Ingelas hörna

Alla inlägg under september 2009

Av Ingela - 30 september 2009 13:53


Riktigt härligt höstväder igår, solen sken från blå himmel och lite vind har väl ingen dött av. :p Igår red jag ed knäppt jacka för första gången på jättelänge och var så hääääär nära att hala upp ridvantarna ur fickorna. Fick dock upp värmen efter lite trav och när vi skrittade längs en solig grusväg som låg helt i lä så blev det riktigt varmt. Lidos fick på sig regntäcket efteråt, och tur var väl det. Jag fick skrapa rutor på bilen imorse! :o Ska bli skönt när hästarna står inne om nätterna, det är så svårt att förutspå regn och vind. Men från och med nu så har han täcket på sig på nätterna i alla fall. Och blir det inte varmare igen så klarar han att ha det på dagtid också utan att bli för varm. Blir mindre jobb för stallägaren om de slipper joxa med täcke ute i hagen ju.


Idag är eventuellt sista dagen som Anna rider Lidos. På söndag kommer vår eventuellt nya medryttare och provrider Lidos ute i skogen. Så får vi se hur det går. :p

Av Ingela - 28 september 2009 17:15


Har just lyckats med konststycket att göra av med hela lönen på en och samma dag. Det är farligt att spara räkningar på hög... ;) Tur att jag har lite kvar att leva på i alla fall. :p


Nu är det sista veckan för mina teckningar på Lödde bibliotek. Gå gärna dit och titta om ni inte redan har varit där. :)

Av Ingela - 27 september 2009 18:03


Så har ännu en helg gått. Den här började med att en tjej som vill bli medryttare på Lidos var med i stallet och provred lite. Började i paddocken (efter att jag gjort 5 nya hål i mina stigläder) i skritt och trav och förflyttade oss sedan ut i skogen och bort till ridvolten för lite mer trav och galopp. Underlaget i paddocken är så löst och tungt nu, så jag vill inte jobba Lidos för mycket där. Det behöver regn! Ridningen gick i alla fall helt okej, hon var mjuk och fin i händerna och Lidos galopperade glatt i båda varven. Hon ska få prova honom i skogen en gång också, i sällskap med Karin och Fallon, så får vi se vad hon tycker sen.


Efter stallet var det bara hem och äta och sen iväg till Eslöv. Mamma och jag skulle passa Sanna, för Cicci och Micke skulle på bröllop. Sanna vaknade från sin middagsvila just när vi kom fram. Och sen var det banne mig fullt ös på den jäntan exakt hela kvällen. Vi fikade lite med kanelsnäckor och frukt innan vi gick ner till lekplatsen och roade oss en stund. Längesen Ingela gungade själv. :p När vi kom hem så körde mamma iväg och hämtade mormor för att hon skulle kunna äta tillsammans med oss. Men jisses vad vi skrattade mycket igår, både Sanna och vi andra. Det allra roligaste att säga just nu var tydligen "bajabajabaja", vilket betyder aja baja, och så viftar man frenetiskt med sina pekfingrar samtidigt. I nästa ögonblick skuttade hon runt på golvet och dansade och sjöng "lalaLAAA, lalaLAAA". Hon verkade inte sakna sina föräldrar särskilt mycket i alla fall. :p Men hur hon orkade hålla igång begriper jag inte, det var banne mig inte en lugn sekund förrän vi äntligen fick henne till att sova vid halv elva (brukar somna vid nio...). Cicci kom hem från festen strax innan tolv och sen kunde mamma och jag köra hem och sova.


För att dagen efter köra iväg kl 8 till bokmässan i Göteborg! Stannade och fikade på Nya Björkäng, där vi alltid stannar. :p När vi kom till Göteborg så var den vanliga parkeringen full och för en sekund eller två så fick mamma och jag lite ångest över att behöva leta parkering i den stora staden... Hittade dock rätt snabbt en parkeringsplats i en tvärgata, och det var dessutom gratis. Ibland ska man ha flyt. :p Löste biljett och traskade in på mässan vid 11-tiden. Först letade vi upp Kim och hennes författarmonter (Kim M Kimselius, för er som inte vet. Hon skriver jättebra historiska äventyrsböcker.), men hon hade fullt upp med massa fans så vi tog oss istället bort till en hörna i mässhallen och började beta av hallen gång för gång. Missade signeringen med Tony Cronstam (Elvis) och mamma hittade inte så många gamla bekanta att stå och prata med, så efter 3 ½ timme så kände vi oss rätt så färdiga. Då hade vi hunnit prata med Kim, köpa hennes böcker, köpa en massa julkort och fått syn på Bosse Bildoktorn och Björn Hellberg. Inga fler kändisar den här gången. Det var rätt skönt att komma ut i friska luften efteråt och sen satte vi oss i bilen och styrde mot Nya Björkäng och en ny fikapaus. Körde inom Lidos för att kolla vilket täcke Anna hade hittat att slänga på honom (jag butte till det ofodrade täcket istället, det hängde inte tillsammans med de andra täckena i sadelkammaren, så det var nog därför Anna missade det). Hemma vid halv sex.


så nu blir det till att pusta ut lite ikväll och sen är det dags för en ny jobbvecka imorgon. Phu!

Av Ingela - 25 september 2009 18:39


Fick ett telefonsamtal av stallägaren nu ikväll, deras häst hade tydligen provsmakat på min. Igen. Det var inte så djupt men rätt stort. (Om de inte trodde att jag skulle bli förskräckt när jag ser det imorgon så tror jag inte de hade ringt och varnat mig...) Då är det bra med två veterinärer i stallet. :p Eva hade tvättat rent och pysslat om Lidos enligt alla konstens regler, så jag känner mig inte manad att köra ut till stallet bara för att kolla till det själv. Det sitter på flanken, så jag får nog tvätta rent imorgon också, och sen spraya på sårspray som bildar en skorpa när det torkat. Men jag litar helt och fullt på Evas veterinärkunskaper och hon skulle hålla koll på såret.


Klar nackdel att ha hästen som är lägst i rang i hagen. Man får liksom stå ut med ett och annat bett, både i hästen och i täckena. Innan Lidos fick Fallon som hagsällskap så var det han som bestämde i hagen och stod för bitanded. (Undantaget Sigge då, men som av någon underlig anledning ändå lyckades skada sig själv mer än de andra.) Vet inte vilket som är värst, att ha en häst som blir uppäten eller att ha en häst som äter upp andra. Pest eller kolera liksom. Tur att Fallon ändå är hyfsat återhållsam med sina tänder, det hinner oftast gå ett bra tag mellan betten.

Av Ingela - 24 september 2009 20:53


Ytterligare en "studiedag" idag och jag har blandat läsningen i byggböcker med läsning i andra böcker. Hade nästan glömt bort hur roligt Terry Pratchett skriver, det är ju flera månader sen jag läste nån av hans böcker sist. "Spännande tider" är det som håller på att plöjas igenom just nu. Sen väntar en bok av Tamara McKinley, kom med posten idag så jag fick traska bort till Ica och hämta den. Den var för stor för mitt brevinkast. Efter söndag hoppas jag på att ha en hel hög med andra böcker som väntar på att bli lästa. Då är det nämligen dags för årets bokmässa i Göteborg! Självklart ska jag och mamma dit. Så får vi se om vi kan göra några fynd. :p


Lidos fick vänta tills kvällen idag. En tjej som är intresserad av att bli medryttare skulle komma och provrida idag. När de väl kom fram, efter försening och problem med att hitta, så visade det sig att hon inte hade hittat sina ridskor så hon kunde inte rida. Nähä, men då kunde vi ju bytt dag istället? Nu fick Lidos lalla runt lite i paddocken med mig, så de kunde se hur han gick, men mer blev det inte gjort idag. Och jag som inte har ridit ordentligt sen förra söndagen tyckte att det var en anings slöseri med tid... Men man tänker kanske inte så långt om man inte är hästägare själv..? Aja, de ville komma tillbaka på lördag och provrida, om skorna dyker upp tills dess, så får vi väl se hur det går då.


Lidos fick i alla fall täcke på sig ikväll. Igår bestämde jag mig för att han klarade sig utan täcke trots allt, och lagom tills jag tänkte gå och lägga mig så började det regna... Det slutade i och för sig rätt snabbt igen, men Lidos var lite snorig idag så han fick på täcke för säkerhets skull ikväll. Det är inte så varmt att han riskerar bli för varm i täcket direkt, även om jag tror han hade klarat sig utmärkt utan täcke om det bara fanns nån garanti för att det inte blev nåt regn under natten. Tänk så bra om man hade kunnat förutspå vädret med lite större exakthet än dagens meterologer...

Av Ingela - 23 september 2009 17:38


Ja, det är frågan. Enligt väderprognosen skulle det vara uppehåll både idag och inatt, men nu när jag cyklade hem från mamma och pappa så regnade det. Tycker inte alls om sånt här veligt väder... Väntar lite till och ser hur det verkar bli framåt kvällen i alla fall. Det är ju en bit att köra till stallet också, det var mycket lättare när man hade stallet inom fem minuters cykelavstånd, då kunde man köra fram och tillbaka och ta av och på täcken bäst man ville. :p Tror iofs inte att Lidos skulle bli varm ifall jag lade på ett täcke, men han fäller rätt bra så jag är glad så länge han kan gå utan.


Igår var det dags för skor i alla fall. Pontus var inte helt nöjd med den skolösa hoven, den hade hunnit trasa sig lite på insidan (den sidan som är svårast att få till ordentligt). Jag får nog ta mig en titt på såna där barfotaboots igen. Det hade kanske inte varit helt fel att ha en sån i reserv ifall han skulle tappa nån sko. Synd att de är så dyra bara... För tillfället blev det vanliga boots på i hagen för att minimera risken att han drar av sig skon igen innan hoven hunnit växa ut lite.


Idag har jag haft en "studiedag" på jobbet. Tog med mig lite böcker hem igår och har försökt bekanta mig med lagboken. Inte helt fel att kunna kanske. Lite ont om ritningar just denna veckan, så det passar ju bra att läsa in sig lite på viktiga böcker då.


Började dock dagen med ett styrketräningspass. Efter lunch åkte mamma och jag in till Malmö för att sälja min fiol. Det tog emot en del, men jag har å andra sidan inte spelat på den på typ 12 år, så det kändes fånigt att behålla den bara av sentimentala skäl. Körde helt enkelt tillbaka till fiolbyggaren där vi köpte den år 1993. Fick 1800 kr för den. Hade kanske kunnat få mer för den om man sålt på Blocket, men jag orkade inte krångla till det. Hade med min fina blåa fiol också, den som tillhört farfars bror, den behövde nya strängar. Fiolbyggaren fick en riktig chock när han såg den och var tvungen att visa de andra i verkstaden också. Så nu drömmer de säkert mardrömmar inatt. ^^


Multimedia message

Fiolbyggarens fasa...

 

Körde sen vidare ut på ridbyxejakt, först till Hööks (där jag hittade noll grejer som vanligt..) och sen till Horze i Lomma. Tro det eller ej, men de hade en modell ridbyxor som satt jättebra. Jag som nästan hade gett upp hoppet att det fanns ridbyxor som var större i midjan än motsvarande strl 32... Det enda som brukar bli större med storlekarna är längden på benen... :/ Men nu hittade jag ett par som satt nästintill perfekt! Gissar att kvaliteten inte är den bästa, men det överlever jag. De var inte så dyra heller, så jag har råd att köpa fler istället. :p

Av Ingela - 20 september 2009 14:55


Idag är det exakt ett år sedan Lidos flyttade till stallet hos familjen Heger. Har trivts jättebra under det här året och har inga planer på att flytta därifrån. Jättetrevligt folk, Service ingår, i övrigt är det tjänster och gentjänster som gäller och kompromisser funkar fint. Billigt är det också, hästarna går ju ute dygnet runt halva året. I år har dock gräset tagit slut tidigare än vanligt så hästarna går på full höranson redan. Men fortfarande ute dygnet runt. Och det har ju varit helt underbart väder den senaste veckan. Upp emot 18 grader på dagarna, lite lagom blåst och strålande solsken. Svalt på nätterna, och så länge det inte regnar så är detta en riktigt härlig tid på året. Lidos går fortfarande utan täcke och fäller för fullt. Han har fått några dagar med skrittrundor nu och på tisdag kommer Pontus och ska sko honom.


Idag har vi lastat halm i stallet. Ja, halmen var i och för sig redan intagen på loftet, men höet skulle packas in. Så nu har vi tre ton hö med halm över och runt om. Så nu ska det väl för tusan inte mögla i år... Missade tyvärr Mickis och Faddis tävling idag (tror jag, jag vet inte exakt när den var..) men jag hoppas det gick bra ändå och ser fram emot bilder och film sen. :p

Av Ingela - 16 september 2009 20:08


Pållen hade slarvat bort en framsko igår, så det blir till att ta det lugnt fram tills tisdag då han ska skos. Velade fram och tillbaka om det var lönt att ringa hovis för att han skulle slå på tappskon igen, men vad tusan.. det är snart tisdag, hästen överlever tills dess. Typiskt, när jag hade tänkt ta en lång travrunda just igår. Lidos kände nog det på sig.. nu blev det en skrittrunda istället.


Idag var vi på besök hemma hos en kund på jobbet. Stod och pratade lite i hans trädgård, och vad får Ingela då se om inte ett äppleträd. Och inte vilket äppleträd som helst, det såg väldigt misstänkt likt ut ett Filippa. Jag var naturligtvis tvungen att fråga, och visst var det ett FIlippa. -Världens godaste äpplen, sa jag. -Men vill du ha några?, sa kunden. - Jag hämtar en påse så du kan plocka lite. Sagt och gjort, där stod jag och plockade äpplen i kundens trädgård. Försökte säga -tack, det räcker, ett par gånger men kunden tyckte att jag kunde ta lite till. Slutade med en full ica-kasse med Filippaäpplen. Kanske inte hundra mogna, men det gör inte så mycket. Får ta de största att äta och laga äpplekaka på nån och ta med resten till Lidos. Måste gå och äta ett nu bara för det, de är så goda! 

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards