Ingelas hörna

Alla inlägg under november 2008

Av Ingela - 30 november 2008 19:03


Tiden bara försvinner och man får ingenting gjort...


Men jag var hos Lidos i förmiddags i alla fall. Blev lite försenad för att Karro ringde precis när jag skulle gå och byta om till stallkläder. Men det var trevligt att prata med henne (alla som känner Karro vet att hon är väldigt svår att få tag på) och när jag väl kom ut till stallet så mötte jag Katja som frågade om jag och Lidos ville följa med henne och Fallon på en ridtur. Och det ville vi så klart. Det blev en runda till sjöarna igen. Men det gör inget, där är så många stigar att välja på så det blir inte tråkigt. Vi travade en del, Lidos stirrade en del för att han kom på efterkälken, och så provade vi att galoppera en bit med Lidos först och Fallon efter. Det gick jättebra! Visst, Lidos var inte helt avslappnad direkt, men han galopperade snällt ända tills motorvägen kom inom synhåll. Den var lite läskig så då saktade vi av. Men jag tyckte  Lidos var duktig ändå, han stirrade inte upp sig så fasligt som han har gjort andra gånger när vi haft ridsällskap med längre ben än Lidos. Börjar begripa att han inte blir övergiven snart..?


Tog två lass med rullebören i hagen idag igen. Lite svårt att mocka nåt på vardagar när det är beckmörkt, så jag får offra lite tid på helgen istället.


Blev sen lunch, typ halv två, och sen körde jag och pappa upp till Center Syd för att gå på jakt efter vinterkängor, reservlampor till adventsljusstaken, en ny uteljusslinga, en stjärna eller nåt att hänga i fönstret i mammas arbetsrum, anteckningsblock och en ny grön girlang (heter det verkligen så? Ser knas ut...) till räcket på trädäcket. Tog lite tid, framförallt att prova skor, men vi fick inhandlat allt vi skulle. Sen var det hem och fixa utebelysningen och hänga upp en ljusboll i fönstret i mammas arbetsrum innan hon kom hem från julmarknaden. Hon tyckte bollen var jättefin, som tur var. :p

Av Ingela - 29 november 2008 20:06


Ja, inte för mig utan för Mikaela och hennes ponny. Och jag och Emelie var så klart med som moraliskt stöd och för att sköta filmkameran. Dressyr var det på tapeten idag och de var jätteduktiga. Otur att Mickis glömde vägen en gång bara. Slutade på 63,9 % och en prisrosett. Grattis!


Eftersom förmiddagen gick till tävlingen så var jag hos Lidos på eftermiddagen. Då regnade det... Skulle köpa lusern på vägen till stallet, men gårdsbutiken hade bytt ut Kraffts hackat strå till nåt nytt märke. Köpte en säck för att prova. Min lille pålle har ju börjat tröttna på lusernpellets. Verkar vara nåt utländskt märke för näringsanalysen var inte helt begriplig... Får se om jag fortsätter med det här märket eller går tillbaka till nåt mer välbekant när säcken är slut.


Lidos och jag tog en tur till sjöarna idag. Det regnade hela ridturen, men har jag bestämt mig för att rida till sjöarna för att det var helg och dagsljus, så blir det så. Så det blev en lite nervös runda för Lidos. Men vi travade mycket och fick med nån galopp också. Nån gång kommer han väl vänja sig vid ridvägarna runt sjöarna också.


Mockade i hagen idag (i regnet). Tråkigt, men måste göras. Mocka i Lidos box går i alla fall hyfsat snabbt nu. Han bajsar i ett hörn och kissar i ett annat, så man vet vad man har att vänta sig.


Efter stallet satte jag igång med att sätta fram alla adventsljusstakar i huset. Två fungerar inte, så vi får nog köpa nya. Man måste ju ha ljus i alla fönster. :p Imorgon är det utebelysningen som ska fixas. Sen är det advent på riktigt. :D

Av Ingela - 28 november 2008 20:24


Dagens byggsamråd - möte på 10 min. Lustigt att det kan skilja så mycket, 10 minuter i en kommun och 1½ timme i en annan. Pyntat kontoret med adventsljusstakar idag, blev jättefint! Ett platsbesök hann vi också med innan lunch. Och jag börjar redan bli stamkund på Smörgås-vad-det-nu-heter, där jag köper mina baguetter. Helt lagom till lunch.


Efter lunch och efter genomgång av nästa veckas schema så åkte Ulf och Kristin ut på platsbesök och jag blev själv kvar på kontoret. Tog emot några samtal och fixade en kontrollplan (eller ett förslag till en i alla fall). Körde hemåt vid tretiden och hann rida en halv ridtur i någorlunda dagsljus. Blev en hel del trav, men tog med lite galopp också. Lidos gillar ju inte att galoppera i mörker, så det blir mest trav under veckorna. Men nu jädrar är det helg och ridning i dagsljus som gäller. ;)


Efter stallet tänkte jag köra inom förra stallet och hälsa på. Var främst Birgitta jag ville träffa, Heléne och Eva har jag pratat med på sms ibland. Birgitta och jag pratade rätt mycket när vi stod i det förrförra stallet, och man saknar ju stallkompisarna som man trivdes så bra med. Anyway, jag ville mest berätta att jag hade fått jobb eftersom Birgitta var rätt engagerad i långa diskussioner om jobb och annat tidigare. Hon blev glad att höra att jag fått jobb till slut. Och sen pratade vi en massa annat (som vanligt) och jag körde där ifrån en och en halv timme senare. *vissel*  Blev sen kvällsmat idag. :p

Av Ingela - 27 november 2008 20:05


Idag har jag varit med på en slutbesiktning på jobbet. En jättefin villa som blev med beröm godkänd av besiktningsmannen. Och jag förstår det! Milsvid skillnad mot katastrofbygget som vi har... Jättekul att se när det blir så bra. :D


Körde och handlade lunch på Max i Hyllinge. Där stod Evelina och jobbade. Hon blev lite förvånad av att se mig där, tror jag. :p Hann inte prata jättemycket, det var mitt i lunchrusningen, men jag lär ju dyka upp där fler gånger så vi ses garanterat igen.


Efter lunch så kom Arbetsförmedlingen på besök på jobbet. Kristin fick guida dem rätt på vägarna, men de hittade till slut. Både Lena och Håkan tyckte att det verkade jättebra för mig på jobbet, och det tycker jag också. Än så länge i alla fall. ^^ Ulf och Kristin verkar ha bestämt sig för att anställa mig helt när praktiken är slut, och det är ju skönt att veta. Och OM det inte skulle bli så, så var jag välkommen tillbaka till arbetsförmedlingen sa Lena. Men jag håller mig gärna på så långt avstånd som möjligt. :p


Lidos och jag hann med en tur i skogen idag. Riktigt beckmörkt redan när vi lämnade stallet. Så tråkigt utan snö, det lös upp en hel del. Nu fick vi klara oss med pannlampan, så det blir inte så avancerad ridning i skogen. Mest motion. Lidos kändes varm under sina dubbla täcken, så jag tog av honom stalltäcket idag. Tror och hoppas att han klarar sig med bara regntäcket (med fleece över ryggen) så länge det är så här varmt. Det lär ju visa sig imorgon om inte annat. Men han får ha utetäcket på sig inne också, eftersom täckesbyten inte ingår.

Av Ingela - 26 november 2008 20:08


Ja, både idag och igår har jag haft fullt upp på jobbet. Har inte gjort så mycket egentligen, bara energiberäkningar på två hus, men det har varit knepiga hus. Det ena fick vi ringa till programtillverkaren och fråga om, och inte ens DE hade nåt svar på hur man skulle räkna. Vi fick improvisera lite, så ska vi prata med dem imorgon och se om de har kommit fram till nån lösning då.  Men det är kul att räkna med det. :p Och så hittar jag fel på ritningarna hela tiden. Ulf kallade mig granskningsingenjör istället. Lite komiskt att både konstruktörer, konsulter, kommungubbar och annat folk har tittat på dem innan, men ingen har märkt nåt fel. I några fall är huset till och med redan byggt. Undrar hur det gick till. ^^


Igår red jag och Lidos en sväng i snön på kvällen. Blev bara en halvtimme, men vi hann med mycket trav. Idag har mamma fixat stallet (jag körde direkt till träningen efter jobbet) och Lidos har vilat. Snön har regnat bort idag och det är + 8 grader ute. Så imorgon, då jäklar ska Lidos och jag ut i skogen. :p


Sitter och ritar på en teckning nu. Tiden går så fort och innan man vet av det så är det maj månad och dags för utställning. Lika bra att sätta igång att rita, så har jag lite att välja på när jag ska ställa ut bilderna sen.

Av Ingela - 24 november 2008 21:32


Körde till jobbet lite försiktigare än vanligt, det var fortfarande spåriga vägar och avfarten från motorvägen var helt täckt med packad snö. Men fram kom jag i alla fall. :p Vid nio åkte Ulf och jag till Höganäs för att vara med på besiktning på ett hus ute vid havet. Säger bara: sablar vad kallt det var där! Jag tänker aldrig bosätta mig så ute vid havet, fy fasen för blåst, regn och rusk under vinterhalvåret. Tog nästan trekvarts bilkörning med full värme på i bilen för att jag skulle få tillbaka känseln i mina tår. Får nog ta och införskaffa ett par bättre vinterkängor tror jag. Dessa har jag haft i minst 7 år...


Blev en baguette till lunch idag och jag körde hem vid fyratiden. Då hade det börjat frysa på vägarna igen och det var lite halt på sina ställen. Fick på broddarna på pållen och red ut en sväng i skogen. Blev bara bort till ridvolten och så en massa trav där. Lidos tyckte den vita världen var läskig i mörker och pannlampesken. Men trava gick bra. Blev ingen lång runda, men han fick rört på sig i alla fall.


Hemma lagom till Vänner och åt för ovanlighetens skull mat framför tv:n. Bordet där är ingen höjdare att äta från, det är alldeles för lågt, men vad gör man inte för sin favoritserie? :p


Bonusbild på gosmule från igår:

Pussmulen

Av Ingela - 23 november 2008 19:26


Helt otroligt att den ligger kvar.. Det är skåne och det är november. "Ett mirakel" sa nån på buke, och det är väl bara att hålla med. ^^


Började dagen lite slött och åkte inte till stallet förrän efter lunch. Tänkte att vägarna skulle vara lite mer farbara då. Och det var de. Fortfarande snö och spår, men inte halt i alla fall. Precis när jag klev ur bilen på stallplanen så fick jag ett mess från Mikaela som ville följa med till stallet. Kunde du väl sagt lite tidigare. ;) Hon körde ut själv i alla fall, och Lidos och jag fick oss en liten lektion i paddocken. Lite snöstyltor blev det, men det blev bättre när spåret blev upptrampat. Marken var ju inte frusen, men det blev lite tungt att rida i. Så Lidos kom undan med ett kort pass. Svettig hann han dock bli. Och jag också. :p Skritta av, på med täcke, ut i hagen och sen körde jag och Mikaela till hennes djur. Min tur att vara kameraman och det var svinkallt att stå still och hålla i kameran. Mina fingrar höll på att ramla av och innan vi var klara att köra hem så höll tårna på att försvinna också. (Och undra på det, termometern visade -5 grader när jag kom hem...) Hoppas några av bilderna blev bra på dem. :p


Så här såg vi ut idag (åtminstone i rätt ögonblick ;) ):

Han kan när han vill


Och filmen från ridningen finns att titta på här:


http://www.youtube.com/watch?v=XpygTishC9I

Av Ingela - 22 november 2008 18:36


Knappt varit över nollan på hela dagen, möjligtvis nån timme mitt på dagen när solen var framme. Men annars har det varit kallt. Pappa och jag har bytat till vinterdäck på Saaben och min Golf. Kallt om fingrarna, men nu är bilarna vinterutrustade i alla fall. Körde upp till macken för att pumpa däcken, och där stod nog halva byn på kö. Alla har bytat däck idag. ^^


Körde till Lidos när bilen var helt klar, vilket blev lite senare. Var i stallet strax efter tre. Blev ingen ridning idag, pållen har ju inga snösulor... :o Tog in och borstade lite och bytte till det fodrade stalltäcket + ofodrat regntäcke. +0.3 grader i stallet när jag var där, så det lä rju bli kallare i natt. Två hästar värmer inte upp ett helt stall så bra, så det kändes bättre med fodrat stalltäcke. Men varmare ute behöver han inte vara, därav det ofodrade regntäcket ovanpå. Får se imorgon, ser han ut att frysa så får han väl ha det fodrade regntäcket istället. Körde hem från stallet medan det fortfarande var ljust ute. Rätt skönt att kunna se ordentligt när vägarna är fulla med snö, spåriga och hala. Körde i 40-50 hela vägen hem.


Mer har jag inte hunnit med idag. Jo, städat och självklart varit ute med kameran i snön. :p Här är en bild från dagens skörd, resten ligger på http://ingelas.pixbox.se


Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards