det själv, i alla fall.) Började med att ge bilen en välbehövlig tvätt i fredags efter jobb och stall, sen på lördagen blev det träning, motion åt hästen och sen tog Marie och jag lite tid till att träna våra körsånger. Veckohandeln på Ica fick jag också avklarat, eftersom vi behövde nåt att äta efter det ansträngande sjungandet. Söndagen blev därför nästan helt fri från nödvändiga göromål och jag åkte till Ikea tillsammans med mamma och pappa istället. Men först ett stopp på Hööks, vilket resulterade i två helt underbart mjuka fleecetröjor. På Ikea var det i och för sig inte jag som handlade mest, även om jag bidrog till de andras inköp också (^^), men det blev en hylla med tillhörande lådor i alla fall.


Lidos har fått skritta med ryttare i två dagar nu och verkar inte tycka det är särskilt ansträngande. Har hållt rundorna lite kortare till att börja med (30-35 minuter) så får vi öka efter hand. Idag var han pigg och traskade på i rask takt i alla fall.


Underskattad utsikt!

Världens bästa utsikt?

Av Ingela - 22 september 2010 19:22


"Hästar är faktiskt djur och inte åsnor..."


Haha, hur tänkte människan nu?   



Lidos lite medtagen efter behandlingen igår och idag. Inte så han verkar må direkt dåligt, han har ingen feber och har inte reagerat på kortisonet, men orkar inte gå så långt eller fort. Sen har han i och för sig inte det riktigt så lugnt i hagen längre, eftersom han går tillsammans med Fallon nu. Fallon är lite jobbig och väldigt "på" när jag släpper ut Lidos efter promenaderna. Verkar mest traska runt i skritt, men idag var Lidos tvungen att trava lite för att komma undan. Jäkla häst...


På promenad

Av Ingela - 20 september 2010 20:52


Då var det dags att packa in hästen i transporten igen (gick in på andra försöket) och köra till veterinären för uppföljning på hältbehandlingen. Fick vänta ett bra tag innan det blev vår tur, men Lidos stod och sov i boxen och verkade inte direkt bekymrad. När det väl blev vår tur så kvicknade han till och klarade springa tre vändor i löpargången utan att lägga koblajje-högar nån annan stans än i vänteboxen. Måste vara rekord!    VId böjprov reagerade han på båda bak fortfarande, om än inte lika kraftigt som förra gången. Vid longering såg han mycket bättre ut. Men eftersom han inte var helt bra så fick han ytterligare kortisonsprutor i knälederna, han fick nästan bremsas bara för att de skulle kunna tvätta innan de stack. Han var inte alls nöjd med att det rann vätska och kittlade honom på bakbenen. Blev bremsad när sprutorna skulle ges, och precis när de lossade på bremsen så kom veterinären på att han skulle få ett par sprutor till, med någon form av "smörjmedel" för ligamenten runt knälederna. Så det var bara att försöka trixa dit bremsen igen. (Gick inte lika lätt den andra gången, då visste han vad som var på gång och slog rundor med huvudet för att slippa.) Med bremsen på plats var det en lätt sak att ge sprutorna. Efteråt ville tjejen som höll bremsen belöna Lidos med lite pellets, men då var han jättemisstänksam mot hennes händer över huvud taget och det tog ett tag innan han vågade smyga fram mulen och äta det hon bjöd på. :p Efter det var det bara att packa in hästen igen och sen ställa in honom i boxen. Hämtade in Fallon också, han får stå med som sällskap och så får de gå ut imorgon bitti. De kunde gå i samma hage nu, bara vi ser så att de inte springer för mycket. De dagliga skrittrundorna kunde jag börja utöka så jag kommer upp i 60 minuter om dagen. Och så återbesök om tre veckor igen.


Ska det bli en hel följtetong det här, eller vågar man hoppas på att han är helt bra då..?



Av Ingela - 17 september 2010 19:07


...att vara Lidos idag. Blåsigt och räligt väder och monster som försökte äta upp honom överallt - och så en matte på ryggen som inte lät honom springa! Själv fick jag en intressant ridtur på en häst som taktade och tuggade fradga nästan hela tiden under de 30 minuter vi var ute. När vi var nästan hemma så var det nåt konstigt djur som skrek i buskarna och hästen höll på att hoppa ur skinnet. Bokstavligt talat. Hoppas SÅ att han är ok på återbesöket på måndag så vi åtminstone kan börja skritta lite längre rundor. En sån här dag hade han behövt göra av med lite energi... :p


Höstrusket verkar vara här i alla fall, det blåser halv storm, ösregnar emellanåt och är runt +11-12 grader. Lidos fick på sig det fodrade regntäcket idag, han har snörvlat lite de senaste dagarna och det ofodrade räcker nog inte riktigt till för att värma honom på nätterna. SKa bli intressant att se hur länge vi kan ha dem ute dygnet runt. Förra året gick de ute till 1 november, året innan till 5 oktober. Helt beroende på vädret...

Av Ingela - 12 september 2010 17:33


Händelserik helg den här gången. Inledde med huvudvärk och halsont, men vet inte om det berodde på sången eller nåt, för det blev inget av det. Och vi sjöng faktiskt väldigt mycket. ;-)


Men men, lördagen började med 3-årskalas i Getinge. Lucas fick massor av paketer och han och Lowa var på topphumör. Netta och Stefan bjöd på varma mackor - mums! En rundvandring i huset var såklart given, där händer så mycket under tiden som man inte är där. Det är verkligen stor skillnad mot när de köpte huset!


Idag har jag, efter allmän städ-tvätt-handla-förmiddag träffat en bekantning från nätet. Den välkända Fjädern från bukefalos.com. Hon har bott här nere i Skåne i ett helt år, men vi har inte hunnit ses innan. Ett tag bodde hon till och med bara ett stenkast från mig, men numera håller hon till i Lomma. Hur som helst, jättekul att träffa henne och hon fick hänga med ut och hälsa på Lidos också. Nästa gång blir det jag som följer med henne till hennes häst och hälsar på.


Lidos har promenerat lugnt i helgen. Har stått med täcke på, för det har duggregnat med jämna mellanrum. Idag tyckte jag dock det var för varmt och kvavt så jag släppte ut honom utan täcke. Och vad händer på hemvägen? Jo, det börjar regna... Typiskt. Men det är väl bara att köra ut och lägga på täcke igen om det inte slutar snart.


Magen på väg bort. :)

Så här fin kan man vara om man hittar nåt spännande att titta på när matte springer runt med kameran.

Av Ingela - 9 september 2010 21:46


Haha, vet ni vad jag har gjort idag? Jag har börjat sjunga i en kör. :D Skyller helt och hållet på Marie, för det var hon som ville börja först och drog mig med sig. Så nu är vi igång båda två tillsammans med ett blandat gäng i "Vi som inte kan sjunga"-kören i Lund. Det var riktigt roligt faktiskt och vi lyckades sjunga kanon i tre stämmor redan första gången. Hur det lät kan jag inte säga så mycket om. Tricket med att inte tappa bort sig är så klart att ta i så mycket man kan för att inte överröstas av de andra. Fick lite läxa med att tänka på andningen. Vilket är lättare sagt än gjort. Gör man en övning så funkar det bra, men så fort man ger sig på att sjunga en vanlig låt igen så blir det pannkaka av det. Men men, det är väl bara att öva antar jag!


Lidos var allmänt knäpp i blåsten idag. Inte hela rundan, tack och lov, men på hemvägen fick han för sig att det var nåt farligt i de prasslande buskarna där vi skulle gå förbi. Han flippade ut totalt och vågade inte vända ryggen till över huvud taget. Vilket gjorde det lite knepigt att fortsätta gå hemåt eftersom han stod med baken före. Backa och dansa i sidled kunde han däremot... Hur bra det var för knäna vet jag inte, men hem kom vi i alla fall. Han fick faktiskt täcke på sig i hagen sen, han har snorat en del nu när det började blåsa. Får köra inom imorgon innan jobb och ta av täcket ifall det skulle vara fint väder. Det känns väldigt onödigt med täcke om det är soligt på dagen. :p

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards