Ingelas hörna

Alla inlägg under juni 2012

Av Ingela - 27 juni 2012 20:21


Dags för nya skor för hästen idag. Det var verkligen på tiden, Lidos hovar hade växt jättemycket sen sist. Fick klura lite på vilken tid hovslagaren egentligen tänkte dyka upp, visste att min tid var kl 17, men nu skulle jag passa Fallon också. Före eller efter Lidos..? så gällde det att få tag på människan också... Skickade ett sms och fick tillbaka ett svar som skulle kunna tolkas på båda hållen. Chansade på det som var till min fördel och var i stallet kl 17.Gick finfint och båda hästarna blev skodda, även om hovis muttrade lite om att han skulle vara hemma sent bara för det. Lidos hovar såg bra ut, förutom att vänster bak var riktigt (!) snedsliten och att han har början till en hovspricka på höger fram. Hovis hade dock ingen bra förklaring till sprickan, den enda andra häst han hade sett med en sådan spricka visade sig ha hovbroskförbening som tryckte på hovväggen inifrån. Och dääär fick jag genast en massa mindre tevliga bilder i huvudet... Vet ju att han snubblar en hel del, även på till synes jämnt underlag, så nu blev jag helt nojig för att han ska ha problem fram också. Men så länge han inte är halt, så får jag kanske låtsas att jag inte hörde vad hovis sa.  


Snedslitet...?

Snedsliten sko...


Körde en runda igår i alla fall och idag och imorgon får pållen vila. Skrittade en bit längs stora vägen igår och mötte en buss, för andra gången i vår körhistoria. Busschauffören var jättesnäll och saktade ner ordentligt medan han passerade oss. Synd bara att han missbedömde bussens längd lite och böjade gasa igen innan bussen hunnit förbi helt. Bussars motor sitter längst bak, de är sällan tysta och vissa exemplar gnisslar och skramlar mer än andra. Det här var en sådan. Vilken tur då att man har en så trafiksäker häst! Lidos viftade med öronen bara. Lite längre fram på vägen så skulle vi gå förbi en nästan uttorkad vattenpöl som lämnat mörk lera efter sig på grusvägen. Ah! Världens avgrund!! Knashäst...  


Av Ingela - 25 juni 2012 21:23


Det var en himla tur att Lidos fick täcke på sig, det har regnat ordentligt i natt! Mina föräldrar fick 23 mm i sin mätare... Idag har det inte regnat så mycket på dagen, men blåst! Och nu mot kvällen kom mer regn... Lidos har fortfarande täcket på sig. Han var öm i ryggen idag (om än inte lika mycket som igår), så han fick nöja sig med en ryktstund och lite mat innan han fick gå ut i hagen igen. Ska tydligen bli bättre väder imorgon, jag hoppas de har rätt.


Och vad gör man då när hästen vilar och man har både ätit och fixat morgondagens lunchlåda innan klockan ens är 20? Rastlösa Ingela hade myror i benen och gav sig ut på något som var tänkt som promenad men blev joggingrunda. Något kämpigt i motvinden (och framförallt blött!   ), vilket gjorde att det tog lite längre tid, men tog mig runt 5 km i alla fall! Andra gången nånsin! Haha, jag är bäst!


Fick förresten min förstoring på Lidos idag. Paketerad på samma sätt som den förra, men denna hade överlevt posten lite bättre. Så nu har jag en bild på Lidos i sin nuvarande "karriär" också! Hängde den ovanför datorn i sovrummet. Blev jättebra, om jag får säga det själv.  


Urban och Lidos i travarhörnan


Av Ingela - 24 juni 2012 20:00


När det nu har varit torrt så länge, så skulle man ju kunna tycka att det kunde vara fint på den enda helgen som man verkligen vill ha soligt väder på. Men nä. Ösregn större delen av midsommarafton, mestadels sol igår och mer regn idag.


Midsommar var i alla fall lugn. Var hemma hos mamma och pappa och fikade innan de körde till Södra Rörum. På kvällen åt Marie och jag lite midsommarmat (självklart med jordgubbar till efterrätt!) och eftersom båda hade abstinens efter kören så blev det en sångstund sen. Avslutade kvällen med en halvkass film (kanske därför det gick åt så många chips..?  ).


Lidos fick vila i midsommarregnet. Det var rätt varmt och lite vind, så jag tyckte han borde klara sig utan täcke. Vid 18-tiden sa det typ poff och alla regnmoln försvann och lämnade efter sig en klarblå himmel och strålande sol. En riktigt härlig kväll! Igår körde pappa och jag en runda med Lidos (i dagens enda regnskur - så klart!) och idag blev det mer vila för pållen. Var i stallet efter lunch och eftersom det bara regnade i skurar och det var rätt varmt då så fick han inget täcke på. Vilket visade sig vara ett misstag... Framåt eftermiddag/kväll började det regna mer ordentligt och temperaturen sjönk till +12 grader. Körde ut till stallet för att kolla till Lidos igen, och han frös så han skakade när jag hämtade honom i hagen. Så det blev till att gnugga häst oh försöka få honom lite torrare och varmare. Tror inte han hade frusit så länge, för han fick upp värmen rätt så snabbt. Fick täcke på och direkt när jag släppte honom i hagen så for han och Fallon iväg för att ställa sig någorlunda skyddat under träden. Wolfgang hade hört att det skulle komma 18-20 mm regn det nämaste dygnet. Tror nog Lidos får behålla sitt täcke ett tag...


  Midsommarväder på "fel" dag 


Själv då? Fick med både pappa och Marie till gymmet i lördags och vi tränade effektivt! Lite lätt träningsvärk i armarna idag, men benen fick palla en joggingrunda mellan regnskurarna i förmiddags. Känner mig förtjänt av kladdekakan och jordgubbarna som väntar på mig nu.  

Av Ingela - 21 juni 2012 23:19


 

Av Ingela - 20 juni 2012 22:00


Vilodag för Lidos betyder motion för mig.   Var ute och borstade, matade och kletade flugmedel på djuret, och han verkade inte misstycka. Vi bytte hage i måndags, och även om där är mer gräs (eller borde kanske säga längre) så är det fortfarande ganska torrt. Inte för att det gör mig nåt, mitt djur är redan fet så det räcker! Men där är att tugga på i alla fall.


Hem och äta och dona lite, innan kvällens joggingtur. Kände mig ganska trött när jag passerade 3 km, men tänkte inte ge mig med mindre än 4, som jag sprungit de senaste gångerna. När jag sedan närmade mig målet så kändes det rätt bra igen, så jag bestämde mig för att utöka lite. Har ju en "färdig" runda på 3-4 km (beroende på var man börjar och slutar springa), så för att nå 4,5 utan att traggla i samma spår igen, så fick det bli en liten extrarunda inom Södervång. Jag har bevisligen noll koll på det området - nästa gång jag kollade på mätaren så hade jag sprungit 5,17 km! Det är mer än en halv mil..! Så långt har jag aldrig nånsin sprungit förut. Haha, det här är ju skitroligt!   



14 dagar kvar till semestern...

 

Av Ingela - 19 juni 2012 21:46


Tid för Skånetrafikens sommarkort! Kostar mindre än mitt vanliga månadskort och gäller mycket längre. Även om jag inte använder det under semestern så har jag ändå sparat pengar på det. Gillas! Sommaren nnebär även sommartidtabeller för bussarna, vilket jag hade missat om inte en kollega på jobb hade upplyst mig. Tur att de inte drar in "min" motorvägsbuss!


Lidos vilade igår, i det konstiga vädret med omväxlande skyfall och strålande sol. Idag körde vi en liten runda, men det fanns ingen gas alls i hästen. Lät honom bestämma tempot själv och körde den vanliga "kvällsrundan" bara. Tänkte spara lite tid i stallet efteråt och tog med mig hästen samtidigt som jag skulle ställa in vagnen på logen. Tyckte att pållen kunde följa med mig in, men det tyckte inte pållen. En helt vanlig, stor loge, tömd på det mesta innehållet, och med stora dubelportar som var öppna båda två. Fegishäst! Med lite övertalning så vågade han sätta en hov innan för tröskeln och såg helt chockad ut när jag berömde honom. Upprepade två gånger till, varav sista gången var med båda framfötterna innanför tröskeln. Pållen såg väldigt nöjd ut när han fick en hel morot i beröm innan vi gick vidare till hagen. Skruttdjur...   




15 dagar till semestern...

 

Av Ingela - 17 juni 2012 21:26


Började lördagen med en lååång sovemorgon- uppenbarligen välbehövligt efter den stressiga veckan på jobbbet. Vaknade halv tio..! Pallade inte ta mig till träningen, så det blev en shoppingrunda istället. Började i Flädie med inhandlande av flugmedel och en ny, fin borste till pållen. Körde direkt vidare till stallet för att ta av den stackars hästen sitt täcke. Det där regnet som hotat verkade mest bli solsken, så täcke kändes väldigt överflödigt. Träffade Wolfgang och stod och pratade en massa innan jag körde hem för en något förskjuten lunch. Fixade sedan i ordning en massa här hemma innan jag drog med mamma ut på cykeltur till Center Syd. Kom hem med ett nytt fotoalbum plus lite småprylar till mina blommor. Tog itu med att klistra in alla mina foton sen, och hann precis klart innan Mikaela kom och våldgästade lite. En bra avslutning på en lördag, med lite te och skitsnack.


Idag hann jag inte mer än handla mat innan syrran och barnen kom hem till mamma och våldgästade. Såklart fick man ju köra dit och träffa dem då ju. Fullt med bus och legobyggande som vanligt! Körde ut till Lidos på eftermiddagen och körde en runda till sjöarna. Pållen var pigg som attan och drog bra, speciellt på hemvägen. Det kom lite regnstänk på oss, men det riktiga skyfallet missade vi, det började preciiis när vi kommit innanför stalldörren igen. Ibland ska man ha lite flyt!


 

Kort vecka på jobbet, midsommar på fredag. Och bara 17 dagar kvar till semestern!   

Av Ingela - 15 juni 2012 23:03


Det blev en lååång dag på jobbet idag... Var på plats 7.15 och gick hem 18.45 Jag och en kollega kämpade med ett projekt som skulle skickas in idag. Det dök upp många konstiga frågor på vägen, men tror att vi redde ut det mesta. Förutom kramp i armen så blir man även lite snurrig i huvudet efter att ha stirrat på en datorskärm i 11 timmar. Att snegla på klockan för att se när bussen går hem ("om jag missar denna så är det en hel timme till nästa...") är inte heller så bra. Men, faktiskt, vi blev klara och fick skickat iväg vårt förfrågningsunderlag och jag hann precis till bussen. Åt ett par mackor på vägen och körde direkt till Lidos när jag kom hem. Han har ju vilat i två dagar så jag tyckte han behövde röra på sig idag. Dessutom behövde jag komma ut lite i friska luften, och det är roligare i sällskap med hästen än ensan. så det blev en kvällstur med vagnen. Det var inte så mycket folk ute, varken i skogen eller på vägarna, så Lidos fick trava massor. Körde den vanliga kvällsrundan plus en liten extrasväng och var ute i 40 minuter bara. Lidos lagom pigg och travade gärna, även om han inte drog nåt. Släppte ut med täcke på sen, det ska regna i natt och det blåser en del också. Lika bra att hålla ryggen torr.


  Lidos på g


Väl hemma från stallet så blev det kvällsmat (mackor) och sen pratade jag med Marie i telefon ett bra tag. Nu går ögonen i kors, så jag tänker faktiskt gå och sova.   

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards