Ingelas hörna

Alla inlägg under november 2011

Av Ingela - 30 november 2011 20:41


Pållen är mitt inne i en vilovecka, mer eller mindre frivilligt. Började med storm i söndags = pållen vila, försenad på jobb i måndags = pållen vila, Jägersro i tisdags = pållen vila, kör idag = pållen vila, massage imorgon = pållen vila. Vad rolig han kommer att vara på körturen som jag SKA hinna med på fredag.


Jägersro igår, ja. Blev bjuden genom jobbet och satt för första gången nånsin i restaurangen. Vi var 12 stycken och delade upp oss på tre bord. Givetvis skulle det spelas och vi skrev ihop ett system per bord, värt 500 kr. Vid första bordet satt en van spelare som kollade sista-minuten-tips på sin bärbara dator ända in i det sista. De spikade en häst i första loppet - och bommade. Andra bordet hängde med till lopp tre innan de missade. Och så var det då vårt bord, där jag och Anna föreslog de flesta hästar (mest jag, falsk blygsamhet är inget för mig) - och det höll banne mig hela vägen. Fem rätt blev det och 3300 kr i vinst, vilket väl får räknas som rätt bra på 500 spelade kronor. Har aldrig spelat förr så det kändes jättekul med vinst på första försöket. Var en rolig kväll i alla fall!


Hittade förresten ett nytt kommando i CAD, som jag inte kände till tidigare. Det fanns tydligen något som hette OOPS - vilket såklart betyder "ångra".   

Av Ingela - 27 november 2011 19:31


Shit, vad dagarna går fort och oj, vad man inte hinner med nåt alls. Arbetsveckan slutade i alla fall med konsert i Lund. Var och lyssnade på Nisse Hellberg som spelade på Stadsteatern. Med öronproppar i så blev ljudvolymen alldeles lagom (är jag gammal nu..?) och det var väldigt svårt att sitta still. Riktigt roligt!


Lördagen började med träning tillsammans med Marie (för en gångs skull) och sen passade jag på att plocka fram alla adventsljus så det skulle vara klart till söndagen. Nu har jag ljus i alla fönster och en ljusslinga på balkongen också. Hjälpte även mamma och pappa att få upp alla sina ljusstakar och stjärnor inomhus. Söndagen fortsatte i julens tecken då jag och brorsan gav oss ut på julklappsjakt. Har nu fixat klappar till mamma, pappa, Inger, Lucas, Lowa och Sanna. Bara systrarna och mormor kvar. Känns riktigt bra!


Lidos har gått lugnt i veckan, som vanligt, och fick en mörkerrunda och ett pass i paddocken. Igår tog pappa och jag ut honom på körtur i skogen och pållen var riktigt pigg och fick trava mycket. Idag är det halv storm här och emellanåt i kombination med sopöregn, så Lidos fick vila till förmån för julklappsshopping. (Ida är i Stockholm och missade ingen körning). När Thomas skulle upp och handla på Ica ikväll så märkte han att hela Center Syd-området hade strömavbrott. Lite svårt att se vad man handlar då. Vädret skulle lugna sig till imorgon, så jag siktar på en mörkerrunda med Lidos då. På tisdag ska jag till Jägersro med jobbet, så Lidos och Ida får klara sig utan varandra en dag till.


Nu ska jag gå och tända första ljuset på mitt egendekorerade ljusfat med adventsljus. Myyyss....


 

Av Ingela - 21 november 2011 20:33


Ber om ursäkt för sent helginlägg, men Mikaela kom och störde igårkväll. (Alltid trevligt dock, lite te och massor med snack.)


Lördagen inleddes med ett pass på gymmet. Med sällskap för en gångs skull, det var länge sen! (Och nej, det var inte Karro.) Kände mig sjukt taggad och sprang både på crosstrainern och på löpbandet - det ni! På eftermiddagen fick jag med mig mamma ut som körsällskap medan pappa fixade stallet. Alltid trevligt med frivillig hjälp. Lidos var jättepigg, såg spöken överallt och skuttade lite hit och dit. Mamma överlevde i alla fall och var inte redo att kasta sig av i förtid.


Efter middag hos mamma och pappa så hade Marie och jag lite sångträning (och jäklar vad det börjar klia i fingrarna efter att spela julsånger nu!) och sen blev det lite godis, chips och film. Eller rättare sagt M*A*S*H. Lagom långa avsnitt för att Marie, som varit i Falkenberg hela fredagen och halva lördagen, inte skulle somna.


Söndagen blev inte mycket till vilodag. Var i stallet kvart över nio och körde en runda med Lidos (fortfarande pigg, färre spöken) och direkt efter lunch körde vi till Nöbbelöv för att lägga grane på farmor och farfars grav, plus ett par andra släktingars gravar också. Sen åkte vi vidare till Inger för att fira hennes födelsedag. Hon bjöd på årets första lussebullar! Vääääldigt gott! Efter allmänt prat och lite för många kakor (hur är det, förbränningen fortsätter upp till två dygn efter ett träningspass, eller..?) körde jag och brorsan för att handla inför ny arbetsvecka och sen blev det middag hos mamma och pappa igen. Lite senare än vanligt, eftersom de hade lite problem att komma ifrån Inger.


Det var ungefär vad som hanns med. Börjar få lite smått ångest för att hinna med ulklappshandeln, men det löser sig nog. En vecka kvar till advent!


Finns bildbevis på mammas åktur med Lidos, men de ligger på mammas kamera, så ni får vänta...

Av Ingela - 15 november 2011 20:56


Bestämde mig för att klippa lite mer på min lille häst ändå, det är ju jobbogt för honom när han blir så varm av att motionera. Sagt och gjort, hade Ida med som hjälp idag och bestämde mig för att bredda "fartranden" i första hand uppåt, eftersom den ytan ändå värms av täcket sen. Magen vill jag inte klippa om jag inte måste.


Även om Mikaela fått tillräckligt med chockar på sista tiden, så måste jag ju lägga ut en bild på hur hästkraken ser ut nu också. Mickis, blunda!  


Mer klippt

Ser nästan bra ut i mörkret ;-)


Pontus var och skodde Lidos igår förresten, och passade på att försöka få pappa och Mikaela att övertyga mig om att jag borde tävla med Lidos. Det finns en körtävling som heter Kon Cup, som råkar ha en deltävling i Annelöv. Vilket råkar vara väldigt nära mig. Det krävs dessvärre både grönt kort och tävlingslicens, så det tål att funderas på. För att inte tala om hur stirrig min skrutthäst skulle bli på en tävlingsplats.  

Av Ingela - 13 november 2011 19:36


Skönt med sovemorgon! Kände mig lite lätt mörbultad imorse, men det mesta av träningsvärken gav med sig efter liten stund i rörelse. Bjöd hem mamma, pappa och mormor på fika och körde sen till stallet tillsammans med Ida. Hon körde nästan hela turen själv idag, genom snäva svängar och helomvändningar och allt. Duktigt! Lidos var också duktig, men blev rätt svettig trots att det bara var ett par plusgrader. Klippa lite mera..?


Läste i mammas Hemmets Journal om "min" orkidé och den skulle tydligen stå ljust, sol eller halvskugga, ha svalt och vattnas i ytterkrukan. Min står i norrfönster, rakt över ett element och vattnas alltid direkt i krukan - och har just nu 6 st blommande stänglar.


Utlovade bilder från gårdagen:

En massa hästrumpor =)

Hästrumpor


Härligt ridtur!

På tur


Hela gänget uppställda

Hela gänget


Resten av bilderna kan ni hitta här: http://s152.photobucket.com/albums/s188/Ingela_S/2011/

Jag har för sista gången (hoppas jag...) bytt sida för mina foton. Pixbox lägger ner och Flickr har begränsning på hur många bilder man kan ladda upp. Har inte hittat några sådana konstigheter med photobucket, men det dyker kanske upp vad det lider...


Av Ingela - 12 november 2011 21:33


Blev medbjuden av syrran på turridning idag och turen gick till Fulltofta och Kvarnbackas islandshästar (vad annars?). SKulle vara där kl 9 och plocka upp folk på vägen, så jag körde hemifrån kvart i åtta. Det var den lördagssovemorgonen det...   Strålande sol var det i alla fall, om än lite i kallaste laget då på morgonen. Efter allmän utdelning av hästarna så bekantade jag mig med min fyrbening som hette Bákki (eller hur man nu kan tänkas stava det...). Traskade iväg i skogen över stock och sten (bokstavligt talat! Lidos hade brutit benen efter två steg) och backe upp och backe ner. Bákki hade lite svårt för tölten så det blev mycket trav och galopp istället. Fick ordning på tölten till slut, men fick hålla rätt hårt i tyglarna för att det skulle funka. Känns lite fel, jag vill ju helst hålla så lite som möjligt i hästens mun... Aja, det var roligt att rida i alla fall. Vi var 6 stycken och alla ridvana (om än av andra hästraser än islandshästar) så det blev mycket fart i ridturen. Kul! Avslutade med fika när vi kom tillbaka - inte helt fel.


Körde sen direkt till Lidos från turridningen, och körde en sväng i skogen med honom. Skulle behövt en extra dyna i vagnen kände jag, för mina sittben vet i alla fall att de lever! Jag skyller på att Bákkis sadel var fruktansvärt nersutten och obekväm, men det faktum att jag inte suttit i en sadel - alls - på över ett år kan ju också ha spelat in.  Lidos gick fint i alla fall och travade glatt hela rundan. Blev lite svettig och för att testa mitt nya regntäcke (som inhandlades igår) så släppte jag ut honom i hagen innan han var helt torr. Kände på honom en stund senare och täcket var fortfarande torrt, möjligtvis något lätt fuktigt, men inte alls så blött som mitt andra regntäcke blev. Verkar som jag gjorde ett bra köp. 


Efter stallet var det hem och duscha och sen hem till mamma på gåsamiddag. Eller rättare sagt kalkon, någon creme fraiche+senap+majonnäs-sås, potatis och fruktsallad. Jättegott! Systrarna och deras familjer var såklart också med och det blev väldigt stojjigt. Men kul det också. Nu börjar krafterna tryta lite och det är dags att varva ner i tv-soffan.


Bilder kommer sen, pappas dator samarbetar inte med mig...

Av Ingela - 9 november 2011 20:50


Började dagen med att försova mig, de fem minutrarna snoozning blev till 20... Vem är det som kommit på denna helt onödiga funktion som man bara inte kan låta bli att använda sig av..??


Körsång idag och två nya låtar kom med på repetoaren inför julkonserten. Skoj! Nackdelen med att vara med i den "höga" stämman nuförtiden är att den blivit en renodlad sopranstämma och går svindlande högt emellanåt. Jag gav upp helt enkelt och höll tyst. Min hostiga hals är lagom kraxig efter 1½ timmes sång, men det är ju så svårt att låta bli...


Igår var Ida med i stallet och fick prova jobba Lidos från marken. Jag tyckte det var jättesvårt när jag började med det, och då kände jag ändå Lidos rätt bra. Det måste vara mycket svårare för henne, men hon klarade sig alldeles utmärkt. I början tittade Lidos utåt hela tiden och tryckte in Ida innanför spåret, men när hon väl fick koll på att han gick där han skulle så kom huvudet och koncentrationen också. Jag veeet att formen inte sitter i nacken på hästen, men det är stört omöjligt att arbeta med en häst som går runt som en stjärnkikare och för att ens kunna börja be om arbete så måste huvud och fokus vara inåt ridbanan, inte utåt. När Lidos väl lyssnade på Ida så gjorde de både volter, halter och bakdelsvändningar. (Jag lär mig aldrig (!) vilket som är vilket... Lidos stod still med baken och trampade runt med framdelen i alla fall. ) Pållen fick springa lite lös också och jag visade hur jag brukar jobba/busa med honom då. Ida fick se prov på både volter, galopp och travartrav. Hon verkar intresserad och tycker det är roligt i alla fall, så vi kommer definitivt öva på detta fler gånger.


  Gammal bild, men principen är samma

Av Ingela - 6 november 2011 19:28


Shopping med mamma igen igår. Hade äntligen tid att ta mig till Flädie, men de tyckte visst att det var helgdag (=söndag=stängt) när jag tyckte det var vanlig lördag, så det blev inte så mycket av det besöket. Körde vidare till Ljungs handel och kollade på deras julmarknad. Fick med mig lite nya julgransdekorationer hem och nån annan småtomte också. På eftermiddagen körde jag en sväng med en väldigt pigg häst. Ingen som ville med och åka, så det blev bara jag i vagnen och Lidos, som tyckte det var lättare last än vanligt, ville trava överallt och gärna fortare än vanligt också, vilket han fick göra på väl utvalda sträckor med bra sikt och utan möten. Himla tråkigt när man måste sakta ner igen bara... Saknar en travbana! Fick provat luddet som mamma modifierat till mig, och det satt perfekt. Nu ska väl hästskrället kunna undvika att få skav...


Avpälsad häst och påpälsad sele

Idag har jag varit riktigt effektiv och hunnit med att både träna (om du har lätt för att få hostattacker så ska du undvika crosstrainer...), handla mat och tvätta fönster (!!) på förmiddagen. I väntan på Ida i stallet så hann jag med X antal rundor med rullebören i hagen och nu är det bara en "plätt" kvar att mocka. Gött! Visserligen finns underhållsmockningen alltid kvar, men det är betydligt lättare när grunden är ren. Sen körde jag och Ida en sväng med Lidos. Ida fick köra en hel del och klarade det alldeles utmärkt både i skritt och trav. Lidos fortsatt pigg, men låg inte på riktigt lika mycket som igår. Fick springa lite fortare på en del sträckor och verkade nöjd med det. När vi skulle passera terrängängen på hemvägen så råkade vi skrämma slag på en stackars häst som blev longerad på den upptrampade delen av ängen. Jag trodde knappt att ägaren skulle kunna hålla fast hästen, så som den drog runt, men den verkade hålla sig runt henne ändå. Vi stannade och väntade medan hästen spanade och bestämde sig för att det inte var något hästätande monster som kom skramlandes. Sen kunde vi passera en lite spänd med dock stillastående häst utan vidare bekymmer. Tänk vad härdade Hofterups hästar kommer bli, nu när de träffar på oss lite förjämnan...   


Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards