Ingelas hörna

Alla inlägg under april 2010

Av Ingela - 27 april 2010 19:55


Varit på massage idag och känner mig ordentligt uppmjukad i nacke och rygg. Det var välbehövligt! Eftersom man orkar noll och ingenting efteråt så fick Lidos vila. Tror inte han misstyckte. Själv åkte jag hem och värmde en köpepizza till kvällsmat och nu sitter jag här och bälar i mig vatten för att inte få ont i huvudet. Bara att dricka och se glad ut!


Fick ett tråkigt meddelande från Elin idag, hon kan inte fortsätta vara medryttare på Lidos längre. Verkligen jättetråkigt, men jag är glad ändå för de 7 månader som jag har fått hennes hjälp i stallet. Och självklart är du välkommen att hälsa på när du vill, Elin. :)


Lidos och Elin

Foto: Elin Oltner

Av Ingela - 25 april 2010 20:36


Gud, vilket härligt väder det har varit hela helgen!


Igår tog vi hand om alla tråkiga "måsten" som att städa och handla. Och sen njöt både jag och Lidos i fulla drag av en trav- och galopprunda i skogen. Han och Fallon har fått gå ut i hagen igen, även om hagen är lite förminskad. Inget som Lidos lider av i alla fall, men vi håller tummarna för att Fallon blir bättre i sitt knä snart.


Idag hade Lidos och jag tänkt vara lite duktiga (eller, JAG hade tänkt att LIDOS skulle vara lite duktig) och rida lite på ridvolten i skogen. Men ack vad vi bedrog oss, där vimlade av flugor som anföll både Lidos och mig och när jag till slut fick en fluga i örat och en i näsan så gav vi upp och red iväg till nåt mindre fluginvaderat område. Blev till slut en rätt bra ridtur ändå och när vi kom tillbaka till stallet lekte vi cowboys och sjasade in förrymda lamm till sin egen hage igen.


Balkongen har också fått sin beskärda del av pyssel i solskenet. Så nu kommer det, förhoppningsvis, snart växa smultron, sallad, gräslök och persilja hos mig. Och så fick jag en buxbom av mamma och pappa. Den får stå lite ensam så länge, nästa helg ska jag försöka ge den sällskap av ytterligare två krukor. Vad det blir för innehåll i dem, det vet jag inte säkert än. Men jag har mina idéer.   


En bra början

So far so good

Av Ingela - 23 april 2010 20:24


Ja, det tyckte nog Lidos i alla fall. Han blev påtvingad "boxvila" för att vara sällskapshäst åt Fallon som blev sprutad i knäleden igår och skulle stå inne idag. Lidos uppskattade inte alls att stå i box istället för att gå i hagen och han skrämde nog Fallons medryttare lite när han höll på att småstegra och sparka bakut i boxen när hon var där. Hö-mutor fungerar dock hyfsat och båda hästarna stod lugnt när jag kom till stallet lite senare. Slängde till Fallon en hög med hö innan jag red iväg med Lidos. Han behövde komma ut och röra på sig, så Fallon fick klara sig bäst han ville. Stod dock lugnt när vi kom tillbaka, så det var inga problem. Hjälpte sen Wolfgang att hägna av en mindre del av hagen så hästarna kan gå ute imorgon som vanligt. Tur det, Lidos hade nog rivit stallet annars... Idag blev det bara en motionsrunda i skogen för att hästskrutten skulle få röra på sig och göra av med lite energi. Men både igår och förrgår har han gått som en dröm. Och jag får bara värre och värre träningsabstinens. Nån som vet nån bra tränare i närheten? Gärna AR-insprirerat. Vill verkligen komma igång och göra nåt vettigt av ridningen igen.


Lidos och Fallon

Lidos och Fallon (hösten 2008)


Idag är det förresten Världsbokdagen enligt Unesco. Har ni läst nån bra bok idag? Det har jag.   

Av Ingela - 20 april 2010 19:43


Tandläkarbesök för Lidos betydde semesterdag för mig. Hade tid på Saxtorps Hästklinik kl 9.15 och hann fram med god marginal. Började med att förvåna hästtandteknikern Maxime med Lidos ålder ("Inte vanligt med så gammal travareee" (tänk fransk brytning på uttalet)) och Anne inflikade (som vanligt nu, haha) att Lidos var inne på sin andra karriär i livet. Han har verkligen satt sina spår tydligen. Inledde undersökningen utan lugnande, för att se vad som behövde göras med pållens tänder. Lidos accepterade munstegen och att skölja munnen med vatten gick an, men fy sjutton att ha en hand som rotade runt inne i hans mun! Haha, lillhästen slog nästan knut på sig själv för att komma undan Maximes hand. Gick över till att lysa med ficklampa och titta på tänderna istället, vilket fick Lidos att lugna sig och - vóila - så gick det plötsligt att känna på hans tänder också, utan minsta protest. Resultatet blev att det fanns ytterst lite vassa kanter så det var inte lönt att raspa det nu. Bättre att komma tillbaka om 6-8 månader och se om det har blivit mer vasst då och i så fall ge lugnande och raspa det som behövs då. Hålet som Lidos hade i en kindtand hade varken blivit bättre eller sämre, men inga foderinpackningar hade fastnat den här gången i alla fall. Finns inte så mycket att göra åt hålet, det får liksom slipas ner av sig själv. Avslutade med att få upp pållen på vågen, som visade 430 kg (10 kg mer än sist, men 430 är det vanliga) och när jag skulle betala fick Lidos vänta i en box, vilket han var mycket missnöjd med och småstegrade hela tiden. Blev ändå en lugn promenad hem igen och hästarna fick sin "andra frukost" i hagen när jag släppte ut Lidos.


Resten av semesterdagen har jag spenderat på shopping tillsammans med mamma. Fick köpt balkonglådor, krukor och lite annat smått och gott som jag ska ha på min balkong. Och så har jag gjort i ordning min första odling - sallad!   

Av Ingela - 18 april 2010 18:46


Som fyller år idag. Vi var i Eslöv på kalas igår och fick massor med goda kakor och smarrig tårta. Underhållning med alla barnen fick vi också. Av någon anledning så kom Ciccis gamla fotoalbum fram och vi gjorde en liten nostalgitripp bland de gamla korten. Fy tusan vad Sanna är lik Cicci när hon var i samma ålder.


Elin hade hand om Lidos igår, men idag har jag och pållen fått en riktigt härlig ridtur i skogen. Red bort till sjöarna på en något taggad Lidos, som trots allt stod som ett ljus när en skock med barn ville klappa. Men sen blev det mer fart i honom. Lite för bra faktiskt, så galoppen funkade inte alls. Traven däremot flöt kanon! På hemvägen fick vi först ta oss förbi ett för tidigt majbål (eller så var det bara nån som eldade skräp.. :p )som Lidos tyckte var läääskigt. Taktade en bit på hemvägen, men lugnade sig rätt fort och sen kunde vi till och med galoppera i skogen på hemvägen. Jättenöjd med pållen idag i alla fall.   


började fundera lite på Lidos frisyr (ja, jag vet, jag är ombytlig :p) och vet inte om jag ska låta stubben växa ut igen. Tycker lite synd om honom att han inte kommer ha nån man att vifta med i sommar, men stubben hinner aldrig växa ut tills dess. Men man kanske skulle börja låta den växa nu i alla fall... Eller vad tycker ni?    ("Ridhästman" kan ni glömma direkt, det ser så tråkigt ut på Lidos.)


Fallon och Lidos

Inte helt lätt att fota stubbman på en så mörk häst, den här bilden får duga.


Nån som smyger bakom oss?

Bild från i somras.

Av Ingela - 12 april 2010 20:07


I vissa avseenden så är vintern verkligen alldeles för kort! Elin plockade årets första fästing på Lidos idag... Förra årets sista fästing tog jag i november. Jag hade gärna haft lite längre fästingfri tid än knappt 5 månader!   

Av Ingela - 11 april 2010 21:06


Å, vilket härligt väder det har varit nästan hela helgen. Gårdagen började med strålande sol och man slapp kränga på sig vinterjackan för att gå ner till tvättstugan. Solen gick dock i moln lagom tills jag var i stallet och skulle rida och vinden var riktigt kall. Betydligt bättre idag när Karin och Fallon höll oss sällskap på en runda i skogen. Det var till och med nästan för varmt att ha vindjacka på sig. Blev en härlig ridtur i alla fall, även om Fallon var lite fööör sprallig. Lidos skötte sig finfint och sträckte på benen för att hinna med i Fallons älgkliv. Han har äntligen börjat fatta att det går fortare om han tar längre kliv istället för springer i symaskinstrav. :p


Har även hunnit med att få sommardäcken på plats på bilen och planterat lite penséer i min kruka vid ytterdörren. (Mamma planterade och jag dirigerade.) Balongen är på G också, men kräver lite tankeverksamhet och planering först. Men det ska nog bli bra det också.


Årets första gräs!!

Lidos fick smaka vårens första gräs


Sen får vi hålla tummarna för Heidi och hennes Victor som genom en oväntad vändning undkom avlivningen i elfte timmen. Hoppas hela oredan löser sig för er!

Av Ingela - 9 april 2010 17:40



...för Victor, Heidis älskade häst som hon tvingas avliva idag. Ledsen att jag inte bor närmre, men skickar en massa tröstkramar till dig och finns här ifall du vill prata av dig, vännen.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards