Ingelas hörna

Alla inlägg under januari 2012

Av Ingela - 31 januari 2012 21:54


Fortfarande härligt kallt väder och solsken om dagarna. Var ute på en timmes promenad tillsammans med Mickis i söndagskväll och joggade en runda igår (3 km på 24 minuter) och känner mig riktigt duktig. Bara försöka hålla i detta nu då!


imorgon är det terminsstart för sångtimmarna med Tonptimisterna. Yay!  

Av Ingela - 29 januari 2012 19:35


Efter ännu en kamp med Lidos broddar så lät jag han behålla frambroddarna på efter körturen idag. Bakbroddarna är inga som helst problem att skruva i och ur, men det vete tusan varför fram kärvar. Gängtappen går alldeles utmärkt att skruva i och fjolårets broddar också. Och årets broddar går bra i bakskorna. Skumt...  


Idag var det betydigt blåsigare än igår, men Lidos lyckades ändå bli svettig under körturen, och då fick han ändå gå utan täcke idag. Vi körde slalom bland buskar och hinder på ängen och var till och med uppe en vända på den nygjorda banken med sluttningar på två sidor. Lidos tvekade lite först, det fanns en väldigt monster-lik kon på en pinne uppe på banken, men efter några sekunders betänketid så gick det bra att gå förbi den. Tror han tyckte det var lika kul som jag och pappa (som var med) att köra runt i olika krumelurer på ängen. Kul att se hur pass vändbar han ändå är, trots en vagn bakom.  


Blev kvällsmat hos mamma och pappa på kvällen. Efter ett tag undrade vi var katten tagit vägen och letade på alla de vanliga ställena. Typiskt katten att ligga på ett ovanligt ställe då såklart. Det kanske blir nya favoritplatsen, att sova hos ormen:


Kattens nya goskompis



Av Ingela - 28 januari 2012 22:23


Äntligen! Efter mycket (!) brottande med att få broddarna på plats så kunde pappa och jag köra en runda med Lidos. Klädde på honom ett täcke för säkerhets skull, det var ett par minusgrader och blåste rätt kallt. Men jag hade inte behövt oroa mig. Pållen hade energi för sju och låg på som attan för att få springa mer eller fortare. Han var svettig långt fram på mulen och neråt benen när vi kom tillbaka till stallet. Gick över förväntan att köra i alla fall. Snön fastnade inte så mycket som jag befarade och det gick bättre att trava över hal is än att skritta. Så det blir en körtur imorgon också. Invigde även mina termobyxor och höll mig varm hela turen. Najs.      

Av Ingela - 27 januari 2012 21:40


Nix, ingen synvilla. Två inlägg från mig - på samma dag!


Jag var bara tvungen att skryta lite, för jag är väldigt nöjd med mig själv just nu.   Kom ju hem från jobbet som vanligt och körde till stallet som vanligt. Vill fortfarande inte prova Lidos broddar när det är mörkt ute, så det var bara stallet som skulle fixas och sen släppte jag in hästarna och pysslade om pållen lite. När sen jag själv fått i mig kvällsmat, disken var undanstökad och en kväll i soffan väntade, så tog jag mig i kragen och gick ut en sväng istället. Traskade i rask takt i 10 minuter innan jag gick över till att jogga. Och sen tog jag mig runt på vägar och gångbanor i 20 minuter (!) innan jag var tvungen att sluta och gå istället. Blev inte så långt, bara 2,5 km enligt eniros mätfunktion på kartan, men ändå! Med tanke på hur länge sen det är sen jag sprang så är jag jättenöjd.    Fatta hur försoffad man blir av att köra hästen istället för att rida...


Nix, nu väntar duschen och sen lite kvällsfika. Det tycker jag att jag har förtjänat.   

Av Ingela - 27 januari 2012 16:51

Första inlägget från mobilen på väg hem från en veckas jobb. Fortsatt kallt och Lidos har vilat hela veckan. Kändes inte så motiverat att brodda och dona när det ändåbara blir en kort promenad i mörker och det är lätt att missa när snöstyltorna blivit stora och måste tas bort. Men imorgon blir det en tur! Är imponerad av värmeslingorna til hagen, vattnet har inte frusit hittills.Till sist måste jag säga att det inte är konstigt att saltet i Malmö har tagit slut de senaste vintrarna. De saltar ju överallt och för minsta lilla. Till och med grusgången bredvid kanalen hade de gett sig på idag...

Av Ingela - 24 januari 2012 20:25


Otroligt härligt väder idag! -9 grader i morse, helt vindstilla, strålande solsken på dagen och stjärnklart på kvällen. Underbart! Såklart finns det ett litet "men" också, för visst saknas det liiiite mer snö och så två par snösulor till hästen. För han lyckades banne mig ha styltor trots att det var -5 grader och långt ifrån kramsnö. Tyckte inte det var läge att promenera runt i mörkret med honom när jag inte kan se hur han går, så han får vila tills helgen.


Finn fem fel..?

Saknad utsikt...

Av Ingela - 22 januari 2012 20:33


Det har helt klart sina nackdelar att bo i ett hus med betongväggar. För det första behöver man speciella tavelkrokar när man vill hänga upp nåt på väggen, sen blir det bautastora märken efter krokarna om man vill flytta dem och dessutom har de en tendens att gå sönder när man bankar på dem. Antingen spricker plasten eller så knäcks stiften. Men skam den som ger sig! Det gick åt 9 st krokar till att hänga upp fem tavlor, men nu är de i alla fall på plats och jag kan titta på Eiffeltornet och Golden Gate-bron i mitt vardagsrum. =)


Nya tavlor i vardagsrummet =)


Har snöat mer idag och även om det töat samtidigt, så ligger det kvar tillräckligt med snö för att jag ska sakna snösulor på Lidos... Promenerade runt närmaste skogsdunge idag och stannade 6 gånger för att knacka loss stora styltor. Frågan är bara om det är lönt att terrorisera hovslagaren med att köra ut en extra gång för att fixa snösulor eller om man ska låta Lidos få lite vila så länge. Hur länge kan snön ligga kvar liksom...? Hm... tål att funderas på.


Gangsterhästen har förresten börjat bråka med stallägarna vid utsläpp, utan att jag har någon riktigt bra förklaring på varför. Jag hade inga problem med att släppa ut honom den helgen som jag fodrade. Vilket kan bero på att jag ledde ut honom med grimskaft om halsen istället för grimma, men Lidos är 19 år och ska för sjutton klara både och. Kluddhäst...



Av Ingela - 21 januari 2012 20:19


Jag är glad att jag inte är landslagstränare idag - för vad tusan hände egentligen?? I första halvlek blir det polska försvaret fullständigt krossat av svenskarna, samtidigt som polackerna inte kommer förbi blågult försvar och inte har en suck mot blågul målvakt (kan man annat än älska Palicka?). Det stod smått osannolikt 20-9 i pausen! Sen.. hände nåt. Sverige slarvar bort hur många bollar som helst och ger polackerna x antal kontringsmål medan svenskarna knappt gör några mål alls. Andra halvlek blev precis tvärtom mot första, och matchen slutade 29-29. Hur tusan gck det till? Det ska inte gå att tappa en elvamålsledning på det viset..! Skärpning! Det är definitivt inte bra för nerverna att titta på handboll..! För att ha minsta chans alls till medalj av någon valör så måste Sverige vinna de nästa två matcherna. Hur många tror på det, efter idag..? Jag tror fortfarande att det är mycket rutin som saknas för spelarna, det är väldigt unga spelare och med tanke på hur bra de spelar när allt klaffar så tror jag de kan bli ett riktigt bra lag med lite mer erfarenhet. Synd att det inte är nu, bara...


Innan den här påfrestningen för nerverna, så var jag ute hos Lidos - i snön! Yes, äntligen! Inte för att det blev så mycket av det, det var plusgrader och även om det lade sig så blev det väldigt slabbigt. (Och det som var vitt och mysigt då, har blivit fruset, halt och o-mysigt nu..) Lidos hade sitt fodrade regntäcke på, men frös så han fick komma in i stallet och mumsa lite hö en stund innan jag släppte ut honom med vintertäcket på istället. Han verkade nöjd då i alla fall, och jag tror inte att han har frusit under resten av dagen. Sen ska det visst regna imorgon. Jippie...




Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards