Ingelas hörna

Alla inlägg under augusti 2012

Av Ingela - 31 augusti 2012 23:03


Så var det dags för Karros födelsedagspresent. Vi lyckades göra henne duktigt nervös genom att inte berätta så mycket mer än att hon skulle plocka fram sin cykel. Tog sen henne på en tur till Borgeby slott för att lyssna på Cajsa-Stina Åkerström och Jack Vreeswijk. Blev en väldigt lyckad kväll och, visade det sig, en väldigt omtyckt present. Och om min mobil hade samarbetat med mig så hade jag kunnat visa en bild, men det får vänta. Lägligt nog är min kamera på reparation just när man behöver den... Aja, köpte en skiva av Jack och fick den signerad. Den mannen kan sjunga! Och spela gitarr också. Ikväll spelade de (kompanjonen Love Tholin var såklart också med) så vilt att Loves gitarr strejkade. Och med en gitarr minus så blev det bara ett extranummer. Men vad gör väl det? Det var en riktigt bra spelning i alla fall!


Av Ingela - 26 augusti 2012 22:12


Både jag och pållen har varit ute och sprungit idag. Lidos var väldigt pigg! (Till skillnad mot mig, som höll på att dö efter 4 km..) Vi körde bort till travslingan och lät pållen sträcka på benen. Han var inte nödbedd kan jag säga! Och att skritta emellanåt var helt överskattat. Hela rundan tog bara 45 minuter..!   (Brukar ta en timme.) Roligt att kunna släppa honom (om än inte helt, så åtminstone liiite friare) utan att behöva bromsa 50 meter senare för att vägen som man kör på tar slut. Tror Lidos uppskattade det lika mycket som jag.  


Igår var det skrittrunda i skogen för mig och Lidos. Det är SÅ härligt att sitta på hästryggen igen! Traskade runt på småstigarna i 30 minuter, det kändes lagom. Lidos verkade inte särskilt bekymrad alls. Hoppas verkligen att det kan fortsätta så...


Igår var det även födelsedagsfirande hemma hos Sara på kvällen. Människan har både hunnit med att förlova sig och köpa hus sen vi pratade senast, så det var mycket att fira! God mat och roliga spel i trevligt sällskap är aldrig fel. På fredag är det Karros tur att få sin födelsedagspresent, och även om hon troligtvis inte läser här så behåller jag presenten som hemlis ett tag till. Det kommer bli en rolig fredag i alla fall!   


Lidos man fick förresten känna på saxen igår. Jag "skulle bara" klippa bort det slitna och jämna till den lite. Jaja...   (Siktar på att stubba manen när alla flugor försvunnit för gott.)


Friserad

Av Ingela - 24 augusti 2012 21:13


Lånade denna lista från Stina, bara för att den var så himla träffande.   


Du vet att det var en herrans massa år sedan du började rida om:


… du en gång i tiden tyckte att vojlock var snyggt.  <-


… du har longerat dina kompisar, kratsat hovarna på dina föräldrar, installerat tyglar på cykelstyret och råkat ut för ordentliga skrapsår efter att ha cyklat med ett spö som fastnade mellan ekrarna. <-


… du kommer ihåg hur det var att ramla av hästen, studsa upp igen och vakna dagen efter utan att känna varken stelhet eller värk i kroppen. <-


… dina första helskodda ridbyxor var skodda med äkta skinn och skavde outhärdligt mycket efter varje tvätt.


… du använde shortchaps med fransar och tyckte att det var det snyggaste plagget någonsin. <-


… du har köpt magic gloves just för att namnet antydde att de var magiska. . <-


… du hjälplöst har åkt skidor på skorna efter en envis shettis som dragit mot en saftig grästuva.


… du ibland funderar över hur man fick tag i hästfakta och andra hästmänniskors åsikter innan bloggar och internetforum fanns. <-


… du fortfarande tycker att det känns halvbusigt och lite förbjudet att rida ut barbacka i gympaskor. <-


… du har provat dig fram genom åren och känner en enorm tacksamhet gentemot de hästar som stod ut med att du red med tyglarna på fötterna för att du behövde händerna till annat, sprang och hoppade upp bakifrån, stod upp på ryggen på dem, red flera på samma häst och allt annat du kunde få för dig.  <-


… du tycker att det är obligatoriskt med kavaj på lokal tävling helt enkelt för att du en gång lärt dig att det inte fanns några alternativ. <-


… du har kallat skäckar för ‘indianhästar’. <-


… du kommer ihåg hur vansinnigt arg det kunde göra dig när någon sa att hästar var hamburgare.


… du fortfarande känner lite ilska inom dig av hamburgerskämten. <-


… du känner dig fem år gammal när du åker förbi en häst i en hage, upplever hur världen står stilla och du tänker ‘oh, en häst!’ innan verkligheten tinar igen och du kan återvända till det samtal du hade innan du fick syn på hästen.  <-


… du faktiskt tror att din favoritponny under barndomen var den vackraste hästen i hela världen ända tills du får se bilder på den. <-


Av Ingela - 22 augusti 2012 21:32


Äntligen dags för kören att dra igång igen!   Kändes jättekul att sjunga igen - och riktigt bra gick det, för att vara första gången åtminstone. Julen må vara långt borta, men vi kastade oss över julsångerna direkt. Inte riktigt julstämning med solsken ute och alldeles för varmt inomhus, men det ger sig..! De är ganska många fler sopraner än altar, så vi får jobba extra mycket och ta i ordentligt. Några av mina alt-kamrater hade varit på körlägret, men tyckte det hade varit lite jobbigt att sjunga när de inte var så många och saknade mig. Alltid kul att höra att man är omtyckt, och känner de att de kan få lite draghjälp av mig, så är det väl bra. De sjunger i alla fall bättre än de tror och jag har stor nytta av att lyssna på dem också. Win-win, alltså. Nu är vi igång i alla fall! Yes!

Av Ingela - 20 augusti 2012 22:15


Pållen blivit skodd idag och hästarna har bytt hage till en med lite mer att tugga på. I övrigt vila för Lidos del, själv håller jag på att avlida när det är så här varmt. Jag vill ha höst!!


Bjuder på en bild på brorsan och katten när det var lite behagligare värme...


 


Av Ingela - 18 augusti 2012 21:45


Hårdträning på gymmet idag, och Marie kommer att vilja döda mig imorgon när hon känner av träningsvärken. Kändes bra att ta i lite i alla fall, det var ett tag sen jag ökade vikterna senast. 


Lidos fick en travrunda med vagnen i skogen idag. Började bra med mulet väder och lagom varmt, men efter halva rundan tittade solen fram och det blev svinvarmt. Lidoos hade bra energi ändå och travade med raska steg. Blev svettig och fick bli avsvampad med vatten efteråt. Det tyckte pållen var tråkigt och försökte liva upp tvättsvampen så gott han kunde. Han lyckades inte så bra, så jag tog fram vattenslangen till honom istället = lycklig häst! Att få vatten upp i näsan måste vara det bästa som finns...  


Vatten!

Roligt!

 

Av Ingela - 15 augusti 2012 17:06

En solig morgon och jag var på väg från bussen till jobbet som vanligt. När jag gått över Schougens bro och ska gå över vägen så kommer det en bil nere från drottningtorget och snäll som jag är så tyckte jag det var onödigt att den skulle stanna för mig, så jag gick lite sakta och släppte bilen före. Det är dessutom rakt motljus därifrån, så jag var inte säker på att bilen skulle se mig. Strax efter gick jag ut på övergångsstället och hör då världens smäll snett vid sidan om mig. Då har bilen påbörjat en vänstersväng och kört rakt in i en mötande buss, bara några meter ifrån mig. Föraren såg inte bussen i det starka ljuset. Det var en smått chockad människa som klev ur bilen för egen maskin, med en ev bruten arm och ett sår i huvudet. Verkade annars oskadd och ringde själv sin sambo och 112. (Vilket man såklart skulle gjort åt denne, men man var ju lite chockad själv...) En förbipasserande man tog kommandot, sambon dök upp och en vänlig kvinna tröstade, så jag kände mig överflödig och gick. Vägen stängdes av och tre personer åkte med ambulans till sjukhuset. Verkade mest vara lindriga skador.

Så ja, det är inte bra att vara snäll. Hade bilen stannat för mig så hade den garanterat missat bussen. Å andra sidan hade den kanske kört på mig istället. Om bussen var svår att se i motljuset så hade jag varit ännu svårare, jag är ju betydligt mindre än bussen. :p Tur att det inte blev värre än det blev...
Av Ingela - 10 augusti 2012 22:21


Sverige är i OS-final i handboll!!! Missade matchen - men fasen vad gött. Finalen ska jag lätt se! De är SÅ värda en medalj för allt sitt slit.


Själv var jag på en annan sorts final ikväll. Det var dags för Berndth Hammarlunds vanliga viskväll vid Stenbocksvallar. Molnen hopade sig på eftermiddagen, men det var ändå en hel del besökare som tog sig ut till Barsebäck. Kom lite regnstänk, som under pausen blev betydligt fler. När det var dags att spela igen så blev det uppehåll och vi fick se en riktigt härlig solnedgång till tonerna av Berndths egen Stenbocksvallar. Underbart!


Lite regnskydd för gitarrerna är inte fel





Kan det bli bättre?




Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards