Ingelas hörna

Alla inlägg under november 2009

Av Ingela - 30 november 2009 20:12


Enligt gamla Bondepraktikan så kan dagens väder avgöra hur julen kommer att bli. Om Anders slaskar så braskar julen. Vågar man hoppas? ;)


Eftersom Lidos var lite tjock i sitt framben igår så lovade Elin att kolla det lite extra innan hon red idag. Fick ett sms av henne vid lunch, dock inte om benet, utan hon tyckte inte att Lidos var sig lik alls. Slö och okoncenterad och stannade och bet sig i sidan ofta. Och eftersom jag hade "studiedag" på jobbet så offrade jag skolböckerna för att köra till stallet och titta till min lille häst. Slutade med att jag och Elin promenerade/longerade skruttdjuret i nästan fyra timmar (sista timmen var jag själv) innan han verkade piggna till och sluta vispa med svans och bakben. När han dessutom började dra ner mulen i alla grästuvor istället för att traska runt, så tyckte jag att han nog hade klarat sig igenom det värsta. Hade telefonkontakt med veterinären, men eftersom Lidos piggnade till så tyckte hon inte det lät som att ett besök på plats var nödvändigt. För tillfället i alla fall. Bad stallägarna hålla lite extra koll på honom ikväll, men hoppas att det är över för den här gången. Frambenet fortfarande lite tjockt, men det var svårt att kolla hur han rörde sig när han var irriterad på magen också. Får kolla benet mer noga imorgon istället.


Av Ingela - 29 november 2009 20:14


Så var det söndag igen och som vanligt undrar man var helgen tog vägen..? Började i alla fall med en tur till stallet. Hästarna hade fått sen frukost och jag fick hjälpa Eva att släppa ut dem i hagen. Gav halva högivan då, så fick de resten efter min och Lidos ridtur. Lidos var lite tjock i sitt högra framben, men inte varm eller halt. Måste konsultera min anatomibok för att veta vad där går för senor eller muskler eller annat. Det kan ju vara så enkelt att det helt enkelt berodde på att jag i princip tog honom direkt från boxen. Normalt brukar han ju få röra på sig i hagen innan vår ridtur. Ingen skillnad efter ridningen dock, så jag får väl hålla lite koll. Men det är säkert bara jag som är nojjig. Kändes lite knagglig i vänstergaloppen idag, men högern gick fint. Blev mest skritt och galopp, eftersom att jag red barbacka.


Efter stall och lunch åkte Marie och jag in till Lund för att gå på bio. "Disneys - En julsaga" stod på planeringen och eftersom det var skyltsöndag så var jag väldigt skeptisk till att köra bil dit. Jag känner typ till tre parkeringar i Lund, är de fulla så har jag inte den blekaste aning om var jag ska leta parkeringsplats nånstans. Så vi åkte buss helt enkelt. Och stan var proppfull med folk! Hela Mårtenstorget var fullt med karuseller, godisstånd och annat som såldes. Så jag är glad att jag slapp parkera. :p Filmen var i alla fall bra, snyggt animerad och följde bokens handling riktigt bra. Mer spökhistoria än julsaga dock.


Mickis: jag kommer inte ihåg vilka bilder på Faddi som vi diskuterade... :o Den på bloggen är för liten för att jag ska kunna rita av den bra, men vilken var det mer vi sa..? Tittade igenom dina bilder igen och hittade denna:


faddi


Ska jag göra ett försök eller har du nån annan bild du hellre vill ha avritad?

Av Ingela - 28 november 2009 21:13


Blev ingen tradera-vinst, tyvärr. Inget att göra åt det, jag får väl hoppas att det kommer fler auktioner så småningom helt enkelt.


Fredagkvällen var däremot en riktig höjdare. Jag struntar högaktningsfullt i att Hellbergs musik kanske inte vänder sig till folk i min ålder i första hand, men jag tycker han gör riktigt bra låtar ändå. Tror inte jag satt still till en enda låt igår. Lite väl hög volym bara, men det märktes mest till den första låten. Sen var man ju halvt döv så resten gick finfint.  Min favorit spelade han också, med aukustisk gitarr och utan de övriga instrumenten med. Annars är ju killen som spelar ståbas (jo, det heter så) roligast att titta på. Han är helt jäkla sanslöst skicklig på att hantera sitt instrument. Igår spexade han till det genom att spela med basen liggandes på golvet och en gitarrist stående på sin rygg. Synd att kameran inte gillade ljusförhållandena riktigt...


Idag har Elin ridit Lidos så jag har ägnat större delen av dagen åt att fixa i ordning mina adventsljus (har köpt tajmrar idag, så det kan vara tänt när jag kommer hem från jobb/stall. Myyys!) och sen körde jag hem till mamma och pappa och fixade deras ljus också. Det är lika rörigt varje år att få ordning på utebelysningen. Vilken slinga ska vara var? Hur fasen fick vi sladden till att räcka förra året? Ja, ni fattar. ^^ Men jag fick fason på det och nu är det inkopplat som det ska och lyser fint. Förutom en dryg meter av den långa slingan, som är helt släckt... Pappa ska kolla på den sen, verkar lite skumt att 20 lampor i rad har gått sönder..?


Imorgon ska jag lämna Fallon-teckningen till Eva. Hoppas verkligen hon blir nöjd med den... Sen är det Faddis tur att bli avritad. Jag har inte glömt er, Mickis. :)

Av Ingela - 27 november 2009 16:28


Ännu inget svar på var måndagens överraskningspost kom ifrån. Har kollat på filmen och den fungerar som den ska i alla fall. Bara att tacka och ta emot antar jag.


Lidos har gått mest i skogen denna veckan. Blev barbackaridturer för oss tisdag-onsdag, vila på torsdag och idag red Elin. Pållen var lite varm i höger framkota igår och eftersom man blir lite nojjig så tyckte jag att han var lite gallig också. Men inte halt och idag var benet som vanligt. Hoppas att han bara snubblat i hagen eller nåt.


Idag har jag satt upp adventsljusstakar, stjärna och ljusslinga på balkongen. Julen närmar sig med stormsteg!


Ikväll ska jag med föräldrarna på konsert i Malmö. Vi ska lyssna på Nisse Hellberg på Palladium. Ska bli kul! Lite dålig tajming att en tradera-auktion går ut ikväll då, men jag får försöka lägga ett bra bud innan vi kör och sen hoppas på det bästa. Håll tummarna!


Ritade klart Fallon idag förresten. Så här blev han:

Fallon

Av Ingela - 23 november 2009 18:59


Om det inte regnar så blåser det... Elin hann rida i uppehållsväder i alla fall, för omväxlings skull. Hela eftermiddagen har det regnat lite till och från. Boooring...


Pontus var och skodde Lidos idag, eftersom han var tvungen att köra hem till sina egna hästar i stormen i onsdags och inte hade tid med Lidos då. Noterade att Lidos slitit vänster baksko ovanligt snett (även höger lite, men mest vänster), men kunde inte se nån möjlig orsak till varför. Pållen står med alla fyra hovarna i balans och inget konstigt nånstans. Jag har inte känt nåt speciellt i ridningen heller. Visst, han har ju svårare för vänster varv, men det har han ju alltid haft och det är inget som blivit värre nu. Funderar på om Lidos skulle uppskatta ett besök av massör istället för kiropraktiker, men det blir inte förrän till nästa år i så fall, så jag har lite betänketid på mig. Blev inga snösulor idag förresten, Pontus hade inga med sig (så fräckt!). Vill banne mig till att han kan komma ut och slå på sulor om (jag föredrar "när") det blir snö innan nästa skoning. Men visst, det är skönt att slippa sulorna så länge det är barmark, men blir det snö vill jag kunna rida ordentligt.


När jag kom hem idag så fanns det ett oväntat vadderat kuvert i min posthög. Adresserat till mig (inte handskrivet utan med en förtryckt adresslapp), men helt utan avsändare och inga frimärken utan bara en sån där röd stämpel med "1:a klass, Stockholm". I kuvertet låg en Disneyfilm, Kalle Ankas 75 årsjubileum. Inget brev med i övrigt. Så var sjutton kommer filmen ifrån??


Dagens överraskning. Var kom den ifrån..?

Dagens överraskning


Av Ingela - 22 november 2009 19:27


Just när man tror att vädret verkar vara på väg att bli lite bättre, så börjar det såklart ösregna igen. Två fina dagar med sol fick vi alla fall, antar att det är bättre än inget. I fredags slutade jag tidigt från jobbet och skulle egentligen kört och tränat, men det var så fint väder att jag inte kände för att stänga in mig på ett gym, så mamma och jag tog en promenad i skogen istället. Omgivningarna såg inte helt ut som på den tiden jag hade häst och red runt i Sandskogen, lite nya staket och igenväxta stigar nu. Men det var en härlig promenad (även om jag fick skoskav) och när vi kom hem så hade jag energi nog för att tvätta bilen också. Det behövdes! Den har nog aldrig varit så skitig i min ägo förr...


Lördagen bjöd även den på strålande sol. Körde ut till Lidos efter lunch och satte klippmaskinen i hans päls igen. Blev en spårklippning (eller nåt liknande) och pållen stod snällt hela tiden. Så här ser han ut nu i alla fall:


Klippte lite till


Klippningen kan nästan få honom att se smalare ut också. ;-)


På kvällen blev det mat hemma hos mamma och pappa. Hjälpte mamma med ett par hundsängar som hon ska sy och sorterade lite av mina grejer som jag fortfarande har kvar där hemma. Tog en kvällsfika framför tv:n och Rasmus på luffen (Astrid Lindgrens bästa berättelse? En klar favorit här i alla fall!).


Vaknade imorse till regn... Satt och ritade lite och det fortsatte regna. Körde och handlade och det fortsatte regna. Körde hem till mamma och pappa, som bjöd på fika, och det var uppehåll (hör och häpna!). Givetvis regnade det när jag körde till stallet sen. Jag och Karin hade tänkt rida en sväng om det inte blev för jäkligt väder, men uppehåll medan vi gjorde vid hästarna verkade ju lovande. Efter tio minuters ridtur så började det givetvis regna igen. Och fortsatte ända tills vi kom tillbaka till stallet. Typiskt. Men det var kul med sällskap på ridturen i alla fall, även om det kunde varit roligare väder. Lidos gick jättefint i traven, både när han fick trava först och när Fallon travade före. Riktigt duktig var han, det är jättekul att han faktiskt kan ta det lite lugnt i sällskap också. Men galoppen är inte lika lätt, där lägger han all kraft och koncentration på att springa ifatt och om Fallon. Bakdelen lämnar han tre mil bakom och försöker man bromsa liiiite så blir alltihop fyrtaktigt och jättekantigt. Där har vi nåt att fortsätta jobba på... Efter ridningen fick Lidos stanna kvar inne, som sällskap till Fallon när han skulle klippas. Han gillar varken att stå i stallet själv eller att klippas (kittlig häst!) så han kunde nog tycka om att få lite sällskap. Lidos verkade inte misstycka, han fick ju en extra högiva bara för det. :p


Kvällsmaten bjöd mamma och pappa på idag också. Thomas och Frida var också hemma, så det var fullt runt matbordet. Thomas hade lyckats fixa fram en version av mitt gamla favoritspel till datorn: Settlers. Ska bli väldigt kul att prova det sen, men det hinns inte ikväll. Men den som väntar på nåt gott...


Fallon och Lidos

Bonusbild på söte Lidos och Fallon


Av Ingela - 19 november 2009 19:54


Sådär, nu har jag just sålt min ena bokhylla. Och tjänat 50 kr på affären. Köpte den begagnad bara för ett par månader sen, men insåg när jag fick hem den att det var fel hörna... Den här hyllan var gjord för att vara på en vänsterhörna och jag behövde en höger. Slängde ut en annons på blocket och fick sålt den idag. Så nu behöver jag inte se den varje dag och reta mig på att den inte passade in. :p


Lidos fick gå ett pass på ridbanan idag. Det var ett tag sen, det har nog inte blivit så mycket seriös träning som vi skulle behöva... Men idag kände både jag och Lidos oss duktiga. Blev inget fysiskt hårt pass, vi jobbade mest i skritt, men ingen slöridning utan varierande övningar hela tiden. Blandade volter, öppna, sluta, halt och ryggningar. Lidos fuskade en hel del i vänstervarvet i början, men när han blev lite mjukare så funkade det hyfsat bra där också. Annars har han en tendens att låta ytterbogen flyta iväg och flytta bakdelen innanför spåret. Men si det gick inte idag. :p I traven höll vi oss till volter och slutor. Höger sluta är superjobbig tycker Lidos, det är då han måste få in vänster bak under sig och bära med det benet. Vänster sluta går hur lätt som helst, så det märks att han inte är lika stark i båda sidorna. Jag försökte ha så lätt kontakt med tyglarna som möjligt och rida mer med sätet och resten av kroppen. Jag har insett att jag har lätt för att lägga i handbromsen, och det funkar inte så bra om man samtidigt driver framåt. Lidos har ju inte helt lätt för att balansera upp sig själv med ryttare, men han sökte sig faktiskt neråt jättefint emellanåt. Inte så långa stunder, men det ger sig med tiden. Duktig var han i alla fall! :)


Fick förresten tag i hovslagaren imorse. Han hade varit tvungen att köra hem och ta hand om sina hästar i ovädret igår (vilket jag förstår och trodde själv), så han kommer på måndag istället. Snösulor eller inte..., det är frågan...

Av Ingela - 18 november 2009 20:27


Ja, det säger SMHI i alla fall. Och jag tänker inte protestera. Riktigt höstoväder idag och jag hade smått ångest hela eftermiddagen på jobbet när jag såg hur det blåste och regnade ute. Hoppades att Lidos hade vett nog att hålla sig i skjulet trots blåsten (det är ju läskigt när det blåser och plåten skramlar...) men det hade han såklart inte. Stod längst ner i hagen när jag skulle hämta honom, med huvudet i backen för att undvika att få regnet i ansiktet. Jag blev plaskblöt bara på den lille stunden ute, så ridning var ganska utesluten. Dessutom skulle hovslagaren komma och sko. Bara det att när jag torkat av ben och hovar så gott det gick och borstat resten av hästen med alla borstar i ryktspannen så hade hovslagaren fortfarande inte dykt upp. På de här fem åren som han har skott Lidos så har det aldrig hänt att han har missat en inbokad skoning (tappskor har han missat två) så förtillfället är jag mer inne på att det har hänt nåt än att han har struntat i oss. Svarar inte på telefonen, så jag skickade ett sms så länge, så får jag försöka få tag på honom imorgon eller fredag. Pållen behöven nya skor...


På jobbet idag så fick jag i uppgift att skicka lite ritningar till en ingenjör i Tyskland, och förklara att "punktlasten som kommer ner från takstolens stödben på mellanbjälklaget är 12 kN". Tjoho, lycka till. Det enda jag kan på tyska är Guten Tag och ett mindre fint uttryck som Karro fick lära sig av de tyska byggarna som meckade med hennes lägenhet. Inte särskilt användbart om man vill vara trevlig. ;-)  Så det fick bli ett mail på engelska, och lite letande i ordböcker för att hitta de byggspecifika termerna, det är inget man lär sig på engelskan i skolan direkt. Stödben var det enda som jag gick helt bet på. Det enda som dök upp var "supportive leg" och jag tror inte att det är användbart i en takstolskonstruktion faktiskt. ^^

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards