Ingelas hörna

Alla inlägg under april 2011

Av Ingela - 17 april 2011 21:54


...sysslade jag och Marie med igår. Vår Skottlandsresa närmar sig med stormsteg! VI är hyfsat överens om vad vi vill titta på i alla fall, men det är ju helt omöjligt att försöka uppskatta hur lång tid allt kommer att ta, så vi har dragit upp några riktlinjer och tar resten som det kommer. Fick lite tips av min nya kollega på jobbet. Han är född i Edinburgh och har skrivit en lista till mig med restauranger, pubar och lite annat. Det tackar vi för. Det här kommer bli jätteskoj!


Lidos har gått utan täcke hela helgen och klarade sig till och med bra i lördagens regn mitt på dagen. Skönt när täcket är av, han får ju bort en del vinterpäls själv när han rullar sig. Resten får jag vackert borsta bort åt honom. Nu fäller han ordentligt i alla fall!


Marie och jag vandrade runt på Center Syd idag och jag fick köpt lite nya tröjor och ett skotskrutigt paraply.   Har även varit förutseende nog att ladda upp med skoskavsplåster och allergitabletter, så nu ska jag nog klara mig!


Jag har även hunnit med att plantera sallad och paprika på balkongen. Och lagat fyra matlådor till jobbet. Plus kvällsmaten som vi åt idag. Så nu är det dags att varva ner lite!

Av Ingela - 16 april 2011 19:24


Lite tunt (tunnare...) med inlägg nuförtiden, men det får ni leva med. :p


Har inte hänt så mycket i veckan, det hinns liksom inte med. Men det var kör i torsdags och Marie och jag har bestämt oss för att anmäla oss till körlägret i augusti. Men det blir en låååång sommar utan kören, det är bara två gånger kvar tills den här terminen är slut.


Fredagkvällen bjöd på en pratstund med Mikaela i alla fall. Som vanligt ingen kort stund, men det gjorde ju inget på en fredagkväll. Tror inte vi löste några världsproblem, men filosoferade över hästar, gårdar, skolnostalgi och satanism. Låter kanske inte helt logiskt, men vem bryr sig.   Tack för sällskapet, Mickis!


Idag har jag pysslat med Netta, som ska gifta sig i sommar. Hon behövde hjälp med inbjudningskorten, så de har vi fixat i ordning idag. Kul att kunna hjälpa till!


På torsdag ska Lidos tillbaka till veterinären. Håll tummarna för honom!



Av Ingela - 10 april 2011 21:07


Och inte så lite heller. Min termometer visade +18 grader i skuggan vid lunchtid. Jag vill inte ha sommar, jag vill ha vår först!


Annars har man mest farit runt idag. Inte många minuter som varit stilla. Men så får man också en del gjort då. Förutom tråkig tvätt och veckohandlande så har jag invigt min balkong idag. Städade undan vinterpressenningen och vissna växter, rensade bland smultronen och hängde upp blomlådan igen. Och givetvis satt jag ute och fikade. (Men shit, vad varmt det var i solen! Min balkong låg helt i lä också.) Efter lunch blev det stallet. Lidos blev borstad ordentligt utomhus och sen fick han på träns med långa tyglar och så promenerade vi iväg. Inte riktigt tömkörning alltså, men nästan. Lidos var pigg och trampade på i rask takt, vilket var lite av tanken med det hela. Om jag går först så lämnar han glatt allt ansvar till mig för att omgivningen är säker. När han får gå före så är han mer vaken och håller lite koll själv. Sen hjälpte det säkert med att vi gick på början till paintballrundan också, det var helt klart länge sen. 


Efter stallet passade jag på att städa hemma innan jag gav mig själv en välförtjänt dusch. Kvällen sen bjöd på middag hos mamma och pappa, matlagning hos mig själv (matlådor till jobbet i veckan) och sen hann jag faktiskt rita lite på en beställning innan Mikaela kom och störde.  


Av Ingela - 9 april 2011 22:31


Efter att ha varit nära att blåsa bort i stormvindarna igår så fick Lidos en promenad med sällskap idag. Vår gamla kompis Caroline kom och hälsade på (och hade till Lidos stora förtjusning massor med morötter med sig). Blev en promenad i solskenet och massor med snack om lite allt möjligt. Blir så när det är länge sen man sågs. 


Morot!

Lidos gillar alla som bjuder på morötter


Jag har förresten överlevt första veckan på nya jobbet. Yay!  

Av Ingela - 6 april 2011 20:57


Det är tur att det är ljust länge om kvällarna för annars hade man ju blivit helt deprimerad när man är van att komma hem tidigare..    Går hemifrån tio i sju och är hemma (från stallet) vid halv åtta-åtta. (Och om Karro nån gång hade behagat läsa min blogg så hade hon garanterat sagt "äh, klenis!", men vad tusan, JAG tycker om lite lugna hemmakvällar ibland.) Det är tur man inte har några husdjur, för de hade man knappt hunnit se. Lidos kommer förmodligen att få vila två dagar i veckan, åtminstone så länge kören fortsätter. Sen får vi se, när de går ute dygnet runt och man slipper stalljobbet så kanske han kan få komma ut en sväng varje dag. Fram till återbesöket är det promenader som gäller,så får vi ta resten efter det.


För er som undrar så kan jag i alla fall säga att jobbet hittills är jättekul. Tiden går fort som attan och jag som bara har jobbat i 4 dagar har redan ritat tre ritningar och har 5 projekt som står på kö. Som Holstein brukade säga på första skoldagen: "vi är redan efter!" Det finns gott om människor att be om hjälp och diskutera med (och fika med), fast det är lite pinsamt när det gäller något som man förmodligen borde kunna... Projekten är av en helt annan dimension än jag är van vid (jag ska göra energiberäkning för ett 8- (!!) våningshus!), men jag antar att man vänjer sig efterhand. Än så länge känns det bra i alla fall!  


Nu är det vår i stallet!

Två av årets söta lamm i stallet

Av Ingela - 3 april 2011 21:20


Första dagen på nya jobbet avklarad! (Och jag överlevde. ) Fick hjälp med att passa hovslagaren på eftermiddagen, jag hade inte räknat med att få nytt jobb då när jag beställde tiden. Och eftersom jag inte behövde köra till stallet så blev det en hel dag utan bil. Härligt! Jobbet ligger en liten bit från Värnhem bara, så det är jättesmidigt att åka buss dit.


I lördags var det strålande sol från lunchtid ungefär och termometern visade +15 i skuggan. Riktigt underbart! Efter en promenad med Lidos åkte jag hem och busade med katten i trädgården. Senare på kvällen blev det film. Jag övertalade Marie att titta på Pirates of the Caribbean (mutade henne med en ananaspaj   ) och - hör och häpna! - hon både överlevde och kan tänka sig att se de andra filmerna också. Har jag en ny kanditat till sällskap till biopremiären av 4:an..? 


Inte riktigt lika fint väder idag, det till och med regnade lite mitt på dagen, men varmt ändå. Pappa och jag tog oss an däckbytet på min bil, men insåg att två av däcken måste bytas snart. Typiskt. Vårstädad blev bilen invändigt också, men tvätten får vänta tills nån dag när det inte regnar.


Fick låna lite betfor av Mikaela för att kunna muta Lidos till att äta sin lusern, men det funkar inte så bra. Betforen äter pållen med god aptit, men han sorterar ut pelletsen. Vete tusan vad han vill egentligen, igår åt han pelletsen ur handen på mig, men idag fnös han bara åt dem. Åt när jag lade dem i en hink istället. Men bara före promenaden. Efter promenaden tittade han inte ens åt spannen. Och i krubban sorterar han ut pelletsen och äter mineraler och betfor. Suck, besvärliga häst!

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards