Ingelas hörna

Alla inlägg under januari 2009

Av Ingela - 30 januari 2009 14:51


Nu har jag suttit två hela dagar (nåja... ^^) med cad och håller som bäst på att fixa k-ritningar till en villa. Tänka sig...jag kommer att stå som konstruktör... Lite läskigt faktiskt. Men "man behöver ju inte uppfinna hjulet varje gång", så det gäller bara att anpassa redan använda lösningar till just det här projektet. Och varför jag just sa "bara" begriper jag inte... Men det ger sig. Ska ha projekteringsmöte med chefen i nästa vecka (när jag för övrigt är FULLT ANSTÄLLD!). Ska bara komma på hur man dimesionerar en pelare också, så har jag kommit en bit på vägen.


Nu är det fredag och då slutar vi tidigare. Så det blir en tur i skogen med Lidos när jag har skrivit klart här. Det ser mörkt och kallt ut ute, inte alls så fint som det var igår. Får nog ha pannlampan med mig även om jag inte rider lika sent som igår. Då klarade jag hela ridturen utan lampan (var tillbaka i stallet till halv sex). Lidos är igång igen i alla fall och min medryttare var nöjd med honom i onsdags också även om han blev lite trött i paddocken, men det ska vi träna upp. Medryttaren är också lite ovan så det borde vara liten risk att pållen överansträngs. :p Imorgon lär de ge sig ut i skogen i dagsljus i alla fall. Tror det kommer gå finfint.


Nix, nu stallet, sen mat, sen hem till Karro och se Let's Dance. Töntigt? Tja.. men det är roligt. :D 

Av Ingela - 28 januari 2009 20:38


Blev att fixa lite pappersarbete på jobbet idag innan vi åkte på produktmässa i Helsingborg. Inte nån stor samlig, men lite roliga prylar att titta på. Åt lunch (gratis) där tillsammans med byggnadsinspektörerna från Höganäs och Bjuv och pratade en massa med dem. Inte alla som jobbar på kommunen som är tråkiga. ^^


Hann jobba lite på mina konstruktionsritningar innan jag körde hem för dagen. Lidos blev omhändertagen av sin medryttare idag så jag körde direkt till träning istället. Det känns banne mig att man har haft ett uppehåll, men med lite tålamod så ska jag nog orka lika mycket som innan.


Hem och duscha och äta och sen messade Karro och frågade om jag ville med ut och gå en promenad. Det ville jag så klart, så vi var ute i en halvtimme och hann avhandla lite världsproblem under tiden.


Så nu känner jag mig lite nyttig i alla fall och ska gå och dricka en välförtjänt kopp te nu. :)

Av Ingela - 26 januari 2009 20:27


Så var helgen över igen, tillbaka på jobbet och massor att göra. Blev dock lite segt i slutet så jag slutade kvart i fyra. Körde till Lidos och red ut en sväng innan det blev helt mörkt. Trodde först att det inte skulle bli nån vettig ridning för pållen blev rädd för ett rådjur i skymningen och var väldigt nervös efteråt. Men han lugnade sig faktiskt när vi kom till ridvolten så vi red ett pass där utan problem. Alla gångarter gicks igenom, med minst krav i galoppen. Men jäklar vad bra han gick! Vänstergaloppen kändes jättefin och var tretaktig hela tiden (höger också, men det brukar den vara). Tragglade inte så mycket utan skrittade och travade också. Lidos var jätteduktig. Jag red utan vantar hela passet, hur tusan jag nu klarade det utan att frysa när det bara var 1 plusgrad. Den nya vinterjackan är i alla fall jättevarm, går knappt att ha den på när man kör bil, även om värmen i bilen inte är igång. Bra köp. :D


Tycker det behövs en bild på en av småttingarna nu. Här är Sanna från i lördags:

Sanna visar sitt gung-får

Sanna och gung-fåret

Av Ingela - 25 januari 2009 22:12



 Den bästa utsikten...!

Av Ingela - 23 januari 2009 18:57


Dags för besiktning av bilen idag. Snöblask ute så jag körde i god tid, var framme 10 minuter innan bokad tid och blev insläppt fem minuter tidigare. :p Stackars besiktningsmannen fick snöslask i huvudet när han skulle inspektera undersidan av bilen. Men det var en fin och välskött bil tyckte han. :D När jag körde av motorvägen på väg till bilprovningen så såg jag nåt blått ljus längre fram på vägen. När jag körde ifrån bilprovningen 20 minuter senare så var det totalstopp i hela norrgående riktningen. Olycka..? Tur jag inte skulle ut på motorvägen igen i alla fal


Väl framme på jobb så fick jag besök av en brandingenjör som skulle berätta lite om sitt arbete för mig. Väldigt intressant faktiskt och hela förmiddagen gick åt till att lära mig om utrymningsvägar, brandceller och hur man räknar gångsträckor osv. Ska få följa med henne ut på besök på nåt projekt också sen för att se hur det ser ut i verkligheten också.


Slutade kl tre, det är ju fredag. ;) Körde till stallet och tänkte rida en sväng, men ångrade mig när jag knappt fick upp bildörren p.g.a blåsten. Kändes inte som nån höjdare att rida i halt snöslask på en häst som dels är stirrig för blåsten, dels för mörkret och dels för att han vilat igår. Nöjde mig med att kolla igenom honom i hagen och fyllde också på halm i traktordäcket. De hade ätit upp alltihopa. (Jag fyllde på en klyfta i tisdags.) Skönt att de har halmen att tugga på i alla fall.


Körde inom Pias ridsport på hemvägen (fast det kommer alltid att heta Lenas, precis som förr, i min värld...) för att kolla vad de hade för vinterjackor. Hittade faktiskt en som var bekväm och satt bra (och hade 30 % nersatt pris ^^), så jag köpte den. Min gamla jacka har noll vindtätning kvar så jag kände att det var nödvändigt att byta ut den snarast. Ska bli kul att inviga jackan imorgon och se vad den tål.


Yey!

Av Ingela - 22 januari 2009 19:08


JA, idag var det mammas tur att ta hand om pållen. Eller rättare sagt stallet, Lidos fick vila. Jag har varit i Göteborg med jobbet idag och var osäker på hur dags vi skulle vara hemma igen. Körde från Billesholm kvart över åtta, stannade och fikade på vägen och var väl framme vid elva-halv tolv nångång. ScanBygg var mässan vi skulle på. Men i ärlighetens namn så var det rätt tråkigt. Det var mest maskiner och verktyg som visades och det kändes som entreprenörer fick ut mer av mässan än vad konsulterna fick. Så efter 1 ½ timme så åkte vi hem igen. Haha, meningsfull dag... Stannade och åt på McDonalds i Kållered och sen var det raka vägen hem igen. Så jag var hemma kvart i fem och hade hunnit med min häst själv. :p Nu blev det istället en halvtimmes promenad innan kvällsmaten. Har man suttit still i en bil hela dagen så behöver man komma ut i friska luften och röra på sig lite.


Nu ska jag gå och titta på nyheterna och se vad det är för juvelerare som blivit rånade i Eslöv. Hoppas det inte är Ciccis jobb (igen)...

Av Ingela - 21 januari 2009 20:07


Den första i en rad. :)  Och bara för det så råkade jag sluta tidigare från jobbet. Så vad gör man när man är hemma redan kl två och inte har en häst som behöver tas om hand? Jo, man går och tränar. :D Började med en cykeltur till gymmet. Det känns liiiiite som hyckleri att köra bil till träningen när det tar 10 minuter att cykla. ;) Tog i ordentligt och det KÄNNS banne mig redan i benen. Undrar hur jag ska orka gå på mässa imorgon... Men det kändes helt klart bra att träna. Hoppas jag kan hålla mig frisk nu så det inte bli en massa konstiga avbrott hela tiden.


Pratade med Pia ikväll och det hade gått jättebra i stallet sa hon. Var några småsaker hon undrade över, men Katja var i stallet samtidigt så hon hade fått svar på frågorna direkt. Hon var imponerad över Lidos lugn och att han var så lätt att ha och göra med, även om hon är helt ny för honom. Men han är ju duktig min lille häst. <3 (Och det var kanske tur att hon inte började rida honom för två år sedan... *host*) 

Av Ingela - 20 januari 2009 07:52


Hann inte skriva igår, så det får bli ett snabbt inlägg innan jobb istället.


Fick nya glas i mina glasögon igår och fick klara mig utan dem hela dagen, Blev inte så mycket jobb gjort vid datorn, får ont i huvudet utan glasögonen... Men jag räknade desto mer istället. :p


Lidos fick en lugn skrittrunda igår. Visst, han har förmodligen inte tappat jätemycket under 3 veckors vila, men det skadar inte att ta det lite lugnt. Idag blir det en promenad om jag hinner det (ska klippa mig ikväll) och imorgon ska min nya medryttare rida. Torsdag ska jag till Göteborg med jobbet så då får Lidos också vila. Sen till helgen får han börja jobba lite igen. :p


Hem och äta lite, och sen hem till Karro. Vi kollade på handboll, jädrar vilken match. Jag gillar verkligen det "nya" landslaget och tror de kan bli riktigt farliga med lite rutin. Seger över Kuba, Sydkorea och Spanien är ingen dålig inledning på det här VM:et heller, vi får väl se hur långt det räcker. Hoppas kan man alltid. Dalibor Doder är min personliga favorit i laget, man vet aldrig vad han ska ta sig till. :p

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15
16
17 18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards