Ingelas hörna

Alla inlägg under november 2012

Av Ingela - 30 november 2012 21:37


Äntligen tog den här sabla veckan slut..! Känns som att jag mest hattat hit och dit, gjort lite här och lite där, sprungit på möten och jagat chefen med mina frågor - utan att egentligen få nånting gjort. Eller tja, nånting har jag bevisligen gjort, bara inte det jag borde ha hunnit med. Men vi fortsätter nästa vecka, just nu är det helg!


Ikväll hade vi Tonoptimisterna sitt första framträdande för vintern, en liten utomhuskonsert på Bantorget i Lund. Och lagom till kvällen så började det snöa! Med både snö och glöggdoft i luften och massor med ljus runt omkring så blev det riktig julstämning. Vi sjöng bara fem låtar och det kändes som att vi lätt kunde sjungit fem till. Det gick så fort..! Det kändes bra i alla fall och nu är jag riktigt taggad inför konserten den 8:e. Ska bli jättekul att sjunga hela programmet då.


Mamma och pappa bjöd på pannkakor efter sången och sen var det dags att plocka fram alla adventsljus och julgardiner. Nu är det advent!   


 

Det har snöat!


Av Ingela - 28 november 2012 21:17


Efter en stressig dag på jobbet är det väldigt skönt att ha kören att gå till och bara få sjunga för att det är roligt. Man blir så glad av att sjunga. Går det dessutom bra så är det en extra bonus.   Och idag kändes det riktigt bra! Inte så att det lät helt perfekt, det finns fortfarande en hel del att slipa på, men det kändes inte ouppnåeligt längre. Ska bli riktigt kul med konserterna nu! Första är en minivariant på Bantorget nu på fredag den 30/11 kl 18 (gratis) och den stora konserten är i Stadshallen den 8/12 kl 18. Biljetter till den sistnämnda finns på Kulturcentralen.nu (kostar 100 kr). Ni kommer väl?   

Av Ingela - 25 november 2012 18:46


Fy tusan vilket skitväder det har varit idag. Uppehåll tillräckligt länge för att jag skulle kunna springa en runda, men sen när Mikaela kidnappade mig till tjänstgöring på Pay´n jump i Annelöv så började det givetvis regna. Och inte så lite heller... Tur Faddi och Mikaela är duktiga och hoppade en fin runda (om än med en rivning). Hoppas min filmning blev någorlunda bra också.   


I övrigt då? Tja, gårdagen bjöd på massa nödvändiga göromål, som träning, klippning av pållen och mockning av hagen. Lidos och jag hann även med en liten ridtur och galopperade lite längs terrängängen. (Och eftersom jag vill akta hans rygg så är det att knipa åt med knäna och hålla sig stående som gäller => träningsvärk..!) Pållen var glad, vild och pigg! På kvällen var det födelsedagsmiddag hos min faster. Gott och trevligt!


Var även och köpte ny hästmat igår förresten. Jag fick svaret på vår höanalys i torsdags och det var inte direkt någon uppyftande läsning... Bara hälften så mycket protein i höet som jag hade velat ha. Blir till att försöka pussla ihop en så bra foderstat som möjligt till hästen ändå, med lite trevliga tillskottsfoder. Billigt... eller inte..


I fredags övade Marie och jag lite sånger inför våra konserter med Tonoptimisterna. Vi lyckades förvåna oss själva genom att faktiskt klara att sjunga en del av låtarna tvåstämmigt utan att ramla in i varandras stämmor. Kändes bra! Kul när man märker skillnad också, och att man lär sig mer för varje termin. Nu är det bara ett övningstillfälle kvar för kören, sen är det en liten konsert på Bantorget i Lund på fredag kl 18 och sen en lite större konsert i Stadshallen i Lund den 8:e. Ska bli roligt!   


Goskatten vet hur man bäst fördriver tiden när det spöregnar ute


Av Ingela - 19 november 2012 21:59


Nackdelen med att springa på kvällen är att man blir så himla trött när man sätter sig i soffan för att pusta ut. Sen är det meningen att man ska orka gå och duscha också... Får nog försöka pallra mig upp nu...


(För er som undrar så blev det faktiskt 5 km, om än i något långsamt tempo. 2 veckor sen jag sprang sist, men det gick bra ändå!)

Av Ingela - 18 november 2012 20:58


Ännu en vecka närmare advent. Shit, vad tiden rullar fort nu..! Lidos har vilat sen vaccineringen och kommer vila imorgon också. Men på tisdag siktar vi på att köra en runda igen.


Helgen har rullat på i full fart. Lördagen bjöd på massage som följdes av en shoppingrunda på Center Syd tillsammans med mamma. Hm, insåg just att jag skrivit ordet "shoppingrunda" lite väl ofta på sista tiden... Men det är inte riktigt så illa som det låter, det är bara det att det tar så himla lång tid innan man hittar nåt som man faktiskt vill köpa. Den här gången blev det jakt efter något att ha på sig på konserten den 8:e. Det blir samma dress-code som förra året, men det är ju inte kul att gå klädd i samma. Så det blev till att leta upp nåt nytt. Och nytt blev det. En helt ny klädstil till och med.   Ingen konstig utstyrsel dock (så ni kan andas ut igen), men udda för att vara mig. Vill ni se hur det blir så får ni komma till konserten.  


Idag har vi varit på namngivning för min kusins lille son Kevin. Det blev en fin egenkomponerad ceremoni med tal och sång (jag stod för lite pianospel). God mat bjöds det också på och trevligt sällskap. Finns ju inga regler för en namngivning, men min kusin och hennes familj hade ordnat det hela jättebra och Kevin fick två faddrar precis som man får vid ett dop. Det enda som saknades var mormor som tyvärr var sjuk... Men hon får se det på video och kort sen.  

Av Ingela - 15 november 2012 20:56


...så har jag missat hästens årliga vaccinering... Betyder det att jag börjar bli gammal..? Klantigt var det i vilket fall som helst. Körde Lidos med vagn (inte släp) till Anne ikväll, så hon fick vaccinera honom. Funkade finfint faktiskt och Lidos travade snällt hela vägen dit, trots att vi gick ute på stora vägen. Hemåt gick det lite stirrigare, så han fick hålla sig i skritt då. Skönt att ha det fixat, så vet jag att han har fullgott vaccinationsskydd - om än att han inte får lov att tävla längre. Det hade jag i och för sig inga planer på heller, så ingen skillnad för dens skull.   


 


Var hemma från jobbet i måndags också och var efterlängtad på kontoret på tisdagen. Har haft fullt att göra sen dess och fick ett "bra jobbat!" av chefen idag efter ett avslutat jobb. Känns alltid bra att höra. Magen är fit for fight igen och som vanligt finns ett uppdämt behov av att röra på sig när man börjar må bättre efter att ha varit sjuk. Igår hade jag svårt att stå still vid skrivbordet på jobbet. Får se om jag hinner en liten löprunda imorgon. Bir ingen träning på lördag, det blir massage istället. Lite lätt ledbruten efter att ha legat i soffan i flera dagar...


Igår var det körövning med Tonoptimisterna. Gick över förväntan, trots att jag inte sjungit en ton på två veckor och med några övningar till så ska vi nog kunna ta oss igenom konserten utan större bekymmer. Ni har väl köpt biljetter?    



Av Ingela - 11 november 2012 17:04


...sen sist. Fredagen spenderades i soffan, om än i (halv-)sittande läge istället för heldäckad. Tog mig igenom ett Pirates-maraton bland annat. Lördagen kändes lite bättre och det blev ett besök i stallet på eftermiddagen. Kände att jag behövde frisk luft, men hade sällskap med mig och gjorde inte något jobb i stallet själv - förutom att pussa på pållen. Resten av dagen var det soffläge som gällde. Idag fixade jag maten i stallet medan pappa mockade, det var ungefär vad jag orkade med. Hoppas att lite mer aktivitet gör att jag blir lite hungrigare och kan äta lite ordentlig mat (inte bara filmjölk och soppa) så att magen kan börja jobba som den ska igen. Det var tusan så segdraget det här...


 

Ge mig mer äpplen!

 

Av Ingela - 9 november 2012 11:26


Började må dåligt på jobb i onsdags och spydde som en kalv hela kvällen. På torsdagen kom feber och värk, men lyckades äta lite i alla fall. Svårt val om man vill må illa för att man är hungrig eller för att man har ätit... Idag fortsatt feber men magen verkar ha stabiliserat sig i alla fall. Tur det! Men orken försvinner verkligen totalt... Igår låg jag i soffan hela dagen och det var motigt att ens gå upp de fem metrarna till toa.. Idag har jag avancerat lite och sitter upp i soffan. Vi var sju stycken på jobbet som blev sjuka samtidigt, vet inte om det har blivit fler nu. Självsäkra Ingela skulle ha en energiberäkning klar till idag och när chefen påminde om den i tisdags så fick han svaret "det är lugnt, det är hela veckan kvar". Ja, just det... Fick be en kollega göra klart beräkningen istället, hoppas han fixade det...


Just nu har hjärnan börjat vakna till liv igen och tycker det är jäkligt tråkigt att kroppen är så trött. Tur att jag har snälla föräldrar som kan passa Lidos! Hoppas på att orka ut till honom själv imorgon, om än att pappa kanske får följa med och göra det tyngsta jobbet. Men vi får se.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards