Ingelas hörna

Alla inlägg under juni 2010

Av Ingela - 27 juni 2010 22:18


Ingenting följde vanliga traditioner på årets midsommar. Blev bjuden på 25-årsfest hos Frida, en av 40 gäster. Satt och åt i deras mysiga trädgård i strålande solsken, och på menyn stod: vegetarisk midsommarmat. Alltså inga köttbullar och ingen sill (oj, vad jag inte sörjer). Det var i alla fall jättegott och jättekul att vara där. Lite allsång emellanåt och när solen gick ner och det blev mindre varmt så tände Fridas pappa en eld i sitt fyrfat (eller vad det nu heter) och så trängdes vi runt det istället. Jag fick vara chaufför åt mamma och pappa sen, för självklart fanns det snaps även om inte sillen var med på bordet.


Lördagen började med ett besök av Netta och barnen och sen en tur till Lidos och stallet. Vi fick sällskap av Karin och Fallon idag, roligt att inte rida ensam alltid. På kvällen blev det riktig midsommarmat hos Marie och när även Karro joinat oss så plockades så klart Wii:et fram. Sjukt roligt att spela, oavsett om det är en själv som tävlar just nu eller om man bara tittar på nån annan.


Söndagen bjöd på shoppingrunda i Malmö tillsammans med mamma. Vi var på Hööks (där jag inte fick handlat det jag skulle), Ikea (där jag fick handlat mer än jag skulle), Stof & Stil (där bara mamma handlade) och Biltema (där jag handlade exakt det jag skulle). Sen var det hem och äta lite och sen till stallet. Jag hoppades kunna hinna rida en runda innan vår bonde bestämt sig för om han skulle köra hem höet till oss idag eller imorgon. Det blev idag, så efter ridturen var det bara att slänga ut hästen i hagen, plocka på sig handskarna och klättra upp på loftet. 381 balar blev resultatet och mina ben är helt sönderrivna av hö nu. För så klart kunde man ju inte ha långbyxor på sig i den här värmen. Men hellre sönderriven än sönderkokt. Eller nåt..   

Av Ingela - 24 juni 2010 19:04


Idag har jag kunnat äta av min alldeles egna sallad! Och jag är tydligen inte helt värdelös på att odla heller, för salladen var riktigt god. Om man undvek den tjocka stjälken då, för den var lite besk. :p Men annars smakade den precis som den ska. Och paprikan trivs tydligen också på min balkong, börjar dyka upp knoppar i den nu. Och smultronen blommar och det dyker upp bär lite här och där. Roligt med en grön balkong. :) Nu är det bara den sabla hyllan som ska målas också. Hoppas på att få tid till det i helgen, så blommorna slipper stå på golvet mer.


Igår var det förresten jordgubbspremiär. Å, vad det var gott!

Av Ingela - 22 juni 2010 19:11


...med en härlig massage efter en arbetsdag på kontoret och sen hem till Marie och bli bjuden på middag. Satt ute och slappade på hennes balkong hela kvällen och blev allmänt nostalgiska över datorspel. Haha, jag måste se om vårt gamla Sega fortfarande fungerar.   


Var på Centrum idag för att hämta ut ett paket på posten och passade på att gå inom bibblan eftersom jag såg att Ela jobbade. Alltid roligt att hälsa på i alla fall. Jag hade inte tänkt låna någon bok, eftersom jag har 300 sidor kvar i den jag håller på med (trodde jag i alla fall), men när mitt senaste boktips visade sig vara inne så tyckte jag det var lika bra att låna den direkt ändå. Och när jag kom hem så visade det sig att jag bara hade 100 sidor kvar i den pågående boken, så jag behöver inte vänta så länge med att ta mig an låneboken nu. Författaren har förresten ett väldigt roligt efternamn: Niffenegger.  


Är man stor måste man vara snäll

Katten hittade bästa skuggan att lägga sig i

Av Ingela - 20 juni 2010 20:37


Ja, jisses vilket ståhej det blir "bara för att" kronprinsessan Victoria gifter sig med sin Daniel. Självklart blev det massor av tv under lördagen, fast jag tittade mest på höjdpunkterna som vigseln och kortegen. (Säpo-människorna som fick springa bredvid vagnen såg lite roliga ut.) På kvällen var det tjejmiddag hos Sara i Kävlinge och vi fortsatte titta på bröllopsmiddagen undertiden. Det måste kännas helt overkligt både för Daniel och hans föräldrar att ha hamnat mitt i hela spektaklet med kungligheter. Men Daniel kommer säkert klara sig galant, han började i alla fall bra med sitt första tal som fick en del människor i tv-soffan att leta fram näsduken. Men det var ett helt underbart bröllop och himla kul att det gick att följa händelserna hela dagen.


Idag har mamma och jag varit på shoppingrunda på Center Syd för att försöka hitta något roligt i klädväg som kan passa till Fridas 25-årsfest. Vi lyckades inte så bra, men jag hittade lite andra tröjor som jag köpte istället.


Jag behöver verkligen börja använda min kamera lite mer. Det blir så tomt på bilder här i bloggen annars. Ni får titta på en gammal blomma så länge:


Av Ingela - 13 juni 2010 19:18


Ja, det blev man utsatt för idag. Mikaela släpade med mig på tävlingar i Tågarp, men när vi kom dit visade de sig ha blivit inställda eller nåt så det var bara att vända hem igen. Köpte glass på hemvägen och sen drog vi iväg till stallet och red en runda till sjöarna istället. Det blev mycket fart och Lidos blev lite trött av galopperna. Stod och sov i stallgången efter ridturen. Han behöver öva upp sin galoppkondition! :)


Igår blev det först styrketräning tillsammans med Marie och sen fika tillsammans med Netta, Lucas och Lowa som kommit på besök. På eftermiddagen blev det en tur till Lidos. Det var faktiskt uppehållsväder! Inte helt vanligt nuförtiden... Mamma och pappa bjöd på middag och även efterrätt i form av en rabarberpaj. Det var riktigt gott!


Det bara regnar...

Av Ingela - 10 juni 2010 18:22


När HammerFall har en gratiskonsert för alla Rockklassikerlyssnare ikväll - i Stockholm... *muttrar* Så onödigt att ha den en torsdag, annars hade det varit lätt att åka dit ändå, men med jobb imorgon..? Njaaa... Jag får trösta mig med att följa med Karro till stallet istället. Längesen jag hälsade på Grevis!

Av Ingela - 6 juni 2010 20:37


Idag fyller världens bästa 1:åring år och hon firades så klart av hela släkten som samlats i Gårdstånga. Massor med bus, paket, leksaker och smarriga kakor som syrran bakat. Solen sken och vi var lika mycket ute som inne. Härligt med en stor gräsmatta som man kan springa runt på och så fanns det lite bänkar som de vuxna kunde pusta ut på.


Lidos fick vila idag men han har gått jättebra i värmen ända sen i onsdags, så han dör säkert inte av en vilodag. Igår jobbade vi med galopperna och han gick kanonbra och blev plaskblöt efteråt. Slabbade av honom med vatten och stod sen och tittade på när han slängde sig ner i gräset och gruggade in gräs och sand ordentligt på båda sidorna. Det finns en anledning till att man faktiskt inte tjänar så mycket tid på att ha hästen ute dygnet runt, för den tiden man sparar in på att slippa mocka och fixa stallet går istället åt till att borsta hästen ren, leta efter fästingar och smörja hovarna så de inte torkar ut helt.


Denna helgen har vi lärt oss att balkong med tak är värdelöst om man vill kunna sola. När jag satt på golvet så täckte skuggan från räcket mig från midjan och neråt och skuggan från taket täckte halsen och uppåt. Men där emellan blev jag kanske lite solbränd.   

Av Ingela - 2 juni 2010 20:55


Idag har Lidos och jag varit ute i skogen igen! På hästskrutten kunde man dock tro att han aaaaldrig varit i skogen förut, nästan precis allt var farligt. Det blåste i och för sig en del och det brukar inte direkt lugna ner honom, men för tusan - vita blommor på ängen..? Tja, jo de kanske döljer nåt avgrundshål, vad vet jag...  

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards