Ingelas hörna

Alla inlägg under oktober 2011

Av Ingela - 30 oktober 2011 20:36


En helg full med körturer för Lidos del. Igår var det bara han och jag och idag hade vi Ida som sällskap. Lidos är pigg och springer glatt snabbare om man låter honom. Vilket även syns på pälsen när man är tillbaka i stallet och hästen är plaskblöt lite här och var... Får kanske ta och klippa honom lite i alla fall, men hade hoppats på att slippa. Känns lite onödigt om det skulle bli massor med snö och vi inte kan köra, men samtidigt kan ju vädret lika gärna hålla sig så här halva vintern och då skulle han nog tycka det var betydligt skönare att vara klippt lite. Inte så att jag tänker snagga hela hästen direkt, och det växer ju ut rätt snabbt igen. Får låna stallägarens klippmaskin, så det räcker om jag har bestämt om och hur till lördag.   


Igår var jag och mamma på shoppingrunda och jag lyckades göra en del klipp (enligt mig själv). Handlade först en mössa, en träningströja och ett par skor för totalt 500 kr. Sen blev det en jakt på lampa till min hall, vilket inte är det lättaste eftersom alla lampor antingen är tråkiga eller svindyra. Slutade med att jag bestämde mig för en lite rolig lampa som kostade 799 kr. I kassan påstod de dock att den kostade 499 kr... Trevlig överraskning och bara att tacka och ta emot. Oavsett om den var felskyltad (och skulle kosta 499 kr) eller inlagd fel i kassan (och skulle kosta 799 kr) så kändes det ju rätt okej att betala 300 kr mindre än man räknat med.  


Bio med Marie hanns också med igår, vi såg "En dag". Inte riktigt hur jag hade tänkt mig den där "dagen" men en helt okej film. Lite extra roligt att den utspelade sig i Edinburgh emellanåt och när personerna klättrade uppför Arthur's Seat så skrattade vi gott åt grabben som kom på efterkälken och skyllde på att han inte fick ordentligt grepp med sina skor. Det kunde lika gärna varit vi.  


Ny lampa i hallen

Ett riktigt fynd

Av Ingela - 28 oktober 2011 21:01


Hostan håller i, och jag börjar bli mer än måttligt trött på den nu. Lidos fick vila några dagar i början på veckan, men igår fick han springa lite igen. Premiärturen för lampor och reflexer. Cykellampan visade sig lysa rätt så bra faktiskt, och i kombination med pannlampan så vågade vi till och med trava i beckmörkret. Lidos gick fint, men blev lite nervös när vi mötte en annan pannlampa och svävande reflexer på vägen. (Visade sig tillhöra en joggare.) Idag fick han gå ett pass i paddocken som omväxling. Traskade volter och öppnor längs spåret och övade lite halt och ryggning. Avslutade med lite trav lös, med tanken att han skulle springa efter mig, men pållen for iväg i galopp istället. När han sprungit av sig lite så följde han mig fint i både skritt och trav. Duktig pålle! Inatt är sista natten ute för hästarna för den här gången. Lidos box är strödd med fyra spånbalar och både krubba och vattenkopp är skurade. Ska bara införskaffa en saltsten också, så är boxen klar för inflyttning sen. Ska försöka ta mig till Flädie imorgon, de har öppet hus i helgen. Vet aldrig vad man kan hitta för roligt där.  

Av Ingela - 25 oktober 2011 07:44


...i tablettform. Mot rethosta. Fungerar över förväntan! Lyckades sova 5 timmar i sträck i natt, vilket inte har hänt på en hel vecka. Välbehövligt!

Av Ingela - 22 oktober 2011 17:34


Hemma i fredags också. Har fortfarande snor så det räcker till tre förkylningar till och ovanpå det har nu hostan dragit igång också. Yay...


Ignorerade snörvlet så gott det gick och körde en runda med Lidos idag. Hade pappa med som passagerare (som glömde hjälmen hemma!) och för att få lite variation på körningen så siktade vi på sjöarna idag. Det var lite blött och lerigt på första delen av vägen och Lidos fick ta i ordentligt för att dra vagnen förbi. gick en bit längs stora vägen och travade sen hela grusvägen till sjöarna. Pållen var glad och pigg i alla fall! Hittade ingen bra väg att köra runt vägbommen på, så vi vände och körde hem igen. Det blev lite nya vägar och Lidos blev lite exalterad och stirrig, men annars var han jätteduktig. Lite lagom svettig under selen när vi kom hem, men inte tillräckligt för att det skulle motivera en klippning - än. Får väl se hur mycket päls han tänker skaffa sig och hur varmt det blir i vinter.


Efter lunch var mamma och jag på shoppingrunda på Nova. Eller rättare sagt Bolagret, som ligger utanför själva Nova. köpte lite julgrejer, för jag insåg att det inte är så hemskt många veckor kvar tills det är dags att julpynta... Blev även inköpt ett par ramar till, så nu kan jag göra färdigt min fotovägg i sovrummet. Ska bara försöka bestämma hur jag vill ha alla bilderna ordnade...  


Provat nya kameran lite

Av Ingela - 20 oktober 2011 13:42


Efter att ha knaprat ipren för att ta mig igenom dagarna på jobb och sen haft feber igen på eftermiddagar/kvällar, så gav jag upp och blev hemma idag för att förhoppningsvis kunna vila mig frisk. Sovit uselt eftersom min näsa envisas med att korka igen efter max två timmar... Dagen hittills har spenderats i soffläge och det ser väl ut att bli planen för resten av dagen också.


För att avsluta med något positivt så kan jag berätta att Silver blivit helt friskförklarad nu. 4 veckor sen slutet på kortisondosen och 10 veckor sen han blev sjuk. Helt klart bättre sent än aldrig!


Frisk!

Av Ingela - 17 oktober 2011 19:43


Halsont, snörvel och feber - igen... Så jäkla drygt, det gör ju ont i hela kroppen! Tog mig igenom en dag på jobbet i alla fall, jag har inte tid/lust/råd/whatever att vara hemma!   Just nu tänker jag gå och bädda ner mig och bara sova så jag orkar med åtminstone förmiddagen på jobbet imorgon. Har ett par rapporter att skriva som måste vara klara till onsdag resp. torsdag.


Lidos har lullat ett par rundor med vagnen i helgen. I söndags var Ida med och hästen var pigg! Tror bara jag bad honom trava en eller två gånger, resten av gångerna förekom han mig och ville verkligen springa, utan att för dens skull ligga och dra. Så länge han lyssnar på mig de gånger vi är oense, så får han gärna föreslå trav där han tycker det passar. Vilket var lite varstans igår.  


Var på Hööks och Horze i Malmö igår (SÅ smidigt att de ligger nästan bredvid varandra nu!) och inhandlade vinterjacka, termobyxor och vinterkängor. Hoppas jag överlever en vinter på kuskbocken nu. Blev en grimma till Lidos också (man kan aldrig ha för många grimmor):


Matchar täcket och allt   

Av Ingela - 13 oktober 2011 20:49


Äntligen införskaffad! Var först inne på en Olympus-nånting, men det slutade med en Canon Powershot SX230 HS. Var lite sugen på G12, eller varför inte systemkameran som de reade på Elgiganten?, men tyckte de var lite för stora och onödigt dyra för mitt fotande. Så det blev ett mellanting. Powershoten kan sköta allt automatiskt om man vill, och har tre roliga manuella lägen som man kan mecka med inställningarna i själv. Allt i liiiite större format än min gamla Ixus. Hoppas väderprognosen stämmer för helgen, om det är fint väder så vet jag en som ska ut och prova kamera.  


   

Min nya följeslagare 

Av Ingela - 9 oktober 2011 19:07


Ännu en söndag till ända. (Visste ni att det bara är 7 veckor kvar till advent?) Började dagen med nödvändigt ont, dvs städa, tvätta och handla mat. Efter lunch tog jag en tripp till Nova för att se om jag kunde hitta nån bra kamera. Fullständigt meningslöst besök... Avverkade MediaMarkt, Elgiganten, Expert och Siba, men hittade inte mer än ett fåtal modeller på vart ställe. Övergav kameraletandet och begav mig till Jula för att prova vinterstövlar som jag fått tips om på bukefalos.com. Efter mycket om och men (jula är en väldigt rörig affär!) så hittade jag rätt stövel, men den passade inte mina fötter alls. Typiskt...


Hem och äta lite och sen ut till stallet tillsammans med Ida, Lidos nya skötare. Bestämde att hon kommer att vara i stallet tillsammans med mig, åtminstone nu i början innan hon och Lidos lärt känna varandra. Visst, det hade varit bättre för mig om hon klarat sig själv, men vågar inte riktigt släppa ut henne tillsammans med Lidos helt ensam så här i början och all hjälp är ju bättre än ingen hjälp. Hon verkar jättetrevlig och intresserad i alla fall, så det ska nog bli bra!


 

Silvermånsen

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards