Ingelas hörna

Alla inlägg under december 2010

Av Ingela - 29 december 2010 16:32


Efter en dag med feber så har förkylningen lugnat ner sig och jag orkar röra på mig igen. Innehållet i näsan tycks dock aldrig ta slut och halsen gör ont. Men för att se positivt på det hela så kunde jag passa på att rensa golvbrunnen när mitt luktsinne verkar ha tagit julledigt.   


Eftersom det är tråkigt att spara julklappspengar till mat och bensin och andra vardagsnödvändigheter, så var jag med mamma och pappa i Lund idag och gjorde om pengarna till lite grejer. Resulterade i ett nytt spel, en dvd-film och en Olle Adolphson-cd. Eftersom jag dessutom råkade få två Bon Jovi-samlingar i julklapp så bytte jag den ena till "Det bästa med Cornelis Vreeswijk". Det är SÅ mycket roligare att handla lite onödiga grejer för pengar som man inte jobbat ihop till själv.   


Av Ingela - 27 december 2010 09:38


Så var de hektiska juldagarna över för denna gången. På julafton trotsade vi de snöiga vägarna och tog oss till Södra Rörum. Tittade på Kalle Anka, åt masor med god mat och fick hälsa på kusinens lilla Nathalie för första gången. Hon är ganska exakt en månad gammal och väääldigt söt.


Alltid mer snö i Södra Rörum än Lödde




Julklapparna sparade vi dock till juldagen, då systrarna och deras familjer kom till Lödde för att fira jul. Som vanligt ingen lugn stund med barnen, men de terroriserade mest Thomas den här gången. (Utom Sanna, som redan i början konstaterade "Du ska bära mig HELA tiden" till mig.) Det blev många fina julklappar (betydligt bättre än den förkylning som jag fick på julafton!) och massor med god mat den här dagen också. Bland julklapparna kan nämnas sockerkaksform, mufifnsform, pajform (någon vill uppenbarligen att jag ska börja baka  ), visbok, hammare, avbitartång och en fiberoptiklampa.



Annandagen blev en återhämtningsdag och på kvällen begav jag mig till Karro för att byta julklappar med gänget. Det här året lyckades vi faktiskt med att få ihop TVÅ dubletter! Haha, det tror jag aldrig har hänt förr. Marie hade varit superpysslig och rimmat på alla sina julklappar. Det blev ingen sen kväll, både Marie och Karro skulle jobba idag och min förkylning tyckte att jag skulle gå hem och sova. Jag hoppas verkligen att det är Maries förkylning jag har fått och inte Mikaelas, som har förvandlats till kräksjuka...



God fortsättning till er alla!



Av Ingela - 22 december 2010 08:29


Årets mörkaste och kallaste dag idag. Det var -19,5 när jag gick upp imorse. Kallt redan igår så jag tog en promenad med Lidos istället för att sitta och frysa på hästryggen. Kliva i snön gör en varm!


Sista arbetsdagen för i år idag. Yay!   

Av Ingela - 19 december 2010 21:15


Inte många dagar kvar till jul nu. Den här helgen får räknas som uppvärmning.   


I fredags var vi på julkonsert med Anders Ekborg i Malmö. Helt underbart! "O, helga natt" med hans röst är det verkligen gåshudsvarning på. Jag tror folk applåderade tills de fick kramp i armarna. Det var rätt snöigt väder och när vi körde hem så låg det tre långtradare i diket på motorvägen. Tur att det inte var på norrgående körbanan där vi körde, det tog säkert sin lilla ltid att få vägen framkomlig igen...


I lördags var Lidos och jag ute i snön igen och lade in en liten travsträcka där det inte var så mycket snö. Jag hävdar bestämt att hästen får bättre grepp på isen i trav istället för skritt, så det är lite trist att vi inte kan trava runt hela skogen.   Men men, vi har börjat med traven i alla fall, så får vi se om vi kan hålla igångsättningen nu och inte bli avbrutna igen.


På kvällen hjälpte jag mamma att julpynta hemma i huset. Inte lika många tomtar som vanligt (vilket skulle kunna bero på att jag fick med mig en del när jag flyttade..   ) och jag tror att alla fick en bra plats. Inget rum utan tomte!


Idag var jag på julfika hos Karin. Vi bytte hästtidningar och hon bjöd på paj och hemmagjord vaniljsås. Jättegott! Efter kvällsmaten hos mamma och pappa så hjälpte pappa mig med att få hem min julgran och så mekade vi med att få den att stå rak i julgransfoten. Inte helt lätt... Men nu står den ordentligt i alla fall och är pyntad och fin. Snart jul...   


I brist på julgransbilder så får ni nöja er med vår å i vinterkläder


Av Ingela - 17 december 2010 16:40


Eftersom det tvunget skulle töa i lördags, och sen frysa igen, så har det varit mest isgata överallt den här veckan. Lidos har fått vila lite extra igen, det är liksom inget roligt när han måste trippa fram för att inte halka. Men så igår kom det mer snö! (Tillsammans med hårda vindar, vilket ställde till trafiken en del, men jag kom både till och från jobbet och stallet som jag skulle.) Givetvis var Lidos och jag ute en runda i skogen idag. Gick lite bättre att ta sig fram med ett lager snö ovanpå isen och det blev en riktigt härlig ridtur. Precis sånahär dagar jag vill ha! Går inte riktigt att beskriva i ord, så ni får väl se lite bilder och tro på mitt ord.   


Finn fem fel..?







Kolla gärna resten av bilderna på min PIXBOX.

Av Ingela - 12 december 2010 19:45


Så var vi ännu ett ljus närmare jul. :) Den här helgen började med treårskalas för Sanna i fredags. Cicci och Micke bjöd på middag och Sanna bjöd på stoj och stim. När vi behövde varva ner lite så tittade vi på Tingeling på dvd. Och det var inte Sanna som nästan somnade...   


Lördagen började med ett nyttigt pass på gymmet. Sen fixade brorsan och jag ett par julklappar till, och jag blev helt klar med mina inköp. Skönt att slippa stressa runt i sista minuten. Eftersom det ibland är lite svårt att bestämma sig, så blev det en sen tur till stallet. Vi behövde både reflexer och pannlampa på ridturen. På en lördag! Haha, helger ska ju betyda ridning i dagsljus... Tajmade ljuset bättre idag i alla fall. Fast underlaget kunde vara roligare. Igår var det plusgrader och det töade som sjutton. Idag är det -6 grader... Det vill säga allt är antingen blankis eller knagglig is. Tur man har broddar! Lidos fick till och med behålla sina frambroddar på i hagen. Där är helt isigt på övre halvan av hagen, och det är där hästarna är mest. Kändes säkrast med broddar då.


Efter middagen i lördags körde jag hem till Marie (som befann sig hos sina föräldrar, som i sin tur var bortresta) och vi kollade på film och åt lussebullar. Sen blev vi nostalgiska och började prata gamla julkalendrar och andra barnprogram. Vi fick hämta Maries bror och få lite experthjälp med att komma ihåg introlåten till "Trasdockorna".    Att prata gamla barnprogram leder osökt till att man drar upp andra gamla program också och då måste man såklart nämna "På rymmen". Vilket helt osökt leder till Hjalle & Heavys roliga spårhundslåtar. Vilket i sin tur ledde till att vi satt halva natten och sjöng Hjalle & Heavy- och Mimikrylåtar.   Maries bror är ett stort fan och har alla deras skivor - och har dessutom samma favoritlåtar som jag. Haha, undrar om grannarna blev så glada...   

Av Ingela - 9 december 2010 16:49


...klämde in Lidos en vecka tidigare än den inbokade tiden och världens bästa föräldrar passade hästen så hovis kunde sko. Med nya snösulor och broddar så var det bara att kliva ut i snön. Å, vad härligt det var att sitta på hästryggen igen. Att det var mörkt, kallt och att vi bara skrittade gjorde inte det minsta. Det finns helt enkelt ingen bättre utsikt än denna:


Kan det bli bättre än så här?




Eftersom pållen stått helt i två veckor (och knappt rört sig i hagen ens) så börjar vi om med igångsättningen och håller oss till skritt så här i början. Annars är ju en snögalopp inte helt fel, men jag får försöka sansa mig ett tag till.   



Ikväll är det avslutning på kören. Lite tråkigt... men vi är redan anmälda till fortsättningen till nästa termin. Det gäller bara att ha tålamod till februari.   

Av Ingela - 5 december 2010 16:27


Shit, vad det snöar! Började igår kväll (fast det mesta blåste nog iväg då) och har snöat hela dagen idag. Det har lätt kommit 1 dm och på sina ställen mer. Det är bara småflingor som faller, man kan ju undra hur det hade sett ut om det varit stora flingor.   


Jag har faktiskt lyckats hitta en positiv sak med att hästen måste vila tills hovslagaren fixat vinterskorna till honom - nämligen att jag helt plötsligt får en massa tid till annat. Igår var jag först i Flädie för att eventuellt köpa ett mellantjockt vintertäcke till Lidos, så han kunde slippa ha dubbla täcken när vintertäcket är för tjockt och sommartäcket för tunt. Det visade sig dock att det enda märket de hade med den tjockleken som jag var ute efter, det var Horseware. Alla som har med hästar att göra vet att deras täcken inte direkt hör till de billigare prisklasserna... Det "billigaste" de hade gick på 1700 spänn. Alltså var det rätt lätt att bestämma att pållen får stå ut med sina dubbla täcken när det behövs.  


Efter Flädie blev det en tur till Center Syd tillsammans med brorsan och pappa. Spanade lite julklappar, men den enda som handlade det var Thomas. Och det bara till sig själv.Till stallet körde jag vid fyratiden. Eftersom jag ändå bara skulle fixa stalljobbet och borsta lite på pållen så gjorde det inget att det var mörkt ute. På kvällen blev det till att öva på körsångerna med Marie. Det var enda kvällen innan torsdag som hon hade tid och öva måste man ju! Avslutning med kören på torsdag, lite tråkigt men det kommer ju en vårtermin sen också.   


Den snöiga söndagen har varit rätt slö. Lite spring fram och tillbaka till tvättstugan, shoppingrunda på Maxi och sen en tur till stallet. Släpade med mig pappa till stallet eftersom han var ensam hemma och såg sysslolös ut. (Mamma står på julmarknad i Fogdaröd hela helgen.) Det första pappa gjorde var att klappa stallkatten. Vilket var väldigt uppskattat. Till och med så uppskattat att kattskrutten förföljde pappa överallt och jamade hela tiden. Fast när han gick ut i snön så stannade katten kvar inne i stallet. SÅ roligt var det tydligen inte att bli klappad.  


Till sist vill vi säga GATTIS till Lidos f.d medryttare som fyller 18 år idag! Hoppas du haft en riktigt härlig dag, Elin!




Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards