Ingelas hörna

Alla inlägg under maj 2009

Av Ingela - 31 maj 2009 21:14


Denna helgen har det varit riktigt varmt väder. I lördags hann jag dock ut och rida innan solen kom fram ordentligt. Lidos och jag var vid sjöarna och travade rundor. Var även nere och plaskade i vattnet, lite längre ut den här gången. Han var så duktig så.


Vad hände sen? Jo, vi åkte till Gerd för att hämta hem den tavlan som jag sålde. Blev klar med teckningen som jag ritade undervernissagen, så den fick byta ut den som blev såld. Det ska ju inte bli tomt på väggarna. På vägen dit så körde vi om Karro och Carin, och de fattade direkt att de skulle hänga på oss för att hitta en närmare väg till Korsholm. De skulle vidare sen och vi tänkte att vi skulle hitta Rövarkulan på hemvägen. Gick dock inte så bra, men det blev lite sightseeing i Löberöd istället. Väl hemma satte jag igång med att putsa min sadel. Det var välbehövligt... nu är den ren och insmord i alla fall. Hoppas Pia inte halkar av på tisdag. ^^


Idag kom systrarna med familjer på besök på förmiddagen, så Lidos fick vänta till senare. Vi fikade och busade med barnen och gick bort till "Radans" lekplats (nostalgiiii) och frågan är vilka "barn" som tyckte det var roligast. ^^


Vem av dem har roligast? ;)

Linbanan passade både stora och små


 Vem är tyngst?

Vem är tyngst? Och hur mycket låler gungbrädan..? ^^


Lite bättre vikt för stackars gungbrädan

Lite mer lagom tyngd när Sanna och Lucas gungade

Lidos fick nöja sig med en skrittrunda vid fyratiden. Det var varmt... Blev dock två galopprundor vid ridvolten. Jag kunde inte låta bli... :p

Av Ingela - 29 maj 2009 21:21


Dock inte ledig (som vissa andra lyckostar ;) ) men blev klar med mina ritningar och kunde sluta halv tre. Lite småtråkigt att sitta vid datorn en hel vecka i streck, men nu är det i alla fall helg. Jobbeskorna fick en mjukstart och har bara använts till att gå till och från bilen idag.


Körde till Lidos efter jobb och stod ute och borstade honom. Han fäller! :o Tror hans fällning kom av sig lite då de började gå ute på nätterna. Det var ju fortfarande rätt så kallt temperaturmässigt då. Men nu hoppas jag att resten av luddet tänker försvinna. Borstade bort flera tussar som yrde i blåsten. Sen red vi iväg på en barbackatur till ridvolten. Vet inte vad jag hade tänkt mig, mer än att kolla om han gick lika skruttigt som han gjort de senaste gångerna vi försökt oss på lite seriösare ridning. Men f*n vad bra han gick idag! Jag har kommit på att det är lättare att hålla balansen i trav om man ser till att sträcka på sig ordentligt och inte luta sig framåt (smart va..?) och som genom ett under så spänner jag inte mig i nacke och axlar då heller. Red nästan bara i trav och galopp på volten och växlade varv ofta. Lidos lyssnade jättefint på vikthjälperna och vi red runt på stora och små volter och åttor i ingen bestämd ordning alls. Tappade vänster bak och höger bog när svängarna blev lite för snäva i vänster varv, men med lite större svängradie och mer tryck i pållen så gick det kanon. Red likadant i galoppen sen, galopp ett halft varv, sen trav ett halft och sen varvbyte osv. Efter 20 minuter avslutade vi, för då hade Lidos gått så himla bra så jag var rädd att förstöra nåt om vi fortsatte. Blev skritt och lite trav i skogen på hemvägen sen. Och fasen vad retligt att vi inte hade Mikaela med oss som ridlärare idag, så man kunde fått lite beröm av någon. ;) Lidos fick i alla fall MASSOR av beröm, han var så duktig min lille häst!


Brorsan har skaffat sig X-men på dvd-box, så på kvällens tv-schema står nr 2 i ordningen. Spännande. :p

Av Ingela - 28 maj 2009 20:14


Nu händer det igen, två inlägg på samma dag. ;)


Pia har Lidos idag, så jag tänkte passa på att köra inom Mercus Yrkeskläder och titta på arbetsskor efter jobbet. Jag vill ha ett par skor med spiktrampsskydd när jag är ute på byggen, även om jag inte är det så ofta. Sagt och gjort, traskade in i affären och hittade skoavdelningen. Tråkigt bara att storlek 37 inte fanns i så många skor... :p Och så var de sabla dyra också. Gnällde lite över priset och då plockade killen i affären fram ett par skor som var av utgående modell och därför nersatta med 30 %. De satt som en smäck! Även med mina inläggssulor i. Och när jag ojat mig lite till över priset, så sa han att han kunde dra ner det lite till, det var inte så ofta som de sålde skyddsskor i så små storlekar som 37. Så från att ha kostat 1439 kr exkl moms, så fick jag de för 1169 inkl moms. Kände mig rätt nöjd då faktiskt. :D


Ordentliga jobbskor!

Bild på underverken


(Taget med mobilkameran, så fick jag testat den lite också.)

Av Ingela - 28 maj 2009 07:32


Skulle skrivit i bloggen igår, skulle "bara" skriva ett mail och skicka först. Tog visst lite tid, så jag hann inte med att blogga. Passar på såhär på morgonkvisten innan jobbet kommer igång riktigt istället.


Hittills denna vecka har jag mest ritat på jobbet, både konstruktionsritningar och bygglovshandlingar. Var ute och tittade på ett par byggen i måndags. Jag måste fixa mig ett par arbetsskor. Mina fina ecco-skor är inte så fina längre... :/


Lidos fick lyfta på benen ordentligt i måndags, det var bomövningar i paddocken som gällde då. I tisdags red vi paintballrundan barbacka i kvavt och varmt väder och fullt med insekter. Jag skaffade mig årets första myggbett på köpet (eller rättare sagt tre...). Tyckte inte vänstergaloppen funkade så bra som den borde, men å andra sidan så hade jag svårt att hitta balansen ordentligt, så jag har säkert påverkat mer än vad som var meningen. Övade många fattningar istället och travade lite öppna och sluta på grusvägen. Lidos var väldigt lyhörd och växlade lätt mellan böjningarna och flyttade enkelt fram- eller bakdel dit jag ville. Igår fick han vila och idag är det Pias dag. Sen får vi se vad vi kan hitta på i helgen, det är fälttävlan skogen så man ska nog hålla sig undan då.


Longering plus  kamera = krångligt

(Halv) pålle som lyfter på benen


Det där långa mailet jag skrev igår var till författaren Kim M Kimselius förresten. Jag har korrekturläst ytterligare två av hennes böcker och redovisade mina fynd i ett mail. Hittade mest småsaker som petiga jag inte kan låta bli att nämna. ^^


Blir inte så mycket fotograferat längre, har svårt att få in det i tidsschemat. Men kissen fick vara lite fotomodell i måndags efter att vi ätit kvällsmat utomhus. Här är han:


Silver

Av Ingela - 24 maj 2009 19:16


Låter jättespännande eller hur..? För att dra det kort så var det så att en hög "kulturella" evenemang mellan Korsholm och Önneköp hade ordnat en dag, då alla ställena hade samma öppettider så folk kunde köra från den ena till den andra på en och samma dag. Gerd Perssons keramik i Korsholm var givetvis med, och det var jag också. Mina teckningar hänger ju hos Gerd nu, fram till den 16 augusti. I lördags var det alltså den här "kulturstråkets dag" och vernissage på en och samma gång. Himla tråkigt väder bara, det regnade nästan hela förmiddagen. Det var ju tänkt att vi skulle varit ute på gården och fått det hela att se lite mer inbjudande trevligt ut, men det var bara att tränga ihop oss inne i butiken istället. Funkade det med, även om det hade varit roligare att sitta utomhus.


Både inbjudna gäster (som fick fika bakom kulisserna, och folk som var ute på kulturstråket dök upp. Började kl 10 och när klockan hade blivit 18 så hade vi haft runt 50 besökare. Mamma hade med sina grejer också, och hon sålde som attan. Jag sålde faktiskt en tavla. (Och inte var det till nån släkting heller.) :D Pappas kusin Sigurd och hans fru Anne-Marie hade också tagit sig dit. De tänkte köpa en tavla, men kunde inte bestämma sig för vilken, så de kommer tillbaka senare med sina barn som smakråd. Det var i alla fall en rolig dag hela dagen.


Dagens första gäster!

Dagens första gäster


Speciellt inbjudna gäster fick fika

Inbjudna gäster fick fika


Pasade på att rita mellan besöken

Tecknarhörnan i butiken


Pia hade Lidos igår när jag var i Korsholm. Idag var Lidos och jag ute på en tur till sjöarna. Gick bra första halvan av ridturen och mindre bra under andra halvan. Började med bra skritt, trav och galopp (något knagglig vänstergalopp på raksträcka) och sen fick Lidos syn på två andra hästekipage som också red runt sjöarna och då blev hästen helt plötsligt spänd och okoncentrerad. Red runt på en volt nere vid sjön och lyckades lugna ner pållen några hekton i trav (som gick bra i båda varven) men vänster galopp funkade inte alls på volt. What the.. #*&§#¤..! Har ju funkat finfint när jag ridit barbacka katastrofpasset i måndags. Och Pia har ridit två dagar med sadel utan problem. Varför funkar då inte kombinationen jag + sadel... i vänster galopp..? Nej, det blir nog till att ta tag i hela den här leta-prova-sadel-grejen nu.


Efter lunch var jag och mamma på Center Syd en sväng. Cicci messade och ville ha sällskap medans Micke gick i icke-klädaffärer. Så det var mamma, jag, Cicci och Sanna som gjorde klädaffärerna osäkra för en timme eller så.


Passade på att putsa lite träns sen, det behövdes. Sadeln får vänta tills nästa helg. :p


Säsongens första grillning blev det ikväll. Marinerade kotletter på grillen och klyftpotatis i ugnen. Sen rörde mamma och jag ihop en kall sås med creme fraiche, honung och lite annat. Blev riktigt gott!

Av Ingela - 21 maj 2009 18:54


Å, så skönt att vara ledig! :D Gjorde upp en deal med chefen igår om att jag kunde ta med lite jobb hem, så slipper jag köra till kontoret imorgon. Tråkigt att lägga en hel dag på att jobba, om man inte måste, så jag ritade undan lite idag redan. Lade förmiddagen på det, och sen blev det en tur till stallet efter lunch. Började mocka i vinterhagen, 3 lass med rullebören, så är den "ren" nu. Träffade Fallons medryttare, hon kom tillbaka från sin ridtur ungefär när jag hämtade in Lidos från hagen. Familjen stallägare är bortresta över helgen, så vi håller ett öga på hästarna och de andra djuren. De går ju ute och sköter sig själva mest.


Red ut på paintballrundan barbacka, och Lidos gick kanonfint idag. Jag satt (hyfsat) stabilt och vi travade massor. Blev även ett par galopper och de kändes helt okej, även om det bara var "rakt fram". Borta vid ridanläggningen var det fullt med folk som renoverade terränghindrena, vilket resulterade i en något nervös pålle. Tänk om människorna hade gett sig på honom med hammare och målarfärg... Knashäst. :p Det kändes som en superbra ridtur i alla fall och Lidos fick ett stort saftigt äpple innan han fick traska ut till gräset. (Har nog satt i sig en hel del, magen börjar öka lite i omfång tror jag.)


Sen var det slut på dagens vettiga händelser. Har mest blivit lite pianospel och så har jag letat fram nån bilder som jag ska skissa av och ta med mig på utställningen på lördag. Är det dags att bli nervös snart tror ni..?


Satt ute och åt kvällsmat, men det var bannemig inte särskilt varmt när solen försvunnit. Ser ut att bli regn ikväll... Men det är varmt så Lidos får klara sig utan täcke. 

Av Ingela - 19 maj 2009 19:02


Kan man göra det?  Jag har av någon anledning lyckats jobba undan alla mina pågående projekt (förutom de som kunderna ska kommentera innan jag kan jobba vidare med dem), så idag var jag typ sysslolös efter en energiberäkning och lite annat. Så jag fick tid att studera lite byggböcker istället. Och det behöver man ju inte sitta på kontoret för att göra. ^^ Himla skönt att det är okej att jobba hemma och att man inte behöver sitta på kontoret exakt mellan 8 och 17.


Körde alltså till stallet vid halv två-tiden. För en gångs skull så kom både Fallon och Lidos när jag skramlade med min godisspann, och tur var väl det för de stod mitt bland fåren. Lidos stod nästan och somnade när jag borstade honom. Klämde och kände igenom både ben och rygg noga men kunde inte hitta nåt som kändes fel. Vi tog det lugnt idag, det blev en barbackaskrittrunda i skogen. Mest skritt i alla fall. Först red vi runt på massa kringelkrokiga stigar i skogen närmast stallet, sen red vi förbi terränghindersfältet i lite power-skritt. På vägen tillbaka kunde jag inte låta bli att testa galoppen på fältet och det kändes bättre än igår, även om det inte var helt hundra. Nöjde mig dock med det, idag skulle vi bara slappa. Red i princip hela rundan (i skritt) utan tyglar och det gick finfint att svänga ändå. Lidos "glömde" svänga nån gång när han blev för framåt, men då gjorde vi bara halt och sen bakdelsvändning istället. Utan tyglar. Säg att vi är duktiga. :D Efter ridturen övade vi lite tricks. Lidos har aldrig fått bakbenen så långt in under sig i "bergsgeten" innan. Och "buga" har vi börjat öva in genom ryggning istället, så får han inte mulen långt in under magen. Mulen ska ju vara framåt och inte inklämd mot marken. Lidos var superduktig! Sprayade honom med flugmedlet (hittade en fästing på honom idag) och släppte sen ut honom till Fallon. Eva berättade förresten att de hade legat ner och sovit båda två imorse. Undrar vem de lämnade vakten till då, baggen eller? Tja, ingen går väl i närheten av honom frivilligt. ^^


Lidos fuskar lite med

"Bergsgeten" i höstas


Buga

Lidos bugar (ignorera den feta baken som skymmer halva hästen..)


Nu ikväll körde mamma och jag till Kävlinge för att lämna min bil på verkstaden. Igen. Vindrutetorkarspaken har pajjat, vilket är lite trist nu när det verkar regna lite då och då. Hoppas att det är snabbt och lätt att fixa. Passade på att gå in i ett par affärer i Kävlinge också, och jag fick köpt två barnböcker till Oliver som jag är fadder till. Han fyller ju ett år nu i sommar. Böckerna var rätt så lätta, så de kommer inte kosta multum att skicka heller.


Cowboy-team

En ny teckning


Av Ingela - 18 maj 2009 19:31


En lugn måndag på jobb idag. Chefen körde iväg vid halv nio-tiden, "vi ses imorgon bitti". Så resten av dagen har jag suttit och ritat all by myself. Går rätt bra, men det år lite trist när man skulle behöva fråga om nån knepig lösning. Men jag fixade det mesta, spegelvände hus och allt. :p


 Stackars Lidos var genomsvettig under sitt regntäcke när jag kom till stallet efter jobbet. Han fick täcke på igårkväll, det var +10 och blåst och de hotade med regn till natten. Han var på gränsen till frusen när jag lade på täcket, hade börjat snörvla redan. Och så hann jag inte inom stallet imorse för att ta av täcket. Trodde inte att det gjorde nåt, det var ju mulet och regnade imorse också... Men så klart blev det sol och jättevarmt mitt på dagen. Det sista av Lidos vinterpäls ramlade av i mängder när jag befriat honom från täcket. Hade tänkt ett litet dressyrpass idag, så vi red bort till ridvolten för lite seriös ridning. Tråkigt att vara i paddocken alltid. Lidos var pigg och hade lite eget driv i sin motor idag. Synd bara att han inte gick sådär jättebra. Visst, höger varv gick helt okej i alla gångarter, men vänster ville inte alls idag. Han hade jättesvårt för att lossna i traven och gick nästan utåtställd om han själv fick bestämma. Galoppen var ren katastrof, det var längesen den gick så dåligt faktiskt. Ryggen kändes som om den var i nivå med knäna och bakbenen gick i "tralopp" tre mil efter... Travade lite till, på volter och serpentiner runt buskarna, och red lite öppna och sluta korta sträckor och sen avslutade vi med en någon bättre vänstergalopp i ett halft varv på volten. Ville inte pressa honom mer, utan får se om det är nåt som släpper eller om det blir värre. När jag band upp honom vid stallet efteråt så vilade han vänster bak. Kunde inte känna nåt speciellt, varken på ben eller rygg dock. Så han fick sig en välförtjänt dusch (och slabbade lite med vattenslangen) och fick sen gå ut och rulla sig i gräset. 


Så nu sällar jag mig till skaran med nojjiga hästägare, vilket verkar vara smittsamt just nu... :p

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards